۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

درگیری یحیی با مدیرعامل و غیب ‌شدن دو ستاره!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،یحیی گل محمدی در اولین مقطع حضورش در پرسپولیس موفق نشد جامی کسب کند و بعد از شکست در فینال جام حذفی مقابل سپاهان از پرسپولیس جدا شد. یحیی بعد از چند سال دوباره به پرسپولیس برگشت ولی این بار دست پر...

پرسپولیس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،یحیی گل محمدی در اولین مقطع حضورش در پرسپولیس موفق نشد جامی کسب کند و بعد از شکست در فینال جام حذفی مقابل سپاهان از پرسپولیس جدا شد. یحیی بعد از چند سال دوباره به پرسپولیس برگشت ولی این بار دست پر آمده بود. هم باتجربه‌تر شده بود و هم یاد گرفته بود چطور حواشی تیم بزرگی مثل پرسپولیس را کنترل کند. ضمن این‌که گل‌محمدی به لحاظ فنی هم پیشرفت‌های زیادی داشت و می‌شد گفت بهترین گزینه داخلی برای هدایت پرسپولیس بود.یحیی از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم به پرسپولیس برگشت و تا امروز ۳ بار تیمش را قهرمان لیگ کرده که آماری فوق‌العاده است. همچنین او یک بار سوپرجام را برده و یک بار هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید که افتخار بزرگی به حساب می‌آید. یحیی در این ۴ فصل با اتفاقات و حواشی مختلفی روبرو شد و قهرمانی‌های او با پرسپولیس به‌راحتی بدست نیامد. مربی‌گری شغلی پر از چالش است و این چالش‌ها در تیمی بزرگ مثل پرسپولیس به‌مراتب بیشتر از سایر تیم‌هاست. با این حال یحیی با کمک دستیاران و البته بازیکنانش موفق شد با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها جام‌های مختلفی ببرد. در این گزارش می‌خواهیم تعدای از مهم‌ترین چالش‌های گل‌محمدی را در راه قهرمانی‌هایش با پرسپولیس مرور کنیم.

جانشین قهرمان نیم‌فصل

در لیگ نوزدهم گابریل کالدرون آرژانتینی جانشین برانکویی شد که همه افتخارات را با پرسپولیس به‌دست آورد و به‌شدت محبوب هواداران بود. کالدرون بعد از شروع نه‌چندان خوب در لیگ، موفق شد در چند ماه حضورش در پرسپولیس هم دربی را ببرد و هم تیمش را قهرمان نیم‌فصل کند. از همین رو یحیی یک تیم صدرنشین را تحویل گرفت و همه از او انتظار قهرمانی در پایان فصل داشتند.این اولین چالش یحیی در بدو ورودش به پرسپولیس بود که البته با موفقیت از آن عبور کرد و در نهایت توانست تیمش را قهرمان لیگ کند.

مهمان منحوس و ناخوانده!

گل‌محمدی شاید بدشانس‌ترین مربی تاریخ پرسپولیس باشد؛ دو هفته بعد از نشستن روی نیمکت پرسپولیس و کسب ۶ امتیاز مقابل تراکتور و صنعت نفت، کرونا وارد ایران شد تا درب ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران بسته شود. پاندمی کرونا در حال فراگیری بود و آمار مرگ‌ومیر هم روز به روز بالاتر می‌رفت. کرونا بزرگترین نیروی محرکه پرسپولیس را که روی سکوها بودند، گرفت تا این تیم روزهای عجیبی را سپری کند.

خریدی که غیب شد!

یحیی بعد از آمدن به پرسپولیس، ۲ مهاجم خارجی به نام آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا را به خدمت گرفت. استوکس بعد از ۲ بازی برای پرسپولیس ناگهان غیب شد و دیگر به ایران برنگشت؛ اوساگونا هم مهاجم دلخواه هواداران نبود. از همین رو یحیی به‌شدت به خاطر خرید این دو بازیکن تحت فشار بود و مورد انتقاد قرار می‌گرفت. پرسپولیس کلی پول بابت خرید این دو بازیکن پرداخت کرد ولی هیچ‌کدام از این دو بازیکن مفید نبودند و دردسرهای زیادی را هم برای پرسپولیس ایجاد کردند.

فوتبال تعطیل شد؛ بفرمایید قرنطینه!

بعد از پیروزی ۳ بر ۰ پرسپولیس مقابل شهرخودرو در آزادی در هفته بیست‌ویکم لیگ نوزدهم، آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا مسابقات را به تعطیلی کشاند و تیم‌ها را به قرنطینه فرستاد. این در حالی بود که شاگردان یحیی با اختلاف ۱۰ امتیازی صدرنشین بودند. خیلی‌ها از جمله رقبای اصلی پرسپولیس برای تعطیلی بازی‌ها تلاش کردند ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و در نهایت هم پرسپولیس قهرمان لیگ شد. همچنین پرسپولیس با شکست دادن نفت مسجدسلیمان در هفته بیست‌وششم، موفق شد رکورد زودترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را به خود اختصاص دهد. شاگردان گل‌محمدی همچنین با ۱۴ اختلاف امتیاز نسبت به تیم دوم، رکورد قهرمانی با بیشترین اختلاف امتیاز را هم جابه‌جا کردند.

جدایی ستاره‌ها قبل از بازی های آسیایی

پیش از آغاز لیگ بیستم نفراتی چون بیرانوند، ترابی، نادری و علیپور از تیم جدا شدند. یحیی مجبور بود تیمش را خیلی زود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا آماده کند و چند بازیکن جدید هم جانشین جداشده‌ها شدند. تیم گل‌محمدی راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ شد؛ هرچند با محرومیت امیری، پهلوان و آل‌کثیر پرسپولیس در یک‌قدمی جام از قهرمانی بازماند و دستش به یک جام بین‌المللی نرسید.

درگیری با رسول‌پناه

یکی از چالش‌های بزرگ یحیی در چند فصل اخیر درگیری و اختلاف شدید با رسول‌پناه بود. اختلاف این دو علنی شده بود و کلی حواشی به وجود آورد که اوج آن پخش کلیپ‌هایی از صحبت‌های رسول‌پناه علیه یحیی گل‌محمدی بود.اختلافات این دو بعد از صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا کاملا جدی شد و هر روز شایعه جدایی یکی از این دو نفر مطرح می‌شد. انتشار فایل‌های جنجالی از رسول‌پناه و اتهام‌هایی که به یحیی زد، باعث شد بلافاصله از سمت خود برکنار شود و جعفر سمیعی مدیرعامل پرسپولیس شود.

جدایی ۲ ستاره تاثیرگذار!

پرسپولیس در حد فاصل نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا، شجاع خلیل‌زاده بهترین مدافع خودش را از دست داد. بعد از فینال هم بشار رسن هافبک تاثیرگذار عراقی از این تیم جدا شد تا یحیی با چالشی جدی مواجه شود.

چالش‌های بعد از نایب‌قهرمانی

همان‌طور که انتظار می‌رفت از دست دادن قهرمانی آسیا سرخپوشان را با چالش روحی مواجه کرد؛ بعد از ۴ تساوی مقابل نساجی، ذوب‌آهن، سپاهان و استقلال، پرسپولیس توانست فولاد را شکست دهد اما بعد از آن مقابل آلومینیوم شکست خورد تا این تفکر به وجود بیاید که شاگردان گل‌محمدی نمی‌توانند گلات کنند اما سرخ‌ها با کسب ۶ پیروزی پیاپی به لیگ بازگشتند و در نهایت هم موفق شدند پنجمین قهرمانی متوالی را به‌دست بیاورند.

فوت دو رفیق صمیمی!

یحیی سال‌ها با علی انصاریان و مهرداد میناوند دوست و همبازی بود. سرمربی پرسپولیس ارتباط بسیار خوبی هم با آن‌ها داشت و وقتی علی و مهرداد از دنیا رفتند، یحیی و تیمش به‌شدت از نظر روحی افت کردند و فضای بسیار غم‌انگیزی در پرسپولیس حکم‌فرما شد. با این حال اوضاع توسط یحیی و همکارانش به خوبی مدیریت شد و خللی در نتایج خوب این تیم به وجود نیاورد.

چالش با تیم ملی

پرسپولیس در چند سال اخیر بیشترین ملی‌پوش را در بین تمام تیم‌های لیگ برتری داشت. از وقتی یحیی به پرسپولیس آمده بسیاری از بازیکنان این تیم در اردوهای تیم ملی شرکت کردند و این موضوع یکی از چالش‌های جدی گل‌محمدی به حساب می‌آید. حتی چندبار ستاره‌های پرسپولیس با مصدومیت از اردوی تیم ملی برگشتند و یحیی مجبور بود از آن‌ها استفاده نکند. موضوعی که باعث شد تا یحیی چندباری گلایه‌های خود را نسبت به این موضوع مطرح کند. به‌غیر از حضور بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی، کریم باقری و مهرداد خانبان، دستیار و آنالیزور یحیی در پرسپولیس در مقطعی در تیم ملی هم حضور داشتند که این موضوع کار را برای سرمربی پرسپولیس به مراتب سخت‌تر می‌کرد.

بی‌پولی!

پرسپولیس هم درست مثل استقلال در سال‌های اخیر پر بود از مشکلات مالی. پرونده‌های داخلی و خارجی زیاد باعث شد تا بارها حقوق بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس عقب بیفتد و حتی چندبار هم کار به اعتصاب و تعطیلی تمرین کشید. این موضوع بارها در پرسپولیس مشکل‌ساز شد و خود یحیی هم چند باری نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

چالش خودساخته!

یحیی در این فصل تیم خوبی در اختیار داشت و شرایط نسبتا برای او فراهم بود. با این حال کسب چند نتیجه بد باعث شد تا یحیی بعد از بازی مقابل آلومینیوم حسابی از کوره در برود و با انجام یک مصاحبه آتشین حاشیه‌ای بزرگ برای خودش و پرسپولیس ایجاد کند؛ چالشی که البته خود یحیی تحت فشار شدید برای خودش و تیمش به وجود آورد. با این حال گل‌محمدی بعد از چند وقت متوجه شد که اگر می‌خواهد شرایط را تغییر دهد و تیمش را قهرمان کند، باید تمرکزش را روی فوتبال و مسائل تیمش بگذارد و از انجام چنین مصاحبه‌هایی پرهیز کند. اتفاقی که رخ داد و یحیی نتیجه‌اش را با قهرمانی لیگ دید.

فرار بهترین گل‌زن!

لوکادیا یکی از بهترین خریدهای این فصل پرسپولیس بود و خیلی زود هم در ترکیب این تیم جا افتاد و موفق شد ۶ گل برای پرسپولیس بزند. با این حال قبل از دربی رفت ناگهان این بازیکن تصمیم به رفتن گرفت و دست یحیی را در خط حمله حسابی خالی کرد.

حیا کن، رها کن!

در مقطعی از فصل و بعد از کسب چند نتیجه ضعیف کسی فکرش را نمی‌کرد که تیم یحیی در آزادی به هوادار ببازد. این اتفاق افتاد و یحیی که به‌شدت تحت فشار قرار داشت، از سوی هواداران حاضر در ورزشگاه هو شد و شعار حیا کن، رها کن شنید. بعد از باخت به سپاهان و از دست رفتن صدر جدول شرایط بدتر از قبل هم شد و فشارها از سوی هواداران و پیشکسوتان روی گل‌محمدی روزبه‌روز بیشتر شد. با این حال سال جدید و استارت آن با برد کمی شرایط را عوض کرد و کسب چند پیروزی متوالی به خصوص برد در دربی ورق را کاملا به نفع یحیی برگرداند.

می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند!

یکی دیگر از چالش‌های گل‌محمدی در مقطع پایانی فصل به فشار دو رقیب پرسپولیس در راه قهرمانی برمی‌گردد. جایی که وقتی سپاهان و استقلال صدر را ازدست‌رفته و پرسپولیس را در آستانه قهرمانی دیدند، شروع به بهانه‌گیری و ایجاد فشار مضاعف روی پرسپولیس کردند. آن‌ها مدعی بودند که می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند ولی این تیم لیاقت قهرمانی ندارد. با این وجود یحیی و تیمش بدون توجه به این حواشی و فشارها تک‌تک بازی‌های خود را در سال ۱۴۰۲ بردند و در نهایت هم قهرمان شدند.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار