۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

اجتماعی

خدمت سرباز در ۱۴۰۳ چند ماه است | حقوق سربازان در سال جدید

آخرین اخبار خدمت سربازی را در نادیشه معاصر تماشا کنید

خدمت سرباز در  ۱۴۰۳ چند ماه است | حقوق سربازان در سال جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سرباز های عزیز در کشور زحمت های بسیاری میکشند سرباز ها پا به پای نیروی های انتظامی برای امنیت کشور زحمت میکشند و جان خود را کف دست میگیرند برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید

مدت زمان خدمت سربازی ۱۴۰۳

مدت خدمت سرباز ها  در جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که ذهن بسیاری از جوانان واجد شرایط را به خود مشغول داشته، اما اطلاعات دقیق و جامعی در دسترس آن‌ها نبوده و در بسیاری از منابع نیز اطلاعات کافی ارائه نمی‌گردد. مدت زمان خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳ تحت شرایط خاص، می‌تواند متفاوت از سایر موارد باشد که در ادامه بیان خواهد شد.

در سال جدید، بر اساس مصوبه‌ای جدید، تغییراتی در طول مدت خدمت اعمال‌ شده‌ است به گونه‌ای که مدت زمان خدمت امریه به ۲۴ ماه رسیده است. کمترین مدت زمان خدمت سربازی نیز مربوط به کارکنان نظام وظیفه در مناطق درگیر است که در قانون پیشین ۱۷ ماه تعیین‌ شده‌ بود؛ اما هم اکنون با توجه به تغییرات صورت گرفته، کمترین مدت زمان خدمت به ۱۴ ماه تقلیل یافته است.

در سال گذشته، تغییراتی در مدت خدمت سربازی رخ داده و بسیاری از مشمولان تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند. طبق مقررات جدید وضع‌ شده‌ برای مدت زمان نظام وظیفه، مدت زمان سربازی به شرح زیر است. ذکر این نکته ضروری است که مشمولان با آگاهی از این تغییرات، می‌توانند برای کسب اطلاع از زمان اعزام به خدمت سربازی اقدام نمایند.

سرباز ها

سرباز ها

 کاهش سه ماهه خدمت سربازی

بر اساس اطلاعیه جدید صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و با تصویب فرمانده معظم کل قوا، مدت خدمت سربازی برای سربازان در حین خدمت و مشمولانی که در آینده اعزام خواهند شد، سه ماه کاهش خواهد یافت. بر این اساس، مدت زمان خدمت سربازی از این پس به جای ۲۴ ماه، بیست و یک ماه خواهد بود.

مدت زمان اجباری خدمت در نهادهای غیرنظامی برای سربازان امریه به مدت ۲۴ ماه تعیین‌شده‌است. برای مشمولانی که در مناطقی با شرایط عمومی خدمت می‌نمایند، مدت زمان خدمت نظامی ۲۱ ماه به طول می‌انجامد.

مشمولانی که در مناطق دارای شرایط امنیتی و تنش‌آلود به خدمت مشغول هستند، مدت زمان خدمت سربازی آن‌ها ۱۴ ماه خواهد بود.

به تازگی، بخشنامه‌ای جدیدی به منظور رفع نواقص مورد اشاره شورای نگهبان در لوایح برنامه هفتم اعلام گردید که بر اساس آن، میانگین دوره خدمت نظام وظیفه با احتساب دوره آموزشی، معادل ۱۴ ماه تعیین‌ شده‌ است.

این امر به معنای کاهش دست‌کم ۳ ماه از مدت زمان خدمت سربازی کلیه مشمولان است. مشمولینی که یک سال پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی خود را معرفی نکنند، به عنوان سربازان فراری شناخته می‌شوند.

با این حال، رویه‌هایی برای توجیه غیبت در خدمت سربازی وجود دارد که امکان دوری از جرائم احتمالی را فراهم می‌آورد.

اعمال مجازات اضافه خدمت برای سربازانی که دچار غیبت در دوران خدمت‌ شده‌ یا در حین انجام وظیفه مرتکب جرمی گردند، صورت می‌پذیرد. میزان اضافه خدمت بر اساس مدت زمان غیبت و نوع جرم انجام‌شده‌تعیین می‌گردد.

مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی

مدت زمان خدمت نظام وظیفه کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق عادی امریه و غیر نظامی ۱۸ ماه است. در زمان خدمت سربازی کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق درگیر، بد آب و هوا و مناطق محروم به مدت ۱۸ است.

مدت زمان خدمت برای کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق درگیر و امنیتی ۱۴ ماه است.

نوع مناطق مدت خدمت سربازی

افراد بومی در مناطق عادی ۲۱ ماه

افراد غیر بومی در مناطق عادی ۱۸ ماه

افراد بومی‌ مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا ۲۱ ماه

مشمولین غیر بومی مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا ۱۸ ماه

مشمولین بومی و غیربومی در مناطق عملیاتی مرزی ۱۴ ماه

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در باره طرح کاهش مدت خدمت سربازی گفت: ما در شورای نگهبان نسبت به این حکم در قانون برنامه در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که با اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت اصل این حکم یعنی حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

حقوق آنها

رحیم زارع با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش حقوق سربازان گفت: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب کرد که حداقل حقوق سربازان مجرد معادل ۶۰ درصد حداقل حقوق پایور، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور و حداقل حقوق سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد حداقل حقوق پایور باشد.

وی توضیح داد: براین اساس حداقل حقوق سربازان مجرد ۶ میلیون تومان، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل بدون فرزند ۹ میلیون تومان می شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره تامین بار مالی این مصوبه گفت: دولت در جریان طرح این پیشنهاد در مجلس، بار مالی اجرای این مصوبه را پذیرفت.

زارع یادآور شد که این مصوبه در صورت تامین نظر شورای نگهبان، سال آینده اجرا خواهد شد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط