۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶

خواص شگفت انگیز آب هویج و عوارض مصرف بیش از حد آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، خواص شگفت انگیز آب هویج و عوارض مصرف بیش از حد آن. هویج یک منبع عالی از ویتامین، مواد مغذی و فیبر است. اما حتما لازم نیست که با مصرف هویج این مواد مغذی و مفید را دریافت کنید. نوشیدن آب هویج هم راه...

خواص شگفت انگیز آب هویج و عوارض مصرف بیش از حد آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، خواص شگفت انگیز آب هویج و عوارض مصرف بیش از حد آن. هویج یک منبع عالی از ویتامین، مواد مغذی و فیبر است. اما حتما لازم نیست که با مصرف هویج این مواد مغذی و مفید را دریافت کنید. نوشیدن آب هویج هم راه آسانی برای دریافت این مواد مغذی و مفید است. در این مطلب قصد داریم ۸ دلیل برای مصرف آب هویج را بررسی کنیم تا شما هم آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواص آب هویج

۱- افزایش سوخت و ساز بدن

از آنجایی که آب هویج باعث می شود سریع احساس سیری کنید و همچنین کم کالری نیز هست می تواند به راحتی جایگزین نوشابه ها و نوشیدنی ها شکر دار شود و کمک کند تا وزن بیشتری از دست بدهید.

آب هویج همچنین ترشح صفرا را افزایش می دهد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. صفرا مایعی است که چربی ها را می شکند. نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که افزایش جریان صفراوی در بدن سبب افزایش سوخت و ساز می شود.

۲- بینایی قوی

اغلب گفته می شود هویج برای بینایی بسیار مناسب است. اما کمتر به دلیل این ادعا پرداخته شده. آب هویج سرشار از نوعی ویتامین A به نام بتاکاروتن است که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است. ویتامین A از لایه ی سطحی چشم محافظت می کند و برای تقویت بینایی بسیار مفید است.

نوشیدن آب هویج برخی بیماری های چشم مانند دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه ی زرد)، آب مروارید و ضعفِ دید را برطرف می کند. هویج همچنین شامل لوتئین است که آنتی اکسیدانی بسیار قوی برای چشم در برابر نورهای خطرناک است و از آن محافظت می کند.

مطالعه ای در سال ۱۹۹۴ نشان داد که لوتئین در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و کاهش قدرت دیدِ چشم نقش مهمی ایفا می کند.

۳- بهبود بیماری های پوستی

اگر که سابقه بیماری و یا مشکلات پوستی داشتید، بهترین کار اضافه کردن آب هویج به رژیم غذایی خودتان است.

آب هویج یکی از منابع غنی از ویتامین سی است که برای التیام زخم و ضایعات پوستی بسیار مفید است. این نوشیدنی باعث افزایش سرعت بهبود زخم های خارجی می شود.

بتاکاروتن موجود در هویج هم می تواند التهاب پوستی را کاهش می دهد که باعث افزایش سرعت بهبود نیز هست.

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن با آب هویج

سرماخوردگی با آنفولانزا انجام کارهای روزانه را به شدت سخت و حتی غیرممکن می کند. برای قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن و همچنین نگهداری از سلامت فیزیکی خود بهترین کار اضافه کردن آب هویج به رژیم غذایی روزانه تان است.

هویج شامل آنتی اکسیدان است که به بدن تان برای مبارزه با رادیکال های آزاد، آسیب سلولی و مبارزه با التهاب کمک می کنند. ویتامین C  موجود در هویج نیز از بدن تان در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند.

۵- کاهش خطر سرطان

سرطان، نتیجه ی تولید غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلول ها است. از آنجایی که آنتی اکسیدان ها علاوه براینکه از سرطان جلوگیری می کنند، آب هویج می تواند مانع از پیشرفت این بیماری نیز شود.

محققان مطالعه ای روی افراد مبتلا به لوسمی (سرطان خون) انجام دادند و در آن تأثیر عصاره ی آب هویج بر سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های غیر توموری را بررسی کردند. نتایج نشان داد مصرف این عصاره به مدت ۷۲ ساعت، با کاهش مرگ سلولی توانست پیشرفت بیماری را متوقف کند.

با توجه به این مطالعه، احتمال دارد هویج دارای مواد شیمیایی زیست فعالِ موثر برای درمان لوسمی باشد. مطالعه ی دیگری نیز روی مردان جوان انجام شد که نشان داد رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کند.

۶- کاهش کلسترول

اگر برای کاهش کلسترول بدن تان مشکل دارید یا اینکه می خواهید آن را بدون دارو کنترل کنید، آب هویج بهترین گزینه برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. آب هویج منبع عالی از پتاسیم است، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی می تواند به حفظ سطح عادی کلسترول کمک کند.

کاهش کلسترول بالای بدن، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و نیز کاهش احتمال سکته می شود. بااین حال، به یاد داشته باشید، هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

۷- بارداری سالم

نوشیدن آب هویج به دلیل اینکه سرشار از فولات، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A است که در دوران بارداری و پس از آن برای سلامت نوزاد و مادر مفید است.

کلسیم به تقویت استخوان و غضروف های جنین کمک می کند و فولات نیز از نقص های مادرزادی جلوگیری می کند.

کلسیم روزانه ای که برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه شده است، ۱۰۰۰ میلی گرم است.

آب هویج حاوی ویتامین های A و C است که به عنوان دو آنتی اکسیدان قوی عمل می کنند. این ویتامین ها از مادر و جنین دربرابرِ رادیکال های آزاد محافظت می کنند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به انواع عفونت را کاهش می دهند.

۸- تقویت عملکرد مغز

بتاکاروتن موجود در آب هویج به بهبود عملکرد شناختی مغز کمک می کند و همچنین خطر مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن و نیز زوال عقل را کاهش می دهد و با تقویت عملکرد مغز، سبب بهبود حافظه مضرات آب هویج می شود.

استرس اکسیداتیو به عملکرد مغز نیز آسیب می رساند. در نتیجه ی این آسیب، ممکن است فرد به بیماری های نورودژنراتیو (طیف گسترده ای از بیماری ها هستند که به طور اولیه نورون های مغز را درگیر کرده و به تدریج باعث ازبین رفتن نورون ها می شوند) مانند آلزایمر و زوال عقل مبتلا شود. بتاکاروتن و آنتی اکسیدان های دیگر با این بیماری ها مقابله می کنند.

در یک مطالعه روی دو گروه از کارکنانی که در معرض سرب قرار داشتند انجام گرفت. گروه اول با ۱۰ میلی گرم بتاکاروتن در یک دوره ی ۱۲ هفته ای تحت درمان قرار گرفتند و گروه دوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

نتایج نشان داد گروهی که بتاکاروتن مصرف کرده بودند، دارای استرس اکسیداتیو کمتری نسبت به گروه کنترل بودند.

عوارض جانبی آب هویج

با اینکه خواص آب هویج برای سلامتی بدن بسیار است، باز هم باید در حد تعادل مصرف شود. آب بسیاری از میوه ها و سبزیجات فیبر کمی دارد یا اصلا فیبر ندارد. به همین دلیل حجم مدفوع را کاهش می دهد و سبب مشکلاتی در عمل دفع می شود.

مصرف بیش ازاندازه ی این ماده و بتاکاروتن ممکن است سبب تغییر رنگ پوست شود. رنگ نارنجی هویج به دلیل ویتامین های آن است. بنابراین در صورت مصرف بیش ازحد هویج، ممکن است رنگ پوست تان موقتا به رنگ نارنجی یا زرد در بیاید. بنابراین سعی کنید در مصرف آب هویج تعادل را رعایت کنید.

نتیجه گیری درمورد آب هویج

فواید هویج بر هیچکس پوشیده نیست. اگ که شما ترجیح می دهید هویج خام یا پخته بخوری، فواید بیشتری مثل میزان بالایی فیبر دریافت می کنید.

اما با نوشیدن آن می توانید میزان بیشتری آنتی اکسیدان بدست آورید. طبق تحقیقات ۵ عدد هویج می تواند یک لیوان آن را بدهد. علاوه بر افزایش ایمنی بدن و همچنین دستیابی به کاهش وزن، آب هویج می تواند باعث بهبود سلامت فیزیکی و عقلی نیز گردد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار