۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰

دلار فردایی یعنی چه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، این نوع از دلار همان گونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می شود. این نوع از روش فروش دلار هم در بازارهای غیر رسمی انجام می شود و هم ای...

دلار فردایی یعنی چه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، این نوع از دلار همان گونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می شود. این نوع از روش فروش دلار هم در بازارهای غیر رسمی انجام می شود و هم اینکه تابع نوسانات و رویدادهای مختلف است. قیمت دلار فردایی براساس پیش بینی های فعالان بازار غیر رسمی ممکن است بالا و پایین شود. بنابراین نمی توان مشخص کرد که دلار فردایی ارزان تر است یا گران تر.

دلار فردایی در بازار ارز چه معنایی دارد؟
یکی از خطرناک ترین شرایط معاملات بازار سکه و طلا و ارز، نداشتن اطلاعات از شرایط بازار است. این نداشتن آگاهی می تواند موجب بهم خوردن زندگی فرد شده و سرمایه اش از بین برود. بنابراین نداشتن اطلاعات بازار ارز در کشورهایی که پول رسمی آنها چندان اعتباری نداشته، و شرایط پولی آنها نوسان شدیدی دارد، بسیار خطرناک است.

از جمله مواردی که این روزها باعث ایجاد شکاف های طبقاتی شده، سودهای کلانی است که دلال ها به جیب می زنند. البته از آنجایی که در کشورهای جهان سوم بر روش های کسب درآمد نظارت درستی انجام نمی شود، درآمدهای کلان و ناگهانی عاید دلال ها می شود.

بنابراین داشتن اطلاعات کافی در بازار ارزی می تواند در حفظ سرمایه فرد در بازار سهام  اثرگذار باشد.

دلار فردایی از جمله اصطلاحاتی است که در بازار غیر رسمی معاملات کاغذی کاربرد داشته و ریسک پذیری بالایی دارد. برای درک بهتر دلار فردایی بهتر است با مفهوم معاملات امروزی نیز آشنا شوید. معاملات امروزی به آن دسته از معاملات گفته می شود که همین امروز تکلیف آن مشخص می شود. شروع به کار این نوع از معاملات از ساعت ده صبح شروع شده و تا پایان ساعت ۱۴ تمام می شود.

به عنوان مثال فردی که در ابتدای صبح یک سکه بخرد و قیمت سکه در ابتدای صبح یک میلیون باشد، خریدار تا ساعت ۱۴ فرصت دارد تا سکه های خریداری امروز خود را بفروشد. در صورتی که در این زمان قیمت سکه افزایش یابد، خریدار سکه سود کرده و در صورتی که کاهش یابد دچار ضرر و زیان می شود. اما اصلی ترین نکته این است که این نوع از معاملات بازه زمانی داشته و برای روز بعدی هیچ موضوعی باقی نماند. در معاملات فردایی روش کار به این شکل می باشد که خریدار برای خرید مبلغی را امروز پرداخت می کند ولی تکلیف تسویه معامله در روز بعدی یعنی فردا مشخص می گردد و به همین جهت است که آن را در معاملات دلار به دلار فردایی می شناسند.

معاملات دلار فردایی چگونه انجام می شود؟
روش انجام اینگونه معاملات بدین صورت است که خریدار و یا فروشنده سکه و یا ارز خود را با یک قیمت توافق شده بر روی کاغذ انجام می دهند. روز بعد مابین ساعت ۱۴ تا ۱۵ برای تسویه معامله خود اقدام می کنند. اما در این میان نکته قابل توجه اینجاست که در زمان تسویه حساب مابه التفاوتی که بین قیمت های امروز و دیروز وجود دارد تحت عنوان سودی است که به طرفین تعلق می گیرد.

اما آن چیزی که باید در رابطه با معاملات فردایی رعایت شود، ضمانت به فروشنده دلار می باشد. این موضوع در واقع یکی دیگر از مواردی است که در خصوص افراد دلال و  افراد ناآگاه به بازار نیز وجود دارد. مثلا شما می خواهید برای خریدن دلار به دلال مراجعه کنید، دلال در جواب اینگونه به شما می گوید که اگر شما به او ده میلیون پیش پرداخت و برای ضمانت بدهید به جای خریدن ۲۹۰۰ دلار نقدی، می توانید فردا دلارهای بیشتری را خریدارای کرده و سود بیشتری عایدتان شود. متاسفانه چنین پیشنهادهای از سوی افراد ناآگاه به بازار و بی تجربه رد نمی شود و آن ها را وسوسه می کند که این پیشنهاد را قبول کنند تا به صورت بتوانند سود بیشتری را به خودشان اختصاص بدهند و همان ۱۰ میلیون را به عنوان ضمانت به دلال دلار می دهند که گاهی این مبلغ همه ی  سرمایه ی یک شخص بوده و از بین می رود.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار