۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

داغ تازه شاهچراغ | همه چیز درباره اقدام تروریستی داعش در ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حوالی ساعت ۱۹ دیروز و همزمان با اذان مغرب، مرد مسلحی که از طریق در فرعی باب المهدی حرم مطهر شاهچراغ قصد ورود به صحن را داشت شروع به تیراندازی به سمت پرسنل انتظامات کرد. او که یک قبضه سلاح لوله بل...

اخرین وضعیت تروریست شیراز / هویت شهدای شاهچراغ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، حوالی ساعت ۱۹ دیروز و همزمان با اذان مغرب، مرد مسلحی که از طریق در فرعی باب المهدی حرم مطهر شاهچراغ قصد ورود به صحن را داشت شروع به تیراندازی به سمت پرسنل انتظامات کرد. او که یک قبضه سلاح لوله بلند و ۸خشاب جنگی به همراه داشت ابتدا با تیراندازی به پرسنل انتظامات ۴نفر را هدف گلوله قرار داد که در این میان یک نفر از آنها به شهادت رسید و ۳نفر مجروح شدند. وی سپس شروع به تیراندازی به سمت اتاق نگهبانی کرد و وارد حرم شد و چند قدمی در صحن پیش رفت. در این شرایط بود که ماموران لایه دوم حفاظت حرم به تعقیب مرد مسلح پرداختند. او قصد داشت به هر قیمتی که شده خودش را به داخل حرم برساند و در چنین وضعیتی به تیراندازی ادامه داد که در این تیراندازی ۴نفر از زائران مجروح شدند. با این حال در مدت زمان کوتاهی، ماموران لایه دوم حفاظتی موفق شدند با هل دادن این مرد او را زمینگیر و دستگیر کنند.

آمار شهدا

همشهری نوشت: دقایقی از این حمله تروریستی می‌گذشت و هنوز جزئیات دقیق از آنچه که در این حرم متبرک رقم خورده منتشر نشده بود و در این شرایط بازار شایعات داغ بود. شایعاتی از جمله اینکه تروریست‌ها ۲ نفر بودند که یکی از آنها دستگیر و دیگری متواری شده است. همین موضوع حساسیت ماجرا را دوچندان می‌کرد. از سویی خبرهای اولیه از شهادت ۴ نفر در این حادثه حکایت می‌کرد اما ایمانیه، استاندار فارس در گفت‌وگویی این شایعات را رد کرد. او گفت:‌ عامل این حمله یک تروریست بود که بعد از ورود به حرم ابتدا پرسنل و خادمان و در ادامه به سوی زائران تیراندازی کرد و در این حادثه یک نفر نیز به شهادت رسید و ۷ نفر مجروح شدند که وضعیت ۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. ساعتی بعد اما دارابی، رئیس اورژانس فارس شمار مجروحان حادثه را ۸ نفر اعلام کرد و گفت ۵ نفر از آنها به بیمارستان نمازی و ۳ نفر دیگر به بیمارستان مسلمی منتقل شده‌اند و وضعیت شماری از آنها وخیم است.

کشف ۸ خساب از تروریست مسلح

لحظه به لحظه جزئیات تازه‌تری از این حادثه منتشر می‌شد تا اینکه در ادامه سردار بوعلی، فرمانده سپاه فجر استان فارس نیز اطلاعات تازه‌ای از این حادثه را اعلام کرد. او گفت: تروریست دستگیر شده یک اسلحه کلاشینکف با ۸ خشاب همراه داشت که با تلاش نیروهای حفاظت و خادمان دستگیر شد و امنیت کامل به حرم بازگشت. این حادثه هنگام نماز جماعت که شمار زیادی از زائران در حرم حضور داشتند رخ داد و هنگام حمله شاهد ازدحام زائران بودیم. به گفته وی، در ۸خشاب کشف شده از این تروریست، ۲۴۰ فشنگ جنگی بود و وی ۱۱ تیر شلیک کرده بود که بیشتر آنها به سمت اتاق نگهبانی بودند و متاسفانه در این بین برخی از گلوله‌ها به زائران اصابت کرد.

مهاجم یک نفر بود

در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس از آغاز بازجویی ها از تروریست دستگیر شده خبر داد. او گفت:‌ به دنبال وقوع این حادثه به همراه ۲ نفر از بازپرسان ویژه به منظور بررسی حادثه در حرم شاهچراغ حاضر شدیم و دستورات قضایی لازم برای دستگیری عوامل حادثه و رسیدگی به پرونده صادر شده است و تاکنون یک تروریست‌ دستگیر شده است. او در ادامه درباره تعداد مهاجمان نیز گفت:‌ ما حضور فرد دوم در این حمله تروریستی را تایید نمی‌کنیم. با این وجود ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است.

داعش در پشت پرده جنایت

هنوز به روشنی معلوم نبود که چه فرد یا گروهی در پشت پرده این حمله تروریستی قرار دارد تا اینکه خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه بی‌بی‌سی فارسی گزارش داد که گروهک تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است.

تکرار جنایت

حمله تروریستی شامگاه گذشته به حرم شاهچراغ در شیراز درست ۲۹۱ روز پس از اولین حمله اتفاق افتاد. حمله ای که شامگاه چهارم آبان ماه سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و در جریان آن ۱۳ نفر از خادمان و زائران این حرم متبرک به شهادت رسیدند. ماجرا از این قرار بود که مردی مسلح با ورود به حرم شاهچراغ شروع به تیراندازی به سوی زائران و خادمان حرم کرد و آنجا را به خاک و خون کشید. او هر کسی را که سر راهش می‌دید هدف گلوله قرار می‌داد تا اینکه پس از دقایقی در شرایطی که ۱۳ نفر را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ نفر را مجروح کرده بود از ناحیه شکم هدف تیراندازی ماموران قرار گرفت و مجروح شد اما یک روز بعد به هلاکت رسید. این مهاجم حامد بدخشان نام داشت در این حمله تروریستی ۶ خشاب سلاح کلاشینکف به همراه‌ داشت که از دو خشاب خود استفاده کرد. گمانه زنی‌ها درباره پشت پرده این جنایت از دست داشتن تروریست‌های داعش حکایت داشت و این گروه یک روز بعد این جنایت را برعهده گرفت.

بلافاصله تحقیقات برای روشن شدن ابعاد پشت پرده این حمله از سوی نهادهای امنیتی آغاز شد و به دستگیری‌ چندین متهم انجامید. آن زمان یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که این حادثه را پشتیبانی می‌کردند دستگیر شده اند؛ اما سرانجام پرونده ۵ نفر از آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز فرستاده شد. در جریان محاکمه تروریست‌ها ۲ نفر از آنها به نام‌های محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی به اعدام محکوم شدند که با قطعی شدن این حکم در دیوان عالی کشور هر دو نفر سحرگاه ۱۷ تیرماه امسال در شیراز اعدام شدند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط