۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰

راه های مقابله با جرائم علیه امنیت در کشور‌های مختلف چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قوانین برخی کشورها در مورد جرائم علیه امنیت متفاوت است که دانستن آنها و پس از آن، مقایسه با سایر کشورها مفید است؛ جرائم علیه امنیت تا زمان نامشخصی باعث اخلال در وضع زندگی اشخاص یک کشور شده و پیامد...

راه های مقابله با جرائم علیه امنیت در کشور‌های مختلف چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قوانین برخی کشورها در مورد جرائم علیه امنیت متفاوت است که دانستن آنها و پس از آن، مقایسه با سایر کشورها مفید است؛

جرائم علیه امنیت تا زمان نامشخصی باعث اخلال در وضع زندگی اشخاص یک کشور شده و پیامدهای بدی را رقم خواهد زد و  یکی از راه‌های مقابله با این جرم، به اجرا درآوردن و نفوذ قانون‌های گوناگون در زمینه جرائم علیه امنیت است تا با ایجاد موانع، کسی رغبت به چنین عمل خرابکارانه را نداشته باشد.

قانون جرائم علیه امنیت در انگلیس چگونه است؟

قانون خیانت در انگلستان اعمال زیر را جرم و خیانت و مستحق مجازات اعدام در نظر گرفته است.

بر اساس قانون این کشور قصد کشتن شاه، ملکه و ولیعهد، تعرض و بی حرمتی به همسر شاه یا دختر بزرگ و ازدواج نکرده او و همسر ولیعهد، کشتن قضات شاهی، جعل پول و واردکردن آگاهانه آن به درون کشور، پناه بردن به دشمنان مقام سلطنت و به را انداختن جنگ علیه مقام سلطنت جرم است  که در حال حاضر گزینه اول، پنچم و ششم به عنوان بیشترین خیانت در حقوق انگلستان شناخته شده است و به جای نقص قانون و خیانت به شاه، ملکه و ولیعهد، خیانت علیه نظام حکومتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی از قانون‌های مهم کشور انگلستان در خصوص نظم عمومی، قانون جرم و بی‌نظمی است؛ با روی کار آمدن این قانون، جرائم قبلی که بر پایه Common law اجرا می‌شدند لغو و جرائم جدیدی مانند اخلال در نظم بطور خشونت‌آمیز، نزاع جمعی، شورش و برخی جرائم دیگر به تصویب رسیدند.

برای جرم اخلال در نظم بطور خشونت آمیز که می تواند علیه جسم و مال باشد، ۵ سال حبس یا جریمه نامحدود یا هر دو بر اساس تشخیص دادگاه اعمال می‌شود. در خصوص نزاع جمعی، متهم به سه سال حبس یا جریمه نامحدود یا هر دو بنابر تشخیص دادگاه محکوم خواهد شد درباره شورش که حداقل باید تعداد ۱۲نفر برای تحقق این جرم گرد هم آیند و هدف مشترک داشته باشند، مجازات آن ۱۰ سال حبس یا جریمه نامحدود یا هر دو مطابق با نظر دادگاه خواهد بود.

کانادا چگونه با جرائم علیه امنیت برخورد می‌کند؟

در کشور کانادا بر اساس قسمت‌های ۴۶ الی ۴۸ قانون جزا، خیانت به دو بخش خیانت و خیانت بزرگ تقسیم شده که خیانت شامل اقدام برای سرنگونی ایالت‌ها و حکومت کانادا، دادن اطلاعات نظامی به دیگر کشورها، و خیانت بزرگ عبارت‌اند از کشتن ملکه یا زدن صدمه به او بمنظور کشتن و حبس کردن وی، راه انداختن جنگ علیه کانادا و کمک به دشمن در حال جنگ با کانادا که مجازات خیانت بزرگ، حبس ابد و مجازات خیانت در بیشتر موارد حبس ابد و در برخی موارد ۱۴ سال حبس خواهد بود.

مقابله با جرائم علیه امنیت در آمریکا چگونه است؟

در قانون اساسی آمریکا، خیانت به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم شده است که خیانت بزرگ شامل جنگ افروزی، کمک به دشمن و خیانت کوچک شامل کشتن رئیس توسط مستخدم و شوهر توسط زن است؛ خیانت کوچک در حقوق ایالات متحده آمریکا، به عنوان قتل و دو مورد ذکر شده در خصوص خیانت بزرگ (جنگ افروزی و کمک به دشمن) به عنوان خیانت شناخته شده است.

مجازات خیانت بر اساس قوانین فدرال آمریکا اعدام یا حبس با اعمال شاقه یا همان انجام کار‌های سخت وطاقت‌فرسا به منظورتنبیه کردن شخص و جزای نقدی است. قانون متذکر می‌شود که نباید مدت حبس از ۵ سال و میزان جزای نقدی از ۱۰ هزار دلار کمتر باشد همچنین محرومیت از کار برای مقامات دولتی و مقررات ایالتی به این کیفر‌ها اضافه می‌شود.

قانون جرائم علیه امنیت در نیوزیلند چگونه است؟

در بخش ۷۳ قانون جرائم نیوزیلند Crimes Act ۱۹۶۱، این کشور کسی را خیانت کار دانسته که در داخل یا خارج از کشور مرتکب یکی از اعمال
کشتن، حبس و مجروح کردن ملکه، راه اندازی جنگ علیه نیوزیلند، تحریک نیروی نظامی برای اشتغال نیوزیلند، استفاده از قوه قهریه Force majeure جهت سرنگونی حکومت نیوزیلند، کمک به دشمنی که با نیوزیلند در حال جنگ است، تبانی با دیگری برای فروپاشی حکومت شود که مجازت آن‌ها حداکثر ۱۴ سال حبس و در برخی موارد طبق دادگاه، اعدام خواهد بود.

بر اساس قانون جرائم کشور نیوزیلند، تجمع غیر قانونی unlawful assembly، حداقل سه نفر، این برداشت را حاصل می‌کند که، از خشونت علیه اشخاص و اموال در آن مکان یا در جای دیگری استفاده خواهند کرد. شورش riot، در این کشور به معنای تجمع غیرقانونی است که نتیجه آن منجر به صلب آرامش خواهد شد و حداکثر مجازات آن دو سال حبس در نظر گرفته شده است و در صورتی که شورش باعث حمله به فروشگاه‌ها، وسایل نقلیه موتوری و ساختمان‌ها شود، مجازات آن حداکثر هفت سال حبس خواهد بود.

آلمان چگونه با جرائم علیه امنیت برخورد می‌کند؟

طبق ماده ۸۰ قانون جزای آلمان Germany، هر کس که تدارکات جنگی را انجام دهد و خطراتی را برای کشور آلمان ایجاد کند، مجازات حبس ابَد یا طبق نظر دادگاه، حبس بیش از ۱۰ سال برای او در نظر گرفته می‌شود.

مطابق قانون، تحریک دیگران بصورت کتبی و شفاهی به چنین جنگی، از سه ماه تا پنج سال حبس را رقم خواهد زد. خیانت بزرگ در این کشور عبارت‌اند از اقدام به خشونت یا تهدید برای بهم ریختن نظم کشور و تغییر در نظام حکومتی در قانون اساسی است که مجازات حبس ابد و در موارد سبک‌تر، حبس بیش از ۱۰ سال خواهد بود؛ بنابراین طبق اطلاعات فوق در خصوص چند کشور از قاره آسیا، آمریکا و اروپا برای مقابله با جرائم علیه امنیت آشنا شدیم. با بررسی و تفکر در خصوص قوانین دیگر کشورها، متوجه می‌شویم که ایران هم در تراز بالایی برای مقابله با این جرم قرار دارد تا امنیت شهروندان خود را برای زندگی بهتر فراهم کند.

مطالب مرتبط