۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶

دکتر مهناز عسکریان بررسی کرد؛ دیدگاه مازلو نسبت به ویژگی های انسان سالم

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان در یادداشتی در ارتباط دیدگاه مازلو نسبت به ویژگیهای انسان سالم نوشت: آبراهام مازلو در سال ۱۹۰۸ در محله ای فقیر نشین در ایالت نیویورک چشم به دنیا گشود . وی در خانواده فقی...

دکتر مهناز عسکریان: روشهای مقابله با اضطراب امتحان / انواع اضطراب امتحان و راه‌های پیشگیری از آن

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان در یادداشتی در ارتباط دیدگاه مازلو نسبت به ویژگیهای انسان سالم نوشت: آبراهام مازلو در سال ۱۹۰۸ در محله ای فقیر نشین در ایالت نیویورک چشم به دنیا گشود . وی در خانواده فقیری از نژادیهودی رشد نمود و رابطه چندان صمیمی را با  مادر خود نداشت . از این رو، با توجه به شرایط نامساعد خانوادگی ، دوران کودکی  و نوجوانی وی با دشواری ها و ناکامی های زیادی پشت سرگذاشته شد تا اینکه به رشته روانشناسی علاقمند گردید و این رشته را ادامه داد، تا در نهایت در سن میانسالی بدلیل حمله قلبی چشم از جهان بر بست.

سلسله مراتب نیازهای انسان در نظریه مازلو

آبراهام مازلو در نظریه اش هرمی از نیازها را ارائه داد که شامل سلسله مراتب نیازهای انسانها بود و به ترتیب عبارتند از نیازهای بسیار سطح پایین مانند نیازهای فیزیولوژیک یا جسمانی (مانند نیاز به غذا – آب و نیاز جنسی) ، در طبقه دوم نیازها ، نیاز به امنیت (مانند امنیت شغلی ، اقتصادی ، اجتماعی و خانوادگی ) ، در طبقه سوم نیاز به عشق و تعلق پذیری (که شامل روابط دوستانه ، عاشقانه و وابستگی های عاطفی میباشد )، دسته چهارم نیازهای احترامی می باشد (که شامل خودارزشمندی و احترام به دیگران است)، در نهایت در طبقه آخر که شامل راس هرم نیازهای مازلو میباشد ، نیاز به خودشکوفایی میدرخشد.

دکتر مهناز عسکریان مطرح کرد: تفکر احساسی و منطقی در تصمیم گیری ها + آموزش مهارت تصمیم گیری صحیح

از دیدگاه مازلو این نیازها جنبه سلسله مراتبی داشته و تا زمانیکه نیازهای اولیه و سطح پایین در حداقل میزان خود ، تامین نگردند ، احتمال صعود به طبقات بالاتر و پیدایش نیازهای سطح بالاتر، یا ناممکن و یا بسیار دشوار می گردد.

در این میان مازلو در نظریه اش ، به شکل تجربی اقدام به تحقیق در زمینه ویژگیهای شاخص افرادی که به درجات بالای نیازها رسیده و به عنوان یک انسان سالم توانسته اند، پلکان ترقی را در این هرم نیازها پشت سر گذارده و به خودشکوفایی دست یابد ، انجام دادکه ماحصل این تحقیقات طولی بدان جایی انجامید که توانست ویژگیهایی را برای افراد سالم استخراج نماید.

در جمع آوری داده های مازلو و یافته های تحقیق وی ، مشخص گردید که اشخاص سالم ؛انسانهای واقع بینی بوده و واقعیت را همانطور که هست ، بی کم و کاست و بدون هر گونه بدبینی یا خوش بینی کاذب مینگرند. این دسته از افراد از طریق ایجاد پذیرش و رشد احساس مسئولیت در خویشتن ، قابلیت کنار آمدن با واقعیتها را با هر کم و کیفی پیدا میکنند .

ویژگی افراد سالم در دیدگاه مازلو

دکتر مهناز عسکریان در ادامه نوشتند: افراد سالم از عزت نفس بالایی برخوردار بوده و با در نظر گرفتن امکانات و همچنین محدودیتهای خویش ، خود را در مواجهه با واقعیت زندگی قرار داده و کاملا خودانگیخته ، ساده و طبیعی به مواجهه با واقعیت زندگیشان میپردازند .

انسان سالم هیچگاه گذشته خود را با هر کم و کیفی فراموش نمیکند و خود را همانطور که هست به دیگران معرفی میکند و هیچ علاقه ای به اینکه خود را به شکلی درآورد که دیگران میخواهند ، ندارد. از دید مازلو انسان سالم،  مساله محور عمل میکند و نمیگذارد شیوه هیجان مدار او را از واقعیت و اقدامات لازم برای حل مساله دور سازد.

انسان سالم با داشتن قدرت خلاقیت بالا مسائل را از تمامی ابعادش به گونه ای واقعی نه آنطور که خودش دوست دارد ، شناسایی میکند ، سپس با داشتن نیروی اراده قوی به گونه ای آزادانه و بدور از هرگونه وابستگی بیمارگونه دست به عمل زده و در صدد حل مساله با بهترین شیوه و روش میگردد.

در این میانه ، مازلو اعتقاد دارد که انسان سالم با وجودیکه بسیار واقع بین و مساله مدار پیش می رود ، اما با رشد دادن تجربه های عرفانی و معنوی ، منطق را در خویشتن تعدیل نموده و با پرورش حس همدردی و روابط بین فردی مطلوب ، تصویر اجتماعی خوبی را از خود به نمایش میگذارد.

تصویری که به هیچ عنوان رگه هایی از عقده ، تحکم ، غرور و خودخواهی در آن ملاحظه نگردیده و قادر به نگاه کردن به ابعاد مساله ، هم از منظر خویش و هم از منظر دیگران میباشد . انسان سالم مجالی برای خودمحوری صرف در انتخاباتش نمیدهد و آنچه را برای خود میپسندد برای دیگران نیز می پسندد و بالعکس. به اعتقاد مازلو انسانهای سالم در پس واقعیت های پنهانی اسرار را کشف میکنند و به قول انیشتن که اظهار داشت :”پدیده های اسرار آمیز ، زیباترین چیزی است که میتوانیم تجربه کنیم . این سرچشمه تمامی علوم و هنر ماست ” .

در پایان دکتر عسکریان دیدگاه مازلو درباره افراد سالم را اینگونه توضیح دادند: افراد سالم در اوج جدیت ، اما بسیار شوخ طبع و مهربان بوده و در تعاملات اجتماعی چاشنی اظهار محبت و عشق را در روابط افزوده و کیفیت آن را بالاتر میبرند . از اینرو افراد سالم بیشتر از آنکه مدیر باشند که بر عقل انسانها حکومت کنند، اغلب رهبر بوده و بر قلب انسانها حکمرانی می کنند.

افراد سالم از دیدگاه مازلو در جهت خودشکوفایی خود گام برداشته و هیچ مانعی نمیتواند آنها را از رسیدن به این هدف بازدارد . با تعاریفی که مازلو از انسان سالم به میان می آورد ، اظهار میکند که کمتر از یک درصد انسان سالم در بین انسانها وجود دارد و داشتن چنین ویژگیهای توامان در یک انسان، میتواند انسانی کامل را متجلی سازد که بسیار کمیاب است .

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط