۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

دیدار روسای مجلس ازبکستان و کره جنوبی

«تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان و «پاک بوینگ ساک» رئیس مجلس ملی کره جنوبی در شهر «تاشکند» دیدار و بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های بین پارلمانی بین دو کشور تاکید کردند. در این دیدار تاکید شد که روسای جمهور دو کشور برای گسترش بیش ا...

دیدار روسای مجلس ازبکستان و کره جنوبی

«تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان و «پاک بوینگ ساک» رئیس مجلس ملی کره جنوبی در شهر «تاشکند» دیدار و بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های بین پارلمانی بین دو کشور تاکید کردند.

در این دیدار تاکید شد که روسای جمهور دو کشور برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه ارزش بسیاری قایل هستند. طی سال‌های اخیر در نتیجه سیاست اصلاحات «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان این دو کشور به مرحله شراکت راهبردی و هم پیمانی وارد شدند.

طرفین اظهار داشتند که در سال‌های اخیر گفت‌وگوهای بین پارلمانی ازبکستان و کره جنوبی نیز تشدید شده است. طی سال‌های همکاری به طور منظم تبادل هیئت‌ها برای بررسی تجربیات فعالیت پارلمانی در چارچوب حضور در همایش‌های مختلف پارلمانی و سازمان‌های پارلمانی انجام شده است.

در این دیدار گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل از جمله اجرای توافقات به دست آمده بین روسای جمهور، توسعه روابط بین کمیته‌های تخصصی، ساختارها و سازمان‌های بین المللی پارلمانی، برقراری همکاری بین منطقه‌ای بین نمایندگان، شکل گیری پایه حقوقی، تامین اجرای اقدامات عملی مبنی بر کاهش پیامدهای منفی پاندمی و دیگر موضوعات بررسی شد.

طرفین بر ضرورت تداوم منظم گفت وگوهای بین پارلمانی ازبکستان و کره جنوبی تاکید کردند.

همچنین بر اهمیت تبادل تجربیات در زمینه تامین حقوقی اصلاحات و توسعه اجتماعی و اقتصادی، تسریع تصویب قراردادهای دوجانبه نیز تاکید شد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی سفر رسمی «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان به کره جنوبی صورت گرفت. در چارچوب این سفر اعضای هیئت پارلمانی ازبکستان با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی، «مون هی سانگ» رئیس مجمع ملی، «پان کی مون» رئیس مجمع نهاد جهانی رشد سبز، شهرداران «سئول» و «اینچئون» دیدار و گفت وگو کردند.

هم اکنون همکاری‌های بین پارلمانی ازبکستان و کره جنوبی در چارچوب دستور کار جدید همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش گسترش یافته است. از سال ۲۰۰۵ میلادی گروه بین پارلمانی مجلس عالی در همکاری با مجمع ملی کره جنوبی که «صادق صفایف» معاون اول رئیس مجلس سنا رهبر آن است، به طور موفیقت آمیز فعالیت می‌کند. در حال حاضر اقدامات هدفمند برای افزایش نقش آن در گسترش همکاری‌های بین منطقه‌ای انجام می‌گیرد.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از ۱۰ میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از ۸۰۰ کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلزسازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کره جنوبی در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۰ میلادی در سطح یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار قرار گرفت.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخت و در ۲۹ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار