۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

دکتر رضا مرادصحرایی بهترین گزینه برای تصدی وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش

دکتر رضا مرادصحرایی بهترین گزینه برای تصدی وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش

صحرایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،۱۴ فروردین رییس جمهور با پذیرش استعفای یوسف نوری، برای وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور را برای این وزارتخانه معرفی کرد که یکی از سوالات مهمی در باره انتخاب سرپرست جدید پرسیده می‌شود این است؛ سرپرست وزارتخانه پر حاشیه این روزهای آموزش و پرورش کیست؟

صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دکتری زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است

حسین امیدی مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در یادداشتی برخی از اقدامات اثرگذار یکسال گذشته رضامراد صحرایی که مسئولیت دانشگاه فرهنگیان کشور را برعهده داشت بیان کرد که در زیر می‌خوانید.

وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن بیش از نهصد هزار کادر آموزشی، فرهنگی، اداری، خدماتی و …، کمی بیشتر ازیک میلیون بازنشسته، و بیش از پانزده میلیون دانش آموز، بلاشک بیشتر از نیمی از جمعیت کشور را به صورت مستقیم درگیر مسائل خود ساخته است.

پس از استعفای یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش به دلیل عدم توفیق در اجرای درست رتبه بندی معلمان و اشکال در پرداخت حقوق اسفندماه، رییس محترم جمهور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رییس دانشگاه فرهنگیان کشور، دکتر رضامراد صحرایی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست بزرگترین وزارتخانه کشور منصوب نمود.

با عنایت به اینکه از این رویداد مهم دو هفته می گذرد، هر لحظه امکان معرفی گزینه پیشنهادی نهایی وزارت آموزش و پرورش به خانه ملت وجود دارد. در روزها و هفته های اخیر موضوع انتخاب وزیر آموزش و پرورش با توجه به اهمیت این وزارتخانه عریض و طویل، یکی از بحث های داغ خیل عظیمی از دست اندرکاران صف و ستاد این وزارتخانه عظیم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نیزدولت سیزدهم شده است.

پر واضح است که بر اساس تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معرفی وزراء به مجلس شورای اسلامی از اختیارات رییس جمهور می باشد و دادن رای اعتماد به عضو جدید کابینه حق مسلم نمایندگان ملت است.

رضامراد صحرایی، استاد تمام دانشگاه، با توجه به اینکه شانزده سال از عمر حرفه ای خود را در کسوت معلمی در آموزش و پرورش و مابقی دوران شغلی خود را در بهترین دانشگاه ها و مراکز و نهاد های علمی و فرهنگی واجرایی گذرانیده است؛ از جایگاه علمی و مدیریتی مناسبی نزد جامعه فرهنگی و دانشگاهی کشور برخوردار است.

فارغ از این که آقای رضامراد صحرایی از طرف دولت به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی بشود یا خیر؛ و یا اینکه مورد اقبال نمایندگان محترم ملت قرار بگیرد یا خیر؛ از آنجایی که عملکرد مدیریتی افراد در بازه زمانی خاصی را میتوان به عنوان معیاری جهت سنجیدن عیارو معرفی بهتر ایشان به جامعه تلقی نمود به شمه ای ازعملکرد رضامراد صحرایی در زمان ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور می پردازیم.

فی الواقع؛ دریافت مجوز جذب ۵۰۰ عضو هیات علمی جدید/ تدوین آیین نامه جذب ۱۰۰۰دکتر معلم و دکتر کارشناس برای اولین بار درتاریخ تربیت معلم کشور/ کسب مجوز تشکیل هیئت ممیّزه دانشگاه از وزیرعلوم تحقیقات و فناوری/ پیگیری تامین فضای آموزشی و رفاهی مورد نیاز (بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع فضای جدید به فضاهای آموزشی و رفاهی دانشگاه افزوده شده است./ دریافت مجوز تأسیس هسته گزینش در دانشگاه و تمهید مقدمات “طرح گزینش مستمر دانشجومعلمان/ دریافت میزبانی مسابقات قرآنی دانشگاهها و موسسات آموزشی سراسر کشور در سال ۱۴۰۲/ همکاری با معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای کسب مجوز جذب ۳۴۰ معلم بهداشت مدارس برای تحصیل مشترک در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان/ تشکیل کارگروه تخصصی بازنگری برنامه کلان تربیت معلم عمومی؛ تدوین واجرای طرح نهضت تألیف کتاب های درسی و منابع آموزشی/ بازنگری و تقویت نظام نامه فرهنگی دانشگاه بر اساس منویات مقام معظم رهبری؛ سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی/ تصویب تشکیل هسته های پژوهشی/ تشکیل کارگروه ویژه تبیین و اجرای شیوه آموزشی آمیخته (BT) در دانشگاه فرهنگیان/ تصویب دستورالعمل استاد وابسته با هدف جلب مشارکت اساتید برجسته دانشگاه های برتر کشور در برنامه آموزشی و تربیتی دانشگاه/ اجرای نخستین دوره آموزشی تربیت راوی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ پیگیری تخصیص راتبه تحصیلی برای دانشجویان دکتری در مناطق مرزی/ اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم با هدف تربیت ۳۰۰۰ دانشجو معلم حافظ قرآن (از یک جزء تا سی جزء/ اعزام ۷۰۰ دانشجو معلم زیارت اولی دختر و پسر به مشهد مقدس در دهه ولایت؛ تشکیل ستاد اربعین و برنامه ریزی برای اعزام ۱۵۰۰۰ دانشجو معلم به اربعین ۱۴۰۱/ تهیه طرح تربیت معلم چند ساحتی که در آن هر دانشجومعلم پیش از فارغ التحصیلی باید حداقل ۶ مهارت را متناسب با شش ساحت سند تحول بنیادین فرا بگیرد/ تهیه چارت سازمانی جدید دانشگاه متناسب با ماموریت های آن با همکاری سازمان اداری استخدامی/ تشکیل کارگروه تخصصی همکاری‌های مشترک دانشگاه با معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه و معاونت های فرهنگی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و تمهید مقدمات انعقاد تفاهم نامه با ۶ معاونت تخصصی/ پیگیری طرح مسکن دانشجومعلمان/ تصویب آیین نامه جامع صلاحیت حرفه ای دانشجو معلمان؛ اجرای طرح همسفر تا بهشت، ازدواج دانشجویی برای ۷۰۰ زوج دانشجو معلم/ اجرای طرح نظارت ستادی با حضور هیأت رئیسه در قطب های استانی دانشگاه فرهنگیان جهت دیدار با دانشجو معلمان و اساتید و اتخاذ تصمیم برای حل مسائل موجود/ کسب مقام اول در پنجمین جشنواره کشوری ورزشهای همگانی دانشگاه ها/ حضور فعال واثرگذار در اجلاس آیسسکو در پاکستان، بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و بلاخره اقدامات و کارهای دیگر که مجال ذکرشان نیست، فقط برخی از اقدامات موثر رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در مدت زمان کمتر از یکسال است که بسیار قابل تحسین است.

در پایان یاد آور می شود، که مردم شریف ایران برای تربیت و تعالی جوانان برومند، متدین، متعهد، انقلابی و متخصص و مجاهدی چون “رضا مراد صحرائی” خون دلها خورده و نظام جمهوری اسلامی ایران سالهاهزینه کرده است.

علی هذا، ضمن قدردانی از ایشان جهت پذیرش مسولیت خطیر سرپرستی وزارتخانه آموزش و پرورش برای آقای صحرائی آرزوی توفیق داریم.

خلاصه سوابق رضا مراد صحرایی به شرح زیر است است:

سوابق تحصیلی:

اخذ دیپلم از دانشسرای تربیت معلم شهید رجایی شهرستان نورآباد لرستان

کارشناسی دبیری آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه

کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، رتبه سه کنکور سراسری و فارغ التحصیل با معدل ۱۹،۱۰

دکترای زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، رتبه اول کنکور و فارغ التحصیل با معدل ۱۹،۴۸

سوابق تدریس:

در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی و آموزش
زبان فارسی به غیرفارسی زبانان ؛
اصول و نظریه های آموزش زبان دوم/ خارجی،
اصول و مبانی آموزش مهارتهای زبانی
آزمونسازی
زبانشناسی کاربردی
رویکردهای طراحی برنامۀ درسی
تهیه و تدوین مواد آموزشی
روش تحقیق در آموزش زبان دوم/خارجی

در مقطع دکتری رشته زبانشناسی همگانی و آموزش زبان
فارسی به غیرفارسی زبانان ؛
بررسی و نقد اصول و نظریههای آموزش زبان دوم/ خارجی،
بررسی و نقد روییردهای طراحی برنامۀ درسی
سمینار مشائل آموزش زبان فارسی بهریرفارسیزبانان

تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان های کنگاور و کرمانشاه

۱۶ سال سابقه معلمی

تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی

تالیف کتاب:

بیش از ۴۰ عنوان کتاب چاپ شده در حوزه آموزش زبان فارسی و موضوعات دیگر

ترجمه کتاب ۱۰ جلد کتاب چاپ شده در حوزه آموزش زبان، فرهنگ، سیاست و تاریخ.

پیشینه پژوهشی:

بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی داخلی و خارجی

بیش از ۲۰ مقاله ارائه شده در همایش های بین المللی

بیش از ۱۰۰ پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

۷طرح پژوهشی انجام شده یا درحال اجرا

مقام ها و جوایز:

دانشجوی منتخب کمیته انتخاب دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۸

دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۹

رتبه سوم جشنواره بین‌المللی فارابی ۱۳۹۴

رتبه برتر جشنواره رشد برای کتاب ایران شناسی۱۳۹۷

پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ۱۳۹۶

سوابق مدیریتی و اجرایی:

سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران ۸۸ تا ۸۹

مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران ۸۴ تا ۸۹

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ۹۰ تا ۹۴

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی ۹۰ تا۹۳

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از سال ۹۲ تاکنون

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی

مسئول راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی

سرپرست دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علامه- طباطبائی

رئیس کمسیون آموزشی و پژوهشی ستاد برنامه ریزی طرح شاهد

رئیس کمسیون امور عمومی و زیرساختی ستاد برنامه ریزی طرح شاهد

عضو کمیته تخصصی زبانشناسی گروه علوم انسانی دفتر برنامه ریزی آموزش عالی از فروردین

رئیس کارگروه آزمون استاندارد تعیین سطح زبان فارسی کرسی های زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور

عضو ستاد برنامه ریزی فرهنگی آموزشی طرح شاهد

کتابها (تالیف و ترجمه)

فراگیری زبان فارسی؛ تحلیلی نوین از منظر زبان شناسی زایشی.۱۳۹۱. ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی

استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی. (با همیاری فائزه مرصوص)۱۳۹۵. ناشر: دانشگاه علامه طباطبائی

زبان فارسی، زبان علم. (با همیاری آقای دکتر عادل رفیعی)۱۳۹۲. ناشر: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

آموزش کاربردی واژه (۱). ویژۀ فارسی آموزان خارجی. (با همیاری شهناز احمدی قادر، فائزه مرصوص، لیلا بنفشه)۱۳۹۶. ناشر: دانشگاه علامه
طباطبائی

آموزش کاربردی واژه (۲). ویژۀ فارسی آموزان خارجی. (با همیاری شهناز احمدی قادر، فائزه مرصوص، لیلا بنفشه و مروارید طالبی)۱۳۹۶.
ناشر: دانشگاه علامه طباطبائی

آموزش کاربردی واژه (۳). ویژۀ فارسی آموزان خارجی. (با همیاری حشن رحیمی، شهناز احمدی قادر و اکرم بیگم سیدرضایی)۱۳۹۶. ناشر:
دانشگاه علامه طباطبائی

لذت خواندن (۱). ویژۀ فارسی آموزان خارجی. (با همیاری منیره شهباز، شهناز احمدی قادر و مریم سلطانی).۱۳۹۵. ناشر: انتشارات
بین المللی فاطمی و بنیاد سعدی

لذت خواندن (۲). ویژۀ فارسی آموزان خارجی. (با همیاری منیره شهباز، شهناز احمدی قادر و مریم سلطانی).۱۳۹۶. ناشر: انتشارات
بینالمللی فاطمی و بنیاد سعدی

لذت خواندن (۳). ویژۀ فارسی آموزان خارجی.۱۳۹۸(با همیاری منیره شهباز، سیده فاطمه طبشی و رلامحشین رضاپور). ناشر: انتشارات
بینالمللی بنیاد سعدی

لذت خواندن (۴). ویژۀ فارسی آموزان خارجی.۱۳۹۹(با همیاری منیره شهباز، سیده فاطمه طبشی و رلامحشین رضاپور). ناشر: انتشارات
بین المللی بنیاد سعدی

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار