۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳

خطبه مفاخره حضرت زهرا(س) با همسرش امیرالمومنین علی(ع)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر زن و خانواده به مناسبت آغاز ماه ذی الحجه مطلبی در ارتباط خطبه مفاخره حضرت زهرا(س) با همسرش امیرالمومنین علی(ع) در اختیار این پایگاه خبری قرار دادند. دکتر میر جعفر...

دکتر زاهره سادات میرجعفری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر زاهره سادات میرجعفری پژوهشگر زن و خانواده به مناسبت آغاز ماه ذی الحجه مطلبی در ارتباط خطبه مفاخره حضرت زهرا(س) با همسرش امیرالمومنین علی(ع) در اختیار این پایگاه خبری قرار دادند. دکتر میر جعفری نوشتند:

به لطف الهی در راستای تحقیقات بین الملی در زمینه حجاب وعفاف در ادیان وجهان، الگوسازی امر فطری عفت وحیا در ادوار مختلف به حدیث زیبایی برخوردیم با عنوان خطبه مفاخره حضرت علی علیه السلام وحضرت زهرا سلام الله علیها برترین الگوهای عشق و عفت، از این رو تحقیقات بیشتر راجع به این سندیت روایی و کلامی این حدیث وبهره گیری از معارف ناب وغنی این حدیث را آغاز نموده که بمناسبت تناسب با امروز توصیه میکنم تا اساتید و مبلغین حتما این حدیث را مطالعه کنند.
در کتاب «الفضائل» تألیف «شاذان بن جبرئیل قمی» روایتی آمده است که در آن حضرت زهرا سلام الله و امام علی علیه السلام در طی گفتگویی هرکدام فضایل خود را برای دیگری بیان می کنند. این حدیث به «مفاخره» یا «ملاطفه» کلامی امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهما السلام مشهور است.
دراین حدیث بطرز بسیار زیبا هردوی این بزرگوار باطبع شیرین مناقب وسجایای خود را برمی شمرند. در شان نزول این حدیث بیان شده است که روزی امیرالمومنین علی (ع) همراه حضرت فاطمه (س) به صحرا رفتند و در آنجا در حال تناول خرما بودند که امیرالمومنین علی (ع) به شوخی فرمودند: یا فاطمه! به درستی که پیامبر اکرم (ص) مرا از تو بیشتر دوست دارد!
حضرت فاطمه(س) فرمودند: یا علی از تو تعجب می کنم! تو را از من بیشتر دوست دارد؟! و حال آنکه من میوه قلب رسول الله و عضوی از اعضای او و تکه ای از بدن آن حضرتم و من تنها فرزند پیامبر اکرم (ص) هستم.
امیرالمومنین علی(ع) به حضرت فاطمه (س) فرمودند: ای فاطمه اگر از من قبول نمی کنی برویم خدمت پدرت رسول اکرم (ص).
امیرالمومنین (ع) می فرمایند ما به نزد پیامبر اکرم (ص) رفتیم و فاطمه (س) خود را مقدم نمود و فرمود: ای رسول خدا (ص) آیا من در نزد شما محبوب ترم یا علی؟
پیامبر اکرم فرمودند: تو پیش من محبوب تری و امیرالمومنین علی (ع) در نزد من عزیزتر است.
در این هنگام سید و مولای متقیان امیرالمومنین (ع) به حضرت زهرا (س) فرمودند: آیا نمی دانی که من فرزند فاطمه ای هستم که وجودش تقوای محض بود.
خانم فاطمه زهرا (س) فرمودند: و من نیز فرزند خدیجه کبری هستم…….‌‌….. این دوبزرگوار همچنان فضائل خود و خاندانشانرا بر میشمردند تااینکه این موقع حضرت رسول ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله فرمودند: فاطمه دخترم! برخیز سر پسر عمت را ببوس که جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل با چهار هزار ملک برای حمایت پسر عمت آمده اند. فاطمه سلام الله برخاست همسر خود را بوسید و گفت: یا ابوالحسن! بحق رسول الله معذره الی الله عزوجل و الیک و الی ابن عمک……
به نظرم این حدیث نه تنها میراث گرانقدری برای مفاخر تشیع هست بلکه بیانگر چگونگی بهره بردن از کلام نغز وشیوا در تعاملات این خاندان آسمانی دارد و الگوبخش تعامل مطلوب دربین همسران است.

در کتاب «عشق ذوی القربی» به قلم بانو همایونی متن ترجمه و شرح حدیث مفاخره حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده است.
بانو زینت السادات علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه از شاگردان بانو امین بوده و نمادهایی بی‌‌بدیل از بانوان ایرانی‌ هستند که با اراده‌ای استوار از تنگنای محدودیت‌ها و مصائب می‌گذرند تا چراغ هدایت را در برابر نسل‌های آینده خود برافروزند..

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار