۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

دیدگاه آموزش و پرورش به لایحه رتبه‌ بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد اما این طرح پس از آن و در سال های بعد ابتر باقی ماند و وارد مراحل بعدی اجرا نشد، در سال های...

دیدگاه آموزش و پرورش به لایحه رتبه‌ بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد اما این طرح پس از آن و در سال های بعد ابتر باقی ماند و وارد مراحل بعدی اجرا نشد، در سال های مختلف همواره فقدان ردیف بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان به چالش جدی دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شد.

 

در این میان دولت و وزارت آموزش و پرورش اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ را در کارنامه فعالیت خود دارند، البته زمزمه اجرای رتبه بندی پس از استعفای سید محمد بطحایی در خردادماه ۹۸ و اعلام خبر اجرای این طرح توسط علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی جانی دوباره گرفت و پس از آن محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم در وعده‌ها و برنامه‌های خود در جلسه رای اعتماد که ۱۲ شهریور ۹۸ برگزار شد، رتبه بندی معلمان را یکی از اولویت های خود در دوره سکانداری این وزارتخانه بیان کرد.

برخی مشکل اصلی اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان را عدم تامین اعتبار لازم می‌دانند اما از طرفی جزئیات طرح هم کامل اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن بسیار است. طرحی که قشر بزرگ فرهنگیان کشور را شامل می‌شود باید جامع و کامل باشد و ابهامی در جزئیاتت آن وجود نداشته باشد.

مسئله ضمن خدمت‌ها، تالیفات و ملاک‌های لازم برای سنجش سطح کیفی معلمان پیچیدگی‌های خاص این طرح است که به آسیب‌شناسی و بررسی همه جوانب نیاز دارد اما لزوم تسریع در روند رسیدگی و اتحاد نهادهای ذی‌ربط برای رسیدن به نتیجه و اجرای هرچه سریع ‌تر بیش از پیش احساس می‌شود.

رتبه‌ بندی معلمان در هزارتوی پیچیده‌ای گرفتار شده و به نظر نمی‌رسد در سال جاری اجرایی شود. در مقابل معلمان سراسر کشور که از تاخیر ده ساله این طرح خسته شده‌اند، تجمعات گسترده‌ای برگزار کرده‌اند و حتی عنوان می‌کنند که اگر طرح به نتیجه نرسد، مدارس را تعطیل خواهند کرد. در این گزارش ضمن گفت‌وگو با موافقان و مخالفان طرح به بررسی ابعاد مختلف آن می‌پردازیم.

پیشنهادی که اکثریت موافقان را دارد این است که همچون نظام رتبه‌ بندی دانشگاهیان عنوانی مانند معلم ارشد، معلم خبره، معلم کارآمد و استاد معلم براساس سطح کیفی کار معلم به او داده شود و به این ترتیب استادمعلم بیشترین حقوق را دریافت کند.

مدیران فعلی آموزش و پرورش به اجرای طرح براساس دریافتی ۸۰ درصد حقوق افراد در دانشگاه و اعضای هیات علمی خوشبین هستند. صادقی معاون امور رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسکانیوز به گره مالی ماجرا اشاره و عنوان کرد: فکر می‌کنم به این دلیل که این موضوع بار مالی بسیاری به دولت وارد می‌کرد در اجرای آن دست نگه داشته‌اند اما کمیسیون آموزش از موضع خود کوتاه نیامده است.

جدای از بحث مالی و تامین اعتبار جزئیات طرح هم در ابهام است. معلمان نمی‌دانند که دقیقا سابقه کار، تالیفات یا ضمن خدمت‌ها در رتبه‌بندی دخیل است یا ملاک‌های دیگری وجود دارد. از طرفی اگر هر کدام از این‌ها ملاک باشد به دلیل تاثیر مستقیم و گسترده‌ای که دارند باید مورد بازنگری قرار گیرند که خود عامل ایجاد مشکلات دیگر نشوند. صادقی در این خصوص عنوان کرد: درمورد شاخص‌ها و معیارها بحث‌های جدی و کارشناسی صورت گرفته است و سعی کردیم آسیب‌های آن را شناسایی کنیم تا همانطور که جلوی دانشگاه‌ها پایان‌نامه می‌فروشند مقابل مدارس تالیفات به فروش نروند. اگر نظارت و ارزیابی دقیقی از موضوع وجود داشته باشد، رتبه‌ بندی معلمان به این سمت حرکت نمی‌کند. ما باید آموزش‌های ضمن خدمت را بر اساس نیاز افراد تنظیم کنیم. در حال حاضر آموزش‌های ضمن خدمت روند سابق را طی می‌کند اما امیدوارم با اجرای طرح رتبه‌بندی به سمتی حرکت کنیم که بر اساس نیازهای شغلی آموزش طراحی کنیم.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار