۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲

خط قرمز بطلان روی معاملات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از شروط و ارکان صحت معاملات قصد و رضا داشتن طرفین است. قصد به معنای وضع جدید در عالم تصور و اراده بر ایجاد تصور ایجاد شده است. دو طرف معامله باید درسطحی از هوشیاری باشند که بدانند می خواهند چه...

خط قرمز بطلان روی معاملات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یکی از شروط و ارکان صحت معاملات قصد و رضا داشتن طرفین است. قصد به معنای وضع جدید در عالم تصور و اراده بر ایجاد تصور ایجاد شده است. دو طرف معامله باید درسطحی از هوشیاری باشند که بدانند می خواهند چه کاری انجام دهند و تبعات آن چیست.

مفهوم رضا،میل و نیت قلبی فرد برای انجام قرارداد ها و عقود است. اضطرار در لغت به معنای بیچارگی، درماندگی و در اصطلاح حقوق حالتی است که از فشار درونی ایجاد می شود؛ مثلا حالتی که فردی برای درمان بیماری فرزندش مجبور به فروش خانه اش شود.

حکم این دست معاملات صحیح است زیرا در قصد و رضای طرفین خللی وجود ندارد،استحکام معاملات و حمایت از فرد مضطر( شخصی که در حالت اضطرار است) از دلایل دیگر صحت معاملات اضطراری است تا فرد مضطربتواند اضطرار خود را با انجام معامله از بین ببرد.

سرنوشت نا مشخص معاملات اکراهی

اکراه در اثر فشار و تهدید بیرونی موثر ایجاد می شود. ملاک موثر بودن تهدید حالت شخصی افراد است.

تهدید یعنی ترساندن و واداشتن دیگری به عمل یا ترک عمل؛ چنان که ترس از ترک یا انجام فعل خواسته شده فرد را وادار به اطاعت و تن دادن به معامله کند، شخص ممکن است فرد تهدید کننده را آن قدر قوی داند که از تهدیدش بترسد و یا آن چیزی که با آن تهدید می شود برای وی تهدید کننده نباشد مثلا اهمیتی به از بین رفتن ساعت خود ندهد در نتیجه تهدید به از بین بردن ساعت برای این فرد تهدید کننده نیست.

در معاملات اکراهی عنصر رضا مخدوش است چون به علت فشار و تهدید بیرونی میل و نیت قلبی به انجام معامله وجود ندارد اما قصد برای معامله پابرجاست. این گونه معاملات غیر نافذ هستند یعنی نه صحیح هستند و نه باطل به عبارت دیگر سر نوشتشان به تائید یا رد فرد مکره( شخصی که اکراه دارد) بستگی دارد.

چنانچه مکره پس از از بین رفتن عامل اکراه به معامله رضایت دهد معامله صحیح و در غیر این صورت معامله باطل خواهد بود. اجبار مانند اکراه حالتی است که در اثر تهدید و فشار بیرونی ایجاد می شود با این تفاوت که در اجبار فشار به حدی است که قصد و اراده ی شخص را ازبین می برد و به علت فقدان قصد معامله باطل است.

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار