۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷

درمان خانگی شپش موی سر با اسپند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شپش، این موجوات کوچک موذی می توانند بر روی ساقه موها زندگی کرده، از خون انسان تغذیه کنند و موهای زیبایتان را خراب کنند! اما نگران نباشید. خوشبختانه روش های درمانی خانگی زیادی برای حل این مشکل وجود...

درمان خانگی شپش موی سر با اسپند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شپش، این موجوات کوچک موذی می توانند بر روی ساقه موها زندگی کرده، از خون انسان تغذیه کنند و موهای زیبایتان را خراب کنند! اما نگران نباشید. خوشبختانه روش های درمانی خانگی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. آیا درمان خانگی برای شپش می شناسید؟ آیا می دانستید که یکی از راه های درمان خانگی استفاده از اسپند است؟

شپش سر چیست؟

شپش سر در واقع انگل هایی هستند که بر روی سر انسان یافت می شوند. شپش سر از طریق تماس مستقیم سر با موهای شخص آلوده به شپش و از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود. شپش سر همچنین می تواند از طریق تماس انسان ها، استفاده از شانه، برس، کلاه و سایر لباس های مشترک منتقل شود.

شپش سر به طور خاص یک مشکل شایع در کودکان دبستانی و پیش دبستانی است. شپش سر باعث احساس خارش ناشی از حرکت چیزی در داخل موها می شود، که با خارش و زخم هایی بر روی سر همراه است.

عفونت شپش سر تا چه اندازه شایع است؟

عفونت شپش سر به میزان زیادی شایع و از گذشته های دور وجود داشته است. اگرچه مشخص نیست که سالانه چه تعداد به این عفونت دچار می شوند، اما به صورت تخمینی، محدوده ای بین ۶ تا ۱۲ میلیون نفر در سال متغیر است.

همانطور که پیش تر گفته شد، این عفونت در کودکان شایع تر است و کودکان می توانند به چند روش در معرض ابتلا به این عفونت قرار بگیرند که به طور خلاصه بیان شده است:

تماس با شخص آلوده به این عفونت (تماس شخصی در حین بازی، مدرسه یا فعالیت های ورزشی، در مدرسه، خوابیدن در خانه شخص دیگر، یا اردوهای مدرسه اتفاق بیفتد).
پوشیدن لباس های آلوده مانند کلاه، روسری ها، کت، لباس ورزشی، یا روبان های مو.
استفاده از شانه ها، برس، حوله های آلوده
دراز کشیدن روی تخت خواب، بالش، فرش، یا حیوانات عروسکی که اخیرا با شخص مبتلا به شپش در ارتباط بوده اند.

شپش سر چه شکلی است؟

برای درمان خانگی شپش، ابتدا باید انواع مختلف شپش سر را بشناسید. سه نوع مختلف از شپش سر موجود است، که با نام های نیت، نیمف، و شپش بالغ شناخته می شود.

نیت: نیت ها در واقع تخم های شپش هستند. دیدن نیت ها دشوار بوده و اغلب با شوره سر یا قطرات اسپری مو اشتباه گرفته می شود. نیت ها به صورت محکم به ساقه مو وصل می شوند. آنها به شکل بیضی بوده، دو تا سه میلی متر طول داشته و معمولا سفید یا زرد رنگ هستند. حدود یک هفته طول می کشد تا از تخم بیرون بیایند.

نیمف: نوزادانی که تازه از تخم (نیت) بیرون آمده اند را نیمف می نامند. آنها مانند یک شپش بالغ به نظر می رسند، اما اندازه شان کوچک تر است. نیمف ها حدود هفت روز پس از بیرون آمدن از تخم، بالغ می شوند. این موجودات برای زندگی، از خون بدن انسان تغذیه می کنند.

شپش بالغ: شپش بالغ اندازه دانه های کنجد است، ۶ پا داشته و رنگ برنزی تا سفید مایل به خاکستری دارد. در اشخاصی با موهای تیره، شپش های بالغ تیره تر به نظر می رسند. شپش های ماده که تخم گذاری انجام می دهند، از شپش های نر بزرگ تر هستند. شپش های بالغ می توانند تا ۳۰ روز روی سر شخص زندگی کنند. این موجودات نیز برای ادامه زندگی باید از خون بدن انسان تغذیه کنند. اگر شپش از روی سر شخص به پایین بیافتد، ظرف مدت ۲ روز می میرد.

یکی از روش های درمان خانگی شپش سر، استفاده از اسپند است. در ادامه در مورد این روش درمانی توضیح داده می شود.

اسپند چیست؟

یکی از گیاهانی که به میزان زیاد در ایران استفاده شده و شاید در خانه هر ایرانی می توان به وفور یافت، اسپند است. این گیاه را در خانه می سوزانند و از دود غلیظ آن جهت ضد عفونی کردن هوا، دافع حشرات و خوش بو کردن محیط استفاده می کنند. اسپند دارای خواص باور نکردنی از جمله درمان سیاتیک، تقویت قوای جنسی، درمان استرس و اضطراب، درمان کننده کچلی و شپش سر، افزایش دهنده شیر مادران، پیش گیری از بروز حساسیت های پوستی، درمان کننده بی اختیاری ادرار و …. است. در ادامه این متن در مورد خواص درمانی اسپند جهت درمان شپش سر توضیح می دهیم.

درمان شپش سر با اسپند (از بین بردن شپش با اسپند)

از عجیب ترین روش های درمان خانگی شپش سر، استفاده از اسپند است. استفاده از این روش برای کودکان دبستانی و پیش دبستانی، حتی اگر موهای آنها دچار شپش نشده، توصیه می شود.
طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

ابتدا یک قاشق اسپند را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و صبر کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.
در صورتی که موهای تان بلند است، نسبت تهیه را دو برابر یا حتی سه برابر کنید.
موها را با این ترکیب خیس کنید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه بر روی موها باقی بماند.
بهتر است برای اثربخشی بهتر موها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. سپس موها را با آب گرم شست و شو دهید.
جهت اثربخشی بهتر، هر روز و به مدت یک هفته این کار را تکرار کنید.

تذکر: این روش تنها برای از بین بردن خود شپش سر موثر است و نمی تواند تخم های شپش انباشته شده در تار موها را از بین ببرد. برای از بین بردن تخم ها بهتر است تا موها را خیس کرده و با شانه دندانه ریز شانه کنید تا تخم ها از تار موها جدا شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار