۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸

خرید عسل طبیعی و۶ نکته برای اینکه عسل تقلبی نخریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بنابر اعلام روستایی، علت تمام نااطمینانی‌ها در مورد خرید عسل به دو مسئله کلی برمی‌گردد. اول اینکه متاسفانه بخش زیادی از عسلی که در کشور تولید می‌شود، عسل تغذیه‌ای است که با نام عسل طبیعی به بازار ع...

خرید عسل طبیعی و۶ نکته برای اینکه عسل تقلبی نخریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بنابر اعلام روستایی، علت تمام نااطمینانی‌ها در مورد خرید عسل به دو مسئله کلی برمی‌گردد. اول اینکه متاسفانه بخش زیادی از عسلی که در کشور تولید می‌شود، عسل تغذیه‌ای است که با نام عسل طبیعی به بازار عرضه می‌شود و همین باعث نااطمینانی هنگام خرید عسل می‌شود.

دوم اینکه عدم شناخت کافی افراد از ویژگی‌های عسل طبیعی باعث شده معیارهای اشتباهی را برای طبیعی بودن عسل در نظر بگیرند.

هنگام خرید عسل چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم

اگر چه  تنها راه علمی تشخیص طبیعی بودن عسل، آزمایش آن در یک آزمایشگاه معتبر است اما صادقانه باید بگویم این راه به هیچ‌وجه برای مصرف کننده نهایی به صرفه نیست چرا که هزینه آزمایش فاکتورهای مختلف عسل به اندازه قیمت چند کیلو عسل است و در نتیجه هزینه بر است.

راه دیگری که می‌تواند تا حدودی به ما برای یک خرید مطمئن کمک کند، خرید عسل طبیعی از یک فروشنده و یا زنبوردار معتمد است.

اما از آنجایی که همه به یک زنبوردار قابل اطمینان دسترسی ندارند که عسل طبیعی تولید کند. شاید نکات زیر بتواند به شما کمک کند تا یک عسل طبیعی و با کیفیت بخرید.

هنگام خرید عسل طبیعی به چه نکاتی دقت کنیم

متاسفانه بخش زیادی از تقلب‌هایی که در بازار عسل اتفاق می‌افتد به خاطر ناآگاهی افراد و اطلاعات غلطی است که از ویژگی‌های عسل طبیعی به آن‌ها گفته شده است.

۱.هم عسل طبیعی و هم عسل تغذیه‌ای شکرک می‌زنند

بسیار از افراد به غلط باور دارند عسلی که شکرک می‌زند تقلبی است و از طرف دیگر بسیاری از زنبوردارها با بیان اینکه شکرک زدن عسل یک امر طبیعی است، به غلط می‌گویند که چون عسل ما شکرک زده پس حتما طبیعی است.

هر دو مورد بالا کاملا اشتباه است. به طور کلی چون عسل یک محلول اشباع از قند است به طور طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زند. به این معنا که هم عسل طبیعی و هم عسل تغذیه‌ای بعد از مدتی شکرک خواهند زد. البته بسته به پارامترهای متعددی مانند نوع گیاه، دما،  میزان ناخالصی و.. ممکن است از یک هفته تا یکسال به طول بیانجامد.

پس شکرک زدن عسل نباید معیار شما هنگام خرید عسل طبیعی باشد. عسلی که شکرک می‌زدند ممکن است طبیعی باشد یا تقلبی

۲. عسل موم دار هم ممکن است تقلبی باشد

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد هنگام خرید عسل مرتکب می‌شوند این است که گمان می‌کنند هر عسلی که موم دارد طبیعی است. به همین دلیل است که بسیاری از زنبورداران و فروشندگان اقدام به فروش عسل با موم و حتی شان می‌کنند.

درست است که این نوع عسل‌ها را زنبور تولید کرده است اما به این معنا نیست که این عسل‌ها طبیعی هستند. چرا که ممکن است زنبور به جای شهد گل از آب و شکر تغذیه کرده باشد.

پس هنگام خرید عسل توجه داشته باشید که موم دار یا بدون موم بودن عسل، نشانه‌ی طبیعی بودن آن نیست.

۳. ساکارز تنها پارامتر مهم در طبیعی بودن عسل نیست

همانطور که گفتیم آزمایش عسل تنها راه علمی کیفیت‌سنجی عسل است اما نباید تنها به آزمایش ساکارز عسل بسنده کرد.

نمونه برگه آزمایش عسل

خرید عسل طبیعی و۶ نکته برای اینکه عسل تقلبی نخریم

درست است که ساکارز عسل یک پارامتر مهم در آزمایش عسل است اما باید در کنار فاکتورهای دیگری مثل پرولین، نسبت فروکتوز به گلوکز و دیاستاز سنجیده شود تا بتوان در مورد کیفیت عسل قضاوت کرد.

پس اگر هنگام خرید عسل فروشنده به شما برگه آزمایش نشان داد، حتما دقت کنید که فاکتورهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته باشد.

۴. هر چه قیمت عسل بالاتر باشد باکیفیت‌تر نیست

قیمت عسل بسته به کیفیت آن که در آزمایشگاه تعیین می‌شود، رنج مشخصی دارد. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بعضی افراد با قیمت‌های بسیار بالا سعی دارند به مشتریان این حس را القا کنند که عسل طبیعی بسیار نایاب است و اگر عسل طبیعی می‌خواهید باید قیمت آن ر ا هم بپردازید!

به طور کلی عسل طبیعی بسته به منبع شهد و کیفیت آن رنج مشخص و معقولی دارد و قیمت بالاتر عسل نشان دهنده طبیعی بودن آن نیست.

۵. عسل های تیره رنگ الزاما بهتر نیستند

مورد دیگری که حین خرید عسل طبیعی باید به آن دقت کنید این است که رنگ عسل‌ها بسته به این که از شهد چه گلی باشند متفاوت است و از آبگون تا قهوه‌ای تیره متغیر است و این هیچ ارتباطی به کیفیت عسل ندارد.

درست است که عسل‌های طبیعی تیره، میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند اما رنگ عسل به هیچ عنوان معیاری برای کیفیت سنجی عسل نیست.

۶. عسل های کهنه کیفیت کمتری دارند

ماهیت عسل طبیعی به گونه‌ای است که فاسد نمی‌شود. اما این به آن معنا نیست که هر چه زمان بگذرد دچار تغییر نمی‌شود.

عسل طبیعی به مرور زمان آنزیم‌ها و خواص خود را از دست می‌دهد. در نتیجه سعی کنید همیشه عسل تازه و یا حداکثر عسلی که یک یا دو سال از برداشت آن گذشته است بخرید.

مطالب مرتبط