۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

دلایل تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان/ ارسال رتبه بندی معلمان تا پایان شهریور/ صدور احکام رتبه بندی معلمان؛ بزودی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، صدور احکام در اکثر مناطق و توسط کارگزینیها شروع شده است. معلمان عزیز توجه داشته باشند که تا کنون تعداد کمی رتبه به هر منطقه ارسال شده و تا پایان شهریور به مرور رتبه ها به ادارات ارسال میشود. براسا...

رتبه بندی معلمان- ردیف امتیاز دهی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، صدور احکام در اکثر مناطق و توسط کارگزینیها شروع شده است. معلمان عزیز توجه داشته باشند که تا کنون تعداد کمی رتبه به هر منطقه ارسال شده و تا پایان شهریور به مرور رتبه ها به ادارات ارسال میشود.

براساس گزارشی از اندیشه معاصر، از فرهنگیان خواسته شده تا از مراجعه حضوری یا تماس تلفنی خودداری کنند. چنانچه حکمی برای شما صادر شده باشد در سامانه مای مدیو قابل رویت است بنابراین نیاز به مراجعه حضوری به ادارات نیست.

مهرداد ویس کرمی، با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در مورد پرداختی حقوق معلمان، گفت: معلمان رکن اساسی آموزش و پرورش محسوب می‌شوند و تمام کیفیت آموزش مربوط به فعالیت آنهاست، حرفه معلمی جزو مشاغل فکری است، هر میزان دغدغه ذهنی این گروه کمتر باشد بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقای معیشت معلمان و فرهنگیان از موضوعات مهم سیستم آموزشی کشور است، افزود: در طی سال‌های گذشته دولت‌ها کمتر مسئله و مشکلات معیشتی معلمان را مورد توجه قرار دادند و با تلاش و جدیتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم داشت موفق به تصویب اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان یکی از لازمه‌های اجرای سند تحول بنیادین شد.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی بی توجهی دولت‌های گذشته به سند تحول بنیادین را دلیلی بر عقب تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان دانست و یادآور شد: در دولت‌ دوازدهم مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی پیشنهاد شد در صورتی که اعتبار مورد نیاز در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به کمبود اعتبار باز شاهد اجرای رتبه بندی معلمان نبودیم.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم هم مشکلات مالی مانع بزرگ اجرایی شدن رتبه بندی معلمان بود، گفت: کمبود اعتبارات برای عدم عملیاتی شدن رتبه بندی ۹۰۰ هزار معلم در دولت حاضر وجود داشت، البته در نظر داشته باشیم که فرهنگیان تنها شامل معلمان نمی‌شوند سرایدارها، نیروهای خدماتی، کادر اداری را نیز در بر می‌گیرد که نیازمند توجه جدی هستند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان وجود مقاومت‌هایی در ابتدای دولت سیزدهم مبنی بر عدم اجرای رتبه بندی، تاکید کرد: عملیاتی شدن رتبه بندی در دولت رئیسی هم با مخالفت‌هایی روبرو بود که با ورود شخص رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه را مجاب کرد تا بار مالی رتبه بندی را بپردازد، در نهایت بعد از گذشت ۱۰ سال از تکمیل سند تحول بنیادین، رتبه بندی تصویب شد.

ویس کرمی با بیان اینکه آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان را مرحله به مرحله اجرایی می‌کند، اظهار داشت: تامین منابع مالی رتبه بندی معلمان یکباره برای آموزش و پرورش ممکن نبود بر همین اساس این وزارتخانه تصمیم گرفته رتبه بندی را در چند مرحله عملیاتی کند، در مرحله نخست همه معلمان با رتبه یک وارد سیستم رتبه بندی شدند.

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات معلمان در مورد رتبه بندی در دست بررسی است، تصریح کرد: تمام اعتراضات مربوط به رتبه بندی معلمان مورد رسیدگی قرار گرفته و بارگذاری شده امیدواریم هرچه سریع‌تر به نفع معلمان و ارتقای کیفیت آموزش تمام شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه امروز معلمی زیر ۱۰ میلیون حقوق بگیر در کشور نیست، یادآور شد: حقوق ماهیانه ده میلیون تومان قطعا ایده‌آل نیست و حلال مشکلات معیشتی معلمان نخواهد بود از طرفی رتبه‌بندی معلمان حرکتی رو به جلو در بهبود وضعیت مادی آنان بوده است.

ویس کرمی با بیان اینکه مبلغی بالغ بر ۴۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه بندی در اسفندماه در نظر گرفته شد، گفت: تا به امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از نظر اجرایی از طرف دولت سیزدهم برای اجرای رتبه‌بندی برآورد شده است و به دلیل اینکه تمام این انتقالی یکجا تامین نشده و فقط دو سوم آن پرداخت گردیده، مابقی به صورت فاز بندی و مرحله بندی شده است که امیدواریم عملیاتی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رتبه بندی معلمان را گام بلندی در جهت کیفیت آموزش و بهبود وضعیت مالی معلمان دانست و اظهار داشت: سیر صعودی تورم حاکم بر جامعه به قدری زیاد است که اجرای طرح‌هایی همچون رتبه بندی معلمان حرکت به سوی تورم برای رسیدن به تورم است، امروز مشکلات اقتصادی مسئله نخست کشور است که باید به گونه‌ای برای همه اقشار جامعه حل شود.

ویس کرمی وضعیت معیشتی مردم را متناسب با تورم حاکم بر جامعه ندانست و بیان کرد: دولت سیزدهم باید اقدام عاجلی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم داشته باشد از طرفی وزارتخانه آموزش و پرورش باید فکری برای وضعیت حقوق معلمان کند، امروز ده میلیون حقوق ماهیانه آنان‌ هیچ همخوانی با تورم و خط فقر در جامعه ندارد.

ارسال رتبه بندی معلمان تا پایان شهریور
وی افزود: هم‌اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از محل قانون رتبه‌بندی پرداخت می‌شود و یکی از مطالبات معلمان طرح رتبه‌بندی بود که برای اجرای آن ۸۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود، اما دولت سیزدهم این طرح را با ۴۰۰ هزار میلیارد ریال و در کمترین زمان ممکن اجرایی کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جذب ۷۵ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش، عنوان کرد: این معلمان تربیت شده دانشگاه تربیت معلم هستند و تلاش بر این است که تا چند سال آینده شاهد بازگشت به همان مدارسی باشیم که در کودکی در آن‌ها درس خوانده‌ایم.

وی بیان کرد: پنج هزار مدرسه در مسیر تحول تعیین شده و آموزش بیش از ۱۰۰ هزار معلم برای رقم زدن این تحول انجام شده است.
صحرایی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰ هزار معلم پایین‌ترین رقم حقوق را دریافت می‌کردند، گفت: امسال با درایت دولت سیزدهم، معلمی با دریافت رقم حقوق پایین نداریم و دولت نیاز دارد بازتاب کاری که برای معلمان انجام داده را ببیند تا انرژی بگیرد.
وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم دریافت فوق العاده ویژه و تحول در برنامه آموزشی مدارس رقم خورد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از کرونا و بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان را از فضای مجازی دور کرده و مهد‌های کودک را به نظام آموزش و پرورش آوردیم.
وی با اشاره به ایجاد سازمان توتک (سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) با هشت میلیون مخاطب، اظهار داشت: اصلاح کتاب‌های درسی نیز در این دولت انجام و طی یک سال اخیر ۴۰ کتاب درسی تولید و ۱۵۳ میلیون جلد کتاب با یارانه ۹۲ درصدی چاپ شد.
صحرایی با بیان اینکه در دولت شرافتی بالاتر از معلمی وجود ندارد، افزود: کاهش جمعیت دانش‌آموزی ناشی از کاهش جمعیت در دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی، تعطیلی دانشگاه تربیت معلم و بازنشستگی پیش از موعد معلمان اشتباهاتی بود که در سال‌های گذشته رخ داد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس و قرار بر این بود استخدام از طریق این دانشگاه صورت گیرد، اما تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار نفر وارد سیستم تعلیم و تربیت شدند و در این راستا دولت سیزدهم به دنبال اصلاح است و قطعا در مسیر اصلاح جراحی لازم است.
وی با بیان اینکه در دولت‌های قبلی سیاست دولت تقویت مدارس غیردولتی بود، بیان کرد: این امر باعث شد ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند و در مدارس دولتی نیز نظام طبقاتی راه‌اندازی شد.
صحرایی گفت: تلاش این است به مدارس دولتی برگردیم و امکانات دولتی و سرانه‌ها به مدارس عادی برگردد.
وی تصریح کرد: قانون ۴۰ درصد قطعی امتحانات متوسطه در کنکور تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مافیای کنکور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مصوبه قانون مجلس را شکست و دانش آموز به جای کتاب‌های درسی کتاب‌های کنکوری را خواند.

رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از وضعیت ناخوشایند معیشتی بسیاری از اقشار جامعه، تاکید کرد: بی تردید رتبه بندی معلمان نقش موثری در بهبود وضعیت آنان خواهد داشت امامتاسفانه امروز در شرایط مطلوبی قرار ندارند و باید دولت و نظام در اندیشه بهبود وضعیت معیشتی عموم مردم باشند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه حرفه معلمی شغل ذهنی و فکری است، اظهار داشت:امروز روش‌های جدید یادگیری با بهره گیری از متدهای نو برای آموزش وجود دارد که باید معلمان با آن‌ها آشنا باشند، برای تحقق این مهم معلمان پویا و خلاق فارغ از هر گونه دغدغه معیشتی باید روی کار بیایند؛ اگر معلمان ما برای تامین معاش در اندیشه شغلی دیگر باشند بی تردید بازدهی کافی و لازم را نخواهند داشت.

ویس کرمی با بیان اینکه معلمی شغل حساسی در کشور است، اظهار داشت: چنین مشاغلی علاوه بر اینکه باید خود را ارتقا دهند بلکه در اندیشه شکوفایی نسل آینده نیز باشند بر همین اساس تامین ابتدایی ترین نیاز آنها همچون حقوق مکفی از واجبات است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رتبه بندی را مسیری برای بهبود وضعیت شغلی معلمان دانست و در پایان خاطرنشان کرد: آیین نامه رتبه بندی قبل از عملیاتی شدن ۷۰ مرتبه اصلاح شده، در حال حاضر هم با توجه به ضعف‌ها و ایراداتی که این آئین نامه دارد بی تردید یکی از دستورات کاری وزارت آموزش و پرورش اصلاح اشکالات آیین نامه رتبه بندی خواهد بود که تاثیر مستقیمی در دریافتی حقوق معلمان خواهد داشت./بازار

احکام رتبه بندی معلمان در حال صدور است

وزیر آموزش و پرورش گفت: با هدف استحقاق حقوق فرهنگیان موضوع اعتراض به رتبه‌های اعلام شده نیز بررسی و احکام در حال صدور است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران مدارس و معلمان منتخب اظهار کرد: راهبرد آموزش و پرورش باید در صدر راهبردهای دولت باشد.اگر جامعه‌ای متعالی در ابعاد مختلف می‌خواهیم راهش از مدرسه می‌گذرد پس ایران قوی در گرو مدرسه قوی و تحول‌گراست.

صحرایی ادامه داد: در سند تحول بنیادین توقفی نامتعارف و نادرست وجود داشته که باید با رویکرد جدید، تغییری اصولی در نگاه ما و همچنین نحوه عمل کردن به این سند بالادستی ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: یک مثلث سه ضلعی در نگاه جدید تعریف کرده‌ایم که یک ضلع آن معیشت، یکی منزلت و دیگری مرجعیت است.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در این بین مرجعیت و شأن معلم به دست خود ماست که با رفتار، کردار، عملکرد، تعامل و مؤلفه‌هایی از این قبیل معنا می‌یابد.

وی تصریح کرد: با جدیت به دنبال ارتقای معیشت و منزلت فرهنگیان هستیم و با تعامل و همگرایی با دیگر دستگاه‌ها در این مسیر گام برمی‌داریم.

وزیر آموزش و پرورش به تشریح قانون رتبه‌بندی و فرایند اجرایی آن از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: با هدف استحقاق حقوق فرهنگیان موضوع اعتراض به رتبه‌های اعلام شده نیز بررسی و احکام در حال صدور است.

صحرایی ادامه داد: عزم ما تقویت مدارس دولتی و نظارت جدی و دقیق بر مدارس غیردولتی است و در این مسیر محکم عمل خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس تحولی، معلمان تحول‌گرا و تمدن ساز می‌طلبد؛ آنچه در کف کلاس درس و مدرسه اتفاق می‌افتد نقطه عطفی در فرایند تربیت دانش آموزانی فکور، ماهر و توانمند خواهد بود.

صحرایی تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش مسائل ملی هستند و در این زمینه همگان مسئولیت دارند و هر کس و هر مجموعه‌ای به اندازه مسئولیت و توان خود باید مشارکت و نقش آفرینی کند./برنا

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

کوروش فریادرس نهاوندی

۱۱ شهریور ۱۴۰۲


سلام ببخشید این خبر ها رو باید آموزش و پرورش منتشر کنه نه فلان نماینده و فلان مسئول. کم مونده بقال سر کوچه ها راجع به مبلغ و شرایط و نتیجه ی اعتراض ها صحبت کنند

جلال

۱۲ شهریور ۱۴۰۲


هنوز جواب اعتراض به رتبه بندی بارگذاری نشده دروغ میگن دروغ میگن دروغ میگن شاید تعداد انگشت شماری که از زیربار گناه دروغ بخوان دربرن

احمد

۱۲ شهریور ۱۴۰۲


همش دروغه فعلاخبری نیست من نمی دانم همان رتبه های قبلی چه ایرادی داشتن که اومدید دوسال همه راسرکارگذاشتید که هزاران معام براپنج امتیاز می رفتن به کمیته امدادوبهزیستی التماس می کردن برایک نامه درضمن همش می شدتوی یک ماه رتبه بندی می کردید وزیرقبلی یک سال تابمون دادوزیرجدیدهم داره راه همون فعلاادامه میده

نظرات بسته شده است