۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰

راه های انتخاب صحیح در ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از سخت‌ترین تصمیمات، انتخاب همسر است که بدون شک باید معیار‌های صحیحی را در نظر گرفت تا بتوان بهترین انتخاب را داشته باشید. نامزدی یکی بهترین دوران‌ها برای شناخت بیشتر یکدیگر است که غالبا قبل ا...

راه های انتخاب صحیح در ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از سخت‌ترین تصمیمات، انتخاب همسر است که بدون شک باید معیار‌های صحیحی را در نظر گرفت تا بتوان بهترین انتخاب را داشته باشید.

نامزدی یکی بهترین دوران‌ها برای شناخت بیشتر یکدیگر است که غالبا قبل از ازدواج رسمی صورت می‌گیرد. در دوران نامزدی می‌توانید به یک تفاهم و توافق برای زندگی مشترک برسید و مشکلاتتان را رفع کنید.

بسیاری از افراد انتخاب اشتباه می‌کنند و حتی در دوران آشنایی هم متوجه این موضوع هستند که انتخابشان اشتباه است، اما به دلیل این که ادامه مسیر زندگی شان را تنها نگذرانند تن به این انتخاب اشتباه می‌زنند، اما نمی‌دانند که انتخاب نامناسب همسر باعث تباه شدن زندگی آینده شان می‌شود.

حمیدرضا بابامرادی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره انتخاب در ازدواج گفت: بحث مناسب گزینی مطرح است. دو فرد ممکن است، افراد بسیار خوبی باشند، اما مناسب یکدیگر نباشند. در ازدواج مناسب گزینی مهم‌ترین شاخصه ایی است که در ازدواج باید به آن توجه کرد.

وی درباره این که چه ملاک‌هایی را باید مدنظر قرار داد، گفت: این که بگوییم دختر بسیار خوب و صادقی است و یا پسر خیلی نجیب و با ادبی است، این موارد، ملاک‌هایی نیست که زندگی را با آن جلو برد و البته این موارد ملاک‌های بدی نیست، اما مفاهیمی است که مصادیق عینی نمی‌توان برای آن پیدا کرد. پارامتری نیست که بتوان وفاداری، صداقت و… یک فرد را اندازه گیری کرد.

بابا مرادی اظهار کرد: آن چیزی که به ما کمک می‌کند، یکسری شاخصه‌های روانشناختی است و ما به آن‌ها تیپ‌های شخصیتی می‌دهیم. ۱۶ شاخصه شخصیتی وجود دارد که هر کسی بخواهد یک رابطه ایی را به وجود آورد باید به آن‌ها توجه کرد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال یک شخصیت خودشیفته شاید یک آدم بسیار خوبی باشد و طرف مقابل احساس بسیار خوبی با او داشته باشد، اما زمانی که وارد زندگی می‌شوند، و یک بحثی اتفاق میفتد احساس می‌کند که طرف مقابل نظر او را قبول نمی‌کند و بر نظر خودش پافشاری دارد و خودش را یک دانای کل می‌داند؛ و این دانای کل در طرف مقابل تاثیر بد می‌گذارد؛ و این گونه افراد در هیچ مجادله و مباحثه‌ای نمی‌خواهند شکست بخورند و فکر نمی‌کند که منطق اشتباهی دارد و به هر قیمتی می‌خواهد منطق خود را به کرسی بنشاند.

این روانشناس تصریح کرد: هر زندگی مشترکی که به وجود می‌آید یکسری اوصول و قواعد دارد. در ملاک‌های ازدواج اولین بخشی که باید دو طرف به آن توجه کنند، تیپ‌های شخصیتی است که ۱۶ تیپ است. بنابراین، خوب بودن، صادق بودن، امانت دار بودن و … صفاتی که افراد غالب به آن‌ها می‌پردازند، صفاتی نیست که مبنای حرکت و تصمیم گیری افراد باشد. این موارد حواشی قضیه است.

وی خاطر نشان کرد: اصل ملاک، تیپ‌های شخصیتی است که به این راحتی هم شناخته نمی‌شود و با تست دادن مشخص می‌شود. برای انتخاب و ازدواج باید کاملا سخت گیرانه رفتار کرد و برعکس زمانی که فرد را انتخاب کردیم باید کاملا سهل گیر رفتار کنیم.

بابا مرادی در پایان گفت: بچه‌ها در خانواده به پدر و مادر نگاه می‌کنند، و اگر پدر و مادر از زندگی زناشویی خود رضایت نداشته باشند فرزندان به آن‌ها نگاه می‌کنند و برای ازدواج کردن هراس دارند. دیگر ازدواج گریزی وجود ندارد بلکه ازدواح ستیزی وجود دارد. نه تنها ازدواج نمی‌کنند بلکه درباره ازدواج کردن شروع به بد گویی می‌کنند.

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی افراد است. پس انتخابی هوشمندانه داشته باشید و با در نظر گرفتن تمام جوانب، همسر خوب و مناسب برای خود انتخاب کنید.

هنگامی که افراد انتخاب عاقلانه‌ای نداشته باشند پس از گذشت چند سال با فروکش کردن هیجانت اولیه شان، رفتار یک دیگر را درک نمی‌کنند و در نتیجه هرچه به جلو می‌روند و وقت بسیاری را باهم می‌گذرانند بیشتر متوجه اشتباه خود می‌شوند و در آخر باید از یکدیگر طلاق بگیرند یا علایق و عقاید خود را عوض کنند.

از دیدگاه روانشناسان ازدواج درست تاثیر بسیار زیادی در روحیه، موفقیت، پیشرفت و زندگی شاد و سالم دارد و می‌تواند به بهبود جامعه و عملکرد افراد کمک کند.

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش برای انتخاب آگاهانه و موفق برای ازدواج، رفتن به مشاوره پیش از ازدواج است. مشاوران و روانشناسان در زمینه ازدواج بهترین مشاوره‌ها را به افراد خواهند داد و در این امر مهم و سرنوشت ساز کمک خواهند کرد. حضور در جلسات مشاوره قبل از ازدواج سبب می‌شود که که هم بتوانید خود و ملاک هایتان را بشناسید و هم فردی متناسب با روحیه خود انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار