۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

کلیپ روانشناسی

درباره قدرت اراده بهتر و بیشتر بدانید + ویدیو

همه ما بارها و بارها کلمه اراده را به روش‌های مختلف (مثلا خواندن جملات انگیزشی) دیده‌ایم یا خودمان به کار برده‌ایم. اما آیا واقعاً درک خوبی از اراده داریم؟ آیا می‌دانیم اراده چیست و متاثر از چه عواملی است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،همیشه افرادی وجود دارند که از شنبه هفته آینده می‌خواهند رژیم بگیرند یا به باشگاه بروند، اما این شنبه هیچ وقت نمی‌آید!مردم همیشه برنامه های ایده الی برای خود مشخص می‌کنند اما در هنگام عملی کردن این برنامه‌ها انرژی لازم را ندارند و مرتب کارها را یا عقب می‌اندازند یا کلا از انجام آنها صرف نظر می‌کنند. تمام این مشکلات ریشه در قدرت اراده انسان دارند، اما قدرت اراده چیست و چرا در بعضی از مردم این قدرت بسیار قویتر است؟ قدرت اراده نیرویی باطنی است که برای تصمیم گیری، شروع کار و رسیدن به اهداف ما در زندگی در برابر عقب انداختن کارها و تنبلی، نقش پادزهر را ایفا می‌کند.

اراده چیست؟ چه تعریفی دارد؟

به راحتی نمی‌توان یک تعریف کلی برای اراده ارائه داد. اراده مفهومی بسیار پیچیده است و واقعا تعریف آن به این سادگی‌ها نیست. با این حال در این قسمت توضیح مختصری در رابطه با آن می‌دهیم‌. اراده نوعی خود کنترلی (Self control) و نوعی خود تنظیمی (Self regulation) است. در واقع اراده به ما کمک می‌کند که امیال و تکانه‌های مختلف‌مان را مدیریت کنیم و هوشمندانه دست به انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای بهتر بزنیم.

درباره قدرت اراده بهتر و بیشتر بدانید + ویدیو

درباره قدرت اراده بهتر و بیشتر بدانید + ویدیو

اراده یا قدرت اراده؟ مسئله این است!

جالب است بدانید که معادل دقیق‌ترِ کلمه اراده در زبان انگلیسی «Willpower» است. این کلمه متشکل از دو کلمه «Will» و «Power» است. «Will» به معنی میل و خواست است و «Power» نیر به معنی قدرت است. در واقع اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر شویم، آنچه را که ما اراده می‌نامیم، «قدرت اراده» خطاب می‌کنند. در واقع این کلمه، این پیام را منتقل می‌کند که اراده نوعی قدرت است.

اراده قوی، قدرتی متغیر است یا یکسان؟!

همه ما افرادی را دیده‌ایم که در یک مسیر با اراده و در مسیر دیگری بی‌اراده باشند. این نشان می‌دهد که اراده وابسته به عوامل محیطی متفاوتی است و به سادگی نمی‌توان درمورد میزان آن در انسان‌ها نظر داد.

سوال دیگر و مهم‌تر این است که آیا این قدرت در همه ما یکسان است؟ آیا همه ما به یک اندازه از این قدرت برخورداریم؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک عده اراده‌ای فولادین داشته باشند و عده دیگری بسیار سست و ضعیف باشند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ تحقیقات و مطالعات آقای مایکل اینزلیخت بر روی توانایی خودکنترلی و اراده می‌رویم.

رد پای ژنتیک بر روی میزان اراده!

شاید برای‌تان جالب باشید که بدانید تحقیقات مایکل اینزلیخت نشان می‌دهد اراده و میزان خودکنترلی ما به شدت وابسته به ژنتیک ما است. در واقع یک‌سری از افراد به‌صورت ژنتیک توانایی بسیار زیادی در مدیریت تکانه‌ها و امیال خود دارند و همین به آن‌ها کمک می‌کند تا در مسیر حرکت به سوی اهدافشان ثابت قدم و مستحکم باشند.

 

توانایی‌های شناختی؛ عامل دوم!

توانایی‌های شناختی، دومین عامل موثر بر میزان اراده ما است. در واقع کارکردهای اجرایی ما مثل تفکر، تصمیم‌گیری و استدلال همگی مرتبط با فعالیت قشر قدامی مغز ما هستند. در نهایت فعالیت مناسب این قسمت از مغر به ما کمک می‌کند که در حرکت به‌سوی اهداف‌مان موفق‌تر باشیم. از طرف دیگر این قسمت از مغز در به تعویق انداختن لذت به ما کمک می‌کند. این بر هیچ‌کس پوشیده نیست که یکی از مهمترین اصل‌ها در رسیدن به هدف توانایی به تعویق انداختن لذت و دوری از لذت‌های آنی است. قشر قدامی مغز در میزان توانایی ما در به تعویق انداختن لذت بسیار نقش کلیدی‌ای را بازی می‌کند. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط