۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰

دفاتر «تقریب مذاهب» پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه هستند

دفاتر «تقریب مذاهب» پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه هستند رئیس دانشگاه آزاد گفت: دفاتر تقریب مذاهب به عنوان پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه مطرح هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی در مراسم افتتاح دفتر تق...

دفاتر «تقریب مذاهب» پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه هستند

دفاتر «تقریب مذاهب» پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه هستند

دفاتر «تقریب مذاهب» پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه هستند

رئیس دانشگاه آزاد گفت: دفاتر تقریب مذاهب به عنوان پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه مطرح هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی در مراسم افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار، گفت: خدا را شاکرم که اقدام مثبتی در زمینه تقریب مذاهب توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و امیدوارم با این حرکت، گامی هرچند کوچک در راستای وحدت امت اسلامی برداشته شود.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا باید دانشگاه به عرصه تقریب مذاهب وارد شود؟ اظهار کرد: این سوال در حالی مطرح می‌شود که ما تا دیروز معتقد بودیم مدارس علمیه باید در این حوزه فعالیت کنند، اما امروز بحث تقریب مذاهب در دانشگاه نیز دنبال می‌شود.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته وارد کشور شد. در کابینه رضاخان بحث شد که شهر ما از مظاهر تمدن همه چیز دارد به جز «اونیورسیته» و مقرر شد که اونیورسیته نیز به کشور وارد شود. در واقع دانشگاه به عنوان جزئی از یک مؤسسه تمدنی به کشور ما وارد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه از ابتدا در کشور ما به صورت ناقص خلق شد، گفت: در آن زمان دانشگاه به جای اینکه دانشگاه «مستقر» باشد، یک دانشگاه «معلق» بود. وارد کردن دانشگاه به کشور، مانند آوردن گل مصنوعی بود که نتوانست شرایط خود را با زیست‌بوم ما وفق دهد.

طهرانچی با تأکید بر اینکه اگر دانشگاه در کشور یک دانشگاه «مستقر» باشد، باید با محیطی که در آن مستقر می‌شود، ارتباط پیدا کند، تصریح کرد: دانشگاه کانون تعلیم و تربیت عالیه است. دانشگاه «مستقر» باید به فرهنگ و مسائل اجتماعی زیست‌بوم خود توجه داشته باشد، چرا که نمی‌توان با یک الگوی یکسان در تمام دنیا عمل کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه «مستقر» باید کمک کند که پیشرفت در این سرزمین یک پیشرفت معلق نبوده، بلکه یک پیشرفت مستقر باشد. برای اینکه صنعت در یک سرزمین مستقر شده و باعث پیشرفت یک شهر شود، لازم است که دانشگاه «مستقر» به این فرآیند کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ جز لاینفک دانشگاه است، اظهار کرد: جایگاه فرهنگ در دانشگاه به قدری مهم است که برخی متخصصان آموزش عالی در مورد اینکه دانشگاه محل فرهنگ است یا محل علم، دچار اختلاف شده‌اند. در واقع دانشگاه یک محیط فرهنگی برای رشد علمی است.

طهرانچی با اشاره به اصطلاحاتی همچون «اخلاق مهندسی»، «اخلاق پزشکی» و «اخلاق زیستی»، گفت: اخلاق از فرهنگ و ارزش‌های حاکم فرهنگی نشأت می‌گیرد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، بنابراین دوباره اهمیت این مسئله روشن می‌شود که اگر بخواهیم دانشگاه مستقر داشته باشیم، باید به زیست بوم توجه جدی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زیست بوم چابهار، زیست بومی با یک سابقه کهن و تعامل مؤثر بین مذاهب و قومیت‌هاست که این مسئله باید در تربیت نسل آینده نیز ظهور و بروز داشته باشد، لذا در دانشگاه باید فرهنگ تقریب تبیین شده و تربیت تقریبی گسترش یابد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار، گفت: نقش دفاتر تقریب این است که بتوانند فرهنگ تقریب و تربیت تقریبی را برای دوام آنچه که از گذشته در این سرزمین وجود داشته، حفظ کنند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید فرهنگ و تربیت را برای نسل جوان حفظ کند، تأکید کرد: علاوه بر این موضوع، دانشگاه باید بتواند این فرهنگ و تربیت را به صورت بالنده رشد دهد و شبهات را برای جوانان رفع کند. در واقع دفاتر تقریب مذاهب به عنوان پرچمدار ارتباط دانشگاه با جامعه مطرح هستند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لازم است برنامه توسعه منابع انسانی را به همراه منطقه آزاد تدوین کنیم، گفت: مسئله آموزش یک مسئله یک روزه نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. باید برای صنایع مستقر آموزش‌های لازم در نظر گرفته شود تا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مستقر به توسعه و پیشرفت این منطقه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه دفتر تقریب مذاهب اسلامی به مسائل اجتماعی، فناوری و اقتصادی است. دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت نگاه توسعه‌ای است و راه‌اندازی دفتر تقریب مذاهب اسلامی در واحد چابهار، در واقع همان نگاه و رسالت اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه است. امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به عنوان یک دانشگاه مستقر وظیفه خود را در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فناوری و حفظ سبک زندگی اسلامی به درستی انجام دهد.

طهرانچی در پایان با بیان اینکه توجه به دریا در اقتصاد ملی مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری است، گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه باید در این حوزه فعالیت کند. امیدواریم با درک درست از مسائل پیشرفت و چالش‌های توسعه، به گونه‌ای عمل کنیم که فردای چابهار برای نسل آینده فردایی دلنشین باشد.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار