۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷

راه رسیدن به خدا در دستان علی (ع)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر مذهبی درباره اهمیت جایگاه غدیر گفت: یکی از واژگانی که مفسرین و تاریخ نویسان از اهل بیت (ع) درباره امیرالمومنین (ع) نقل کرده اند، عبارت بسیا...

به مناسبت عید غدیر خم / اجماع در سقیفه؛ بطلانی آشکار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر مذهبی درباره اهمیت جایگاه غدیر گفت: یکی از واژگانی که مفسرین و تاریخ نویسان از اهل بیت (ع) درباره امیرالمومنین (ع) نقل کرده اند، عبارت بسیار زیبای امام هادی (ع) در زیارت غدیریه است که فرمودند: «السلام علیک ای‌ها صراط المستقیم»؛ سلام بر آقایی که صراط مستقیم است. امام هادی (ع) در این زیارت ۳۶ آیه و همچنین ۲۰۶ فضیلت امیرالمومنین (ع) بیان کرده اند.

وی ادامه داد: ما در قرآن کریم یک کلمه «سبل» داریم به عنوان راه‌های فرعی، هر انسانی برای رسیدن به مقصد هم راه اصلی پیش رویش مشخص است و هم راه فرعی. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید برای رسیدن به عالی‌ترین درجات می‌توانید از سبل یعنی راه‌های الهی مانند نماز، روزه، زکات، خمس استفاده کنید؛ اما باید دقت داشت که دستور اصلی درباره رسیدن به عالی‌ترین مقصد، صراط است؛ بنابراین ما در نماز‌های واجب در طول روز بیش از ده مرتبه آیه «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» را قرائت می‌کنیم یعنی پروردگارا ما را به مسیر درست هدایت کن که البته ما هم وظیفه داریم در این مسیر از خود استقامت نشان دهیم.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: آیه «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» که امام صادق (ع) در تفسیر نور الثقلین و تفسیر برهان فرمودند مصداق این آیه امیرالمومنین (ع) است، باید به این نکته توجه کرد در مسیری که می‌خواهیم در آن به عالی‌ترین درجات برسیم اصل راه و صراط مستقیم وجود امیرالمومنین (ع) است، به شرطی که ولایت آن حضرت را قبول و تبلیغ کنیم.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط