۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵

راهکار‌های ساده و طلایی برای خالی کردن مخاط از مجاری تنفسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اختلال انسداد مزمن ریه یکی از بیماری‌های رایجی است که می‌تواند روند تنفسی فرد را با مشکل جدی مواجه کند. در این بیماری فرد از میزان بالای مخاط در مجاری تنفسی رنج می‌برد. با این حال، همواره راهکار‌ه...

راهکار‌های ساده و طلایی برای خالی کردن مخاط از مجاری تنفسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اختلال انسداد مزمن ریه یکی از بیماری‌های رایجی است که می‌تواند روند تنفسی فرد را با مشکل جدی مواجه کند. در این بیماری فرد از میزان بالای مخاط در مجاری تنفسی رنج می‌برد. با این حال، همواره راهکار‌های موثر و ساده‌ای برای درمان این بیماری وجود دارد.

گرچه با مراجعه به پزشک می‌توان به کمک دارو‌ها اختلال انسداد مزمن ریه را مدیریت کرد، اما به دلیل مزمن بودن بیماری بهتر است فرد در منزل نیز اقداماتی را جهت بهبود روند تنفسی خود انجام دهد.

در این مطلب به ساده‌ترین راهکار‌ها برای تخلیه مجاری تنفسی از مخاط می‌پردازیم:

۱- تحرک داشته باشید:

بدن خود را در جهات مختلف حرکت دهید و با استفاده از جاذبه بکوشید که مخاط را از مجاری تنفسی خارج کنید. می‌توانید برای این کار به شکل‌های مختلف دراز بکشید و اقدام به انجام حرکات مختلف برای تحرک بدن در این حالت شوید. به پشت خوابیده و بالشی زیر ران‌های خود قرار دهید تا روند حرکت مخاط به خارج تسهیل شود. ورزش‌هایی همانند شنا و ایروبیک نیز برای این افراد مناسب است.

۲- سبک زندگی خود را تغییر دهید:

کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که با برخی تغییرات در زندگی می‌توان به طور موثرتری بیماری را کنترل کند. اگر استعمال دخانیات دارید باید برای درمان بیماری آن را ترک کنید. مصرف مداوم مولتی ویتامین‌ها و نیز کاهش مصرف لبنیات از دیگر توصیه‌ها به این افراد است.

۳- نوشیدن آب کافی:

نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز می‌تواند باعث رقیق شدن مخاط و خروج راحت‌تر آن از مجاری تنفسی شود. از این رو، افراد مبتلا به اختلال انسداد مزمن ریه باید توجه ویژه‌ای به مصرف مایعات داشته باشند.

۴- بخور آب گرم:

از زمان‌های گذشته تاکنون مردم در زمان‌هایی که از مشکلات مخاطی در دستگاه تنفس رنج می‌بردند به سراغ بخور آب گرم می‌رفتند. در حقیقت بخار آب گرم با نرم و رقیق کردن مخاط به خروج آسان آن از سینوس‌ها، مجاری‌تنفسی و بینی کمک می‌کند.

۵- هنر سرفه کردن:

درست سرفه کردن یکی از روش‌های موثر برای خارج کردن مخاط از مجاری تنفسی است. زمانی که فرد به درستی سرفه می‌کند، احتمال خطر ابتلا به عفونت در وی کاهش می‌یابد. برای این کار روی یک صندلی بنشینید و یا به پهلو بخوابید. سپس عمل دم را انجام داده و ریه خود را از اکسیژن پر کنید. اکنون سینه خود را جلوتر آورده و سرفه‌های ریز همانند اِ اِ اِ انجام دهید. این کار باعث می‌شود مخاط به طور موثرتری در مجاری تنفسی حرکت کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار