۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷

راز حرف شنوی فرزند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر رحیمه قربانی در یادداشتی در ارتباط راز حرف شنوی فرزند برای والدین اینگونه نگاشتند: یکی از ارزوهای شیرین و دوست داشتنی همه ی والدین، حرف شنوی بی دردسر و دوستانه فرزندان است که هرچه سن فرزندان ...

راز حرف شنوی فرزندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر رحیمه قربانی در یادداشتی در ارتباط راز حرف شنوی فرزند برای والدین اینگونه نگاشتند:

یکی از ارزوهای شیرین و دوست داشتنی همه ی والدین، حرف شنوی بی دردسر و دوستانه فرزندان است که هرچه سن فرزندان بالاتر میره این فرایند با چالش های جدی تری مواجه می‌شود و والدین احساس می‌کنند این رویا روز به روز دست نیافتنی تر می‌شود.

علاوه پذیرش اختلاف نظر و استقلال فرزندان، فراهم کردن زمینه های مناسب حل مسئله کمک شایان توجهی به ارامش و تاثیر گذاری عمیق یا همان حرف شنوی خواهد داشت.

همدلی و صمیمت همراه با قاطعیت از مهمترین کلیدهای دست یابی به این ارزوست.

پاسخ به این مسئله که در طول روز چه قدر پدر و مادر همراه و همدلی هستید و چه قدر یک ناظم و دستور دهنده اهمیت زیادی دارد.

بنابراین باید بین والدی که مدام در حال صادر کردن دستورات و تذکرات و هشدارها است و یک دوست صمیمی که با شوخی و خنده و بازی و حتی کثیف کاری و پرت و پلا گفتن همراه فرزند میشود تعادل و توازن باشد.

قطعا هرچه واقعی تر دوست صمیمی او باشید، حرف شنوی او از شما بیشتر خواهد شد.

به این نکته مهم توجه کنید که در همدلی نیاز نیست والدین از مواضع درست خود عقب نشینی بلکه قرار است با چند جمله نشون بدیم که احساس او را درک کردیم تا فرزندان راحت و بدون دردسر به والدین اعتماد کنند.

دومین مسئله عدم استفاده انحصاری از گفتار برای انتقال پیام ها است.

اینکه صدای والدین مدام در حال پخش شدن در فضای خانه باشد، بدون شک باعث بی تفاوتی وعادی شدن و در نتیجه شنیده نشدن پیام والدین میشود.

بهتر است خط قرمزهای کمتری داشته باشیم تا بیشتر گفتگوی والدین منحصر به امر و نهی نشود.

برای قانون های خانه رمز کوتاه و خلاصه بگذاریم تا با به کار بردن کلام کمتر پیام خود را منتقل کنیم. مثلا طی یک گفتگو با فرزند قرار بگذارید که وقتی کار خلاف قانونی که دارید را انجام دهد با فلان رمز به او یاداوری کنید.

لحن صدای مهربان و شروع جمله با کلمات محبت امیز و صحبت کردن بدون خشونت، تحقیر، سرزنش داشته باشیم.

گاهی از نوشتن و سایر ابزارهایی که در دسترس است برای تذکر استفاده کنیم.

نکته مهم بعدی این است که قبل از هر واکنش و عکس العملی در مقابل رفتار فرزند چند لحظه مکث کنید تا ببینید موثرین راه انتقال پیام چه می تواند باشد.

معمولا در اولین و سریعترین واکنش، ترسهایی مثل بی ادب شدن فرزند، قضاوت دیگران، پر توقع شدن، تکرار ماجرا و…. به والدین هجوم می اورد که باعث میشود سریع ترین راهکار را به جای موثرین راهکار انتخاب کنیم.

تمرین همدلی قبل از تذکر و هشدار با مکث محقق میشود.

رحیمه قربانی، دکتری الهیات

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار