۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی م...

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد!؟

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

 ابوالفضل زهره‌وند  “سفیر سابق ایران در افغانستان” به تازگی در مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است:

“افغانستان کشور ثروتمندی است. چه طور مس و لیتیوم آن را با جای دیگر قرارداد می بندید، ولی آب مردمی که در ایران می خورند را به آنها نمی دهید؟ اگر هر یک از پنج میلیون نفر افغانستانی در ایران یک متر مکعب در روز آب مصرف کند، در سال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب می شود. بعد آب هیرمند را به روی ما قطع و هامون را خشک می کنید؟ بعد به کنسولگری ما در هرات حمله می کنید؟ ماهیت طالبان و جریان تکفیر را نشان می دهد که اساسا دنبال پاکسازی قومی است و در کنارش عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند. “[۱]

*واضح است که این اظهارات با عقلانیت دیپلماتیک فاصله بسیاری دارد و مشخص نیست آقای زهره وند چطور توانسته اند آن سابقه را با این اظهارات در یکجا جمع کنند!

در مسئله بعدی نیز دقت شود که حاکمیت یک کشور نباید و نمی تواند که با هر حکومت جدیدی در اطراف مرزهای خود سر جنگ و پیکار داشته باشد.

طالبان هم حکومت تازه افغانستان است که البته بنا به شواهد بسیار، تغییر رویکردهای فراوانی داشته. با داعش در افغانستان مشغول نبرد است و تا اینجا نیز سر جدال با ایران بزرگ را ندارد.

اکنون آیا باید با این مختصات صحنه بوسیله ادبیات امثال آقای زهره وند سخن گفت تا منافع ملی ایران بر باد برود!؟

بگذریم از اینکه در بحث ارسال تروریست به خاک ایران از سوی طالبان هیچ سندی تاکنون در دست نیست و ماجرای حقابه هیرمند نیز بنا به گفته مقامات دو کشور در دست پیگیری است و طالبان هم اعلام کرده که به توافق سال ۱۳۵۱ پایبند است. [۲]

باید دانست که در میانه روابط این روزهای ایران و افغانستان بدترین گزینه سخن پراکنی و تخریب روابط فی مابین است که همه اعم از افغانستانی و ایرانی بایستی مراقب آن باشند.

***

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

رئیس جمهور رئیسی اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت: نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.

او همچنین گفته است: البته در کنار تورم به عنوان علت ساختاری گرانی‌ها، بعضی سوءاستفاده‌ها نیز وجود دارد که اساساً دستگاه‌های نظارتی دولت موظف به جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها هستند.  

رئیسی لزوم برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان را برنامه جدی دولت عنوان و خاطرنشان کرد: باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود این تورم ساختاری، برای تأمین منافع و اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی به مردم تحمیل نکنند و وظیفه بخش‌های نظارتی در اینجا آن است که مراقبت کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.

رئیس‌ جمهور با اشاره به تلاش نهادهای نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گفت: تاکنون اقدامات نهادهای نظارتی در این عرصه نتیجه‌بخش بوده و این اقدامات در مواردی توانسته دست‌های پُشت‌ پرده در ایجاد فشار گرانی به مردم را شناسایی و اقدامات مخرب آنها در بازار را خنثی کند.

رئیسی همچنین تصریح کرد:

“دولت اقدامات مؤثر در هر دو بخش، یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی – مالی، و مبارزه با گران‌فروشی را ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج کم و کمتر کنیم. “[۳]

*سبب خوشوقتی که صدای “مبارزه با گرانفروشی” بیقاعده ای که از هیچ دلیل بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند از درون ستاد دولت و توسط شخص اول دولت به گوش می رسد.

مع الوصف بایستی دقت داشت که اگر دستگاه های مسئول دولتی و ایضا قوه قضائیه در این زمینه کارنامه قابل ارائه ای نداشته باشند؛ آنگاه گرانفروشان در مسیر رفتار غلط خود تندتر حرکت می کنند و دود این قضیه به چشم مردم خواهند رفت.

دقت بعدی هم اینست که دستاوردهای مبارزه با گرانفروشی بیقاعده خیلی زود آشکار می شود و شامل مرور زمان شدن مسئله نشان ضعف اجرایی است.

***

دردسرهای سگ خانم دبیرکل!

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

سایت اصلاح طلب صبح ما اخیرا در یادداشتی کوتاه پیرامون معضل سگ گردانی که با عنوان “روی اعصاب مردم راه نروید”(!) نوشته است: در شرایط کنونی اما که به یاری رد صلاحیت های گسترده و کمبود مشارکت مردم در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر، قدرت یکدست شده است و اصولگرایان در بهترین شرایط حکمرانی بر جامعه قرار گرفته اند، انگار آقایان شعارهای اقتصادی خود را فراموش کرده و به حاشیه سازی های جنجالی روزمره روی آورده اند!

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است:

“در شرایط کنونی اما که به یاری ردصلاحیت های گسترده و کمبود مشارکت مردم در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر، قدرت یکدست شده است و اصولگرایان در بهترین شرایط حکمرانی بر جامعه قرار گرفته اند، انگار آقایان شعارهای اقتصادی خود را فراموش کرده و به حاشیه سازی های جنجالی روزمره روی آورده اند!

از این رو، یک روز دغدغه مردم را صیانت از فضای مجازی(بخوانید مسدودسازی) و روز دیگر جداسازی زنان از مردان در پارک ها عنوان می کنند.

امروز نیز یک نماینده مجلس سوال مهمی را مطرح کرده است، مبنی بر اینکه «چرا طرح “ممنوعیت گرداندن حیوانات نجس” در دستور صحن قرار نمی‌گیرد؟»

حسن نوروزی که نمایندگی اقلیت رای دهندگان در رباط کریم را بر عهده دارد، خطاب به هیات رئیسه مجلس گفته است: «دو سال قبل طرحی را تحت عنوان “ممنوعیت گرداندن حیوانات نجس العین در شهر” را تقدیم هیات رئیسه کردیم اما متاسفانه تاکنون در دستورکار صحن قرار نگرفته است.»

با این وجود، به نظر می رسد نمایندگان مجلسی که هر روز به دنبال ارائه طرح های عجیب و غریب هستند، دیگر مجالی برای طرح سوال درباره وضعیت معیشت مردم و گرانی های فزاینده در کشور ندارند و تلاش می کنند با مطرح کردن دغدغه های شخصی خود به جای مسائل مهم جامعه، از اکثریت مردمی که یا به آنها رای نداده اند و یا به طور کلی پای صندوق های رای حاضر نشده اند، انتقام بگیرند! “[۴]

*سوال عقلانی “اولویت این است یا آن!؟ ” همواره با این برداشت به شدت سطحی و عوامانه نیز مواجه بوده است که اگر اولویت فلان یا فلان است پس حکومت سایر مسائل را به حال خود بگذارد!

بدیهیست چنین چیزی نه تنها در تصور ابلهانه است که در واقعیت ممکن هم نیست.

چه اینکه یک حکومت نمی تواند به جنگ در مرزها مشغول باشد و به بهانه اولویت از نان مردم غافل شود. و یا همینطور یک حکومت نمی تواند به بهانه معیشت اما از فرهنگ و دین غافل شود.

پس واضح است که همانطور که مجلس شورای اسلامی مکلف به تقنین درباره اخذ مالیات از خانه های خالی، افزایش حقوق سربازان و نظارت بر دولت در بحث گرانی است؛ همانطور هم مکلف به وضع قوانینی برای دور نگه داشتن مردم از شرّ خطرات و بیماری های حیواناتی مثل سگ است که به غلط به محیط های شهری آورده می شوند.

البته اینکه دبیر کل یک حزب اصلاح طلب رسما در خانه سگ بازی می کند؛  (اشاره به نگهداری از یک سگ در خانه توسط خانم منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت!) مشکل مردم نیست و مردم هم نباید تاوان این نوع تغییر رویکردها در میان برخی از اصلاح طلبان را بپردازند!

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار