۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸

دکتر زاهره سادات میرجعفری بررسی کرد؛ نقد و بررسی مستند بانوی قدس ایران در منظر دکتر میرجعفری

دکتر زاهره سادات میرجعفری بررسی کرد؛ نقد و بررسی مستند بانوی قدس ایران در منظر دکتر میرجعفری

نقدی بر مستند بانوی قدس ایران دکتر زاهره سادات میرجعفری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،دکتر زاهره سادات میرجعفری متخصص مطالعات زنان و خانواده، استاد حوزه و دانشگاه، تخصص در امور عفاف و حجاب، تحکیم خانواده، مطالعات زنان و فمینیسم در یادداشتی درنقد و بررسی مستند بانوی قدس ایران نوشت: مستند زیبا و جذابی بود بخصوص که همزاد پنداری زیادی با بانو ثقفی وشرح حال مادرم احساس میکردم.( از همسایه کاخ نیاوران بودن کجا تا همسر فرهنگی ساده یزدی شدن )

دراین مستند به تمام معنا زنانگی را می توان دید زنی که همسر بزرگترین رهبر جهان است اما تمایلات زنانه، احساسات و عواطف مادری و همسری درون او به قوت باقی است و به شیوه زیبا تجلی می یابد و فراموش نمی شود . زنی که در برابر حوادث صبورو آرام است اما این آرامش را بیش از هرچیز از استاد اخلاق عامل در زندگی یعنی امام ره وام گرفته است و تصریح می کند که اخلاق امام او را نگه داشته واین نکته مهم قابل الگوگیری است که با اخلاق نیکو وصبوری بسیاری از اختلافات فرهنگی زوجین قابل رفع است.

اما به نظرم این مستند می توانست کاملتر و شفاف تر بیان گردد مثلا علت مخالفت امام با برخی حرفهای خانم که قطعا یا به خاطر زهد و بی الایشی بودن امام یا همدردی با قشر مستضعف بوده مشخص نشد و این نقض شاید برای ما که با شخصیت امام آشنایی داریم موجه باشد اما برای بسیاری بخصوص اگر ترجمه شود برای مشتاقان خاطرات بانوی بزرگ مرد جهان، ناقص و نامطلوب خواهد بود و تصور خوبی از امام القا نمی کند.

جنبه اشرافیت زندگی قبلی و سختی کشیدن ایشان بخوبی و مکررا بیان گردید اما ثمرات آن چه مواهبی بود بیان نشد. مستند از این نظر که به زندگی همسر یک طلبه علی رغم میل باطنی او پرداخته جای تقدیر دارد اما خوب بود به جلوه های مثبت زندگی طلبگی هم پرداخته می شد تا جوان بیننده متوجه شود با ازدست دادن برخی موقعیت های دنیوی چه رشدمعنوی در زندگی بدست آورده …..

در کل تردید در سو گیری یا سفارشی بودن محصول از سوی موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی کمی دراین مستند حس میگردد. تاکید بیش ازحد بر زندگی اشرافی ،مخالفت با رفتار سیاسی امام، عاشق فرانسه بودن ، نامطلوب بودن زندگی درقم ، گزینشی انتخاب کردن برخی سخنان بانو ثقفی که ربط چندانی به سیر مستند ندارد و …‌…

شاید در بردارنده این پیام است که گذشته ما را ببینید و بر سبک زندگی اکنون ما خرده نگیرید!!!

چراکه جنبه های بسبار مثبت و زیباتری را در زندگی این بانو همراه با اخلاقیات خانوادگی امام ره شنیده ایم که براحتی میتوانست آن را به تصویر کشید و عظمت آن زندگی را به زیبایی به جهانیان معرفی کرد.

قطعا جلوه های تربیتی آن بانو در تربیت فرزندان محجبه و عالمه ایشان هویداست اما خوب بود به این ثمرات تربیتی که حاصل تلفیق تربیت این شخصیت با فضایل اخلاقی امام ره بود هم اشاره ای میشد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط