به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قرار است به زودی یارانه نان پرداخت شود و به ازای هر کد ملی یارانه نان پرداخت شود.هنوز هیچ جزئیاتی از مبلغ یارانه نان اعلام نشده و حتی مشخص نیست که یارانه نان ، یارانه نقدی است که به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود و امکان استفاده از یارانه نان برای مصارف دیگر هم وجود دارد یا اینکه سهمیهای است که فقط از آن میتوان برای تهیه نان استفاده کرد.
یارانه دو برابر
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان نخستین گام از مرحله دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، یارانه نان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد.
واریز یارانه نقدی عید فطر ۱۴۰۲ صحت دارد؟
برخی از رسانهها مساله واریز یارانه عید فطر را مطرح کردهاند. یارانه مناسبتی که تاکنون هیچ کدام از مقامات مسئول آن را تایید نکرده است. برای همین بعید است که دولت بخواهد به مناسبت عید فطر به مردم یارانه مناسبتی بدهد.
از زمان شیوع کرونا در ایران دولت در چندین نوبت به حساب سرپرستان خانوارها یارانههای مناسبتی مانند یارانه ۲۲ بهمن، یارانه نوروز و یارانه رمضان واریز کرد.
از آن زمان تاکنون هر بار در آستانه این مناسبتها برخی شایعات درباره واریز یارانه مناسبتی مطرح میشود. اما مشخصا تا کنون هیچ مقام مسئولی در سازمان هدفمندی یارانهها و یا وزارت کار، واریز یارانه عید فطر را تایید نکرده است و هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است.
به نقل از تجارتنیوز، تنها خبری که درباره واریز یارانههای مناسبتی مطرح شد، واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب ایتام زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی است.
دو روز قبل بود که رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که به مناسبت شهادت امام علی (ع) مبلغ ۶۰۰ هزار تومان هدیه نقدی به حساب تمامی ایتام تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کل کشور واریز میشود.
به عبارتی تنها یارانه واریزی مناسبتی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی است که به ایتام تحت پوشش این دو نهاد پرداخت شده است و واریز یارانه دیگری در دستور کار نیست.
یارانه سیاه برای خودرو
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان گفت: با اصرار به قیمتگذاری دستوری و اختلاف قیمتی ایجاد شده میان کارخانه و بازار، در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم.
آرش محبی نژاد در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اصلیترین مشکلاتی که در سالهای گذشته صنعت خودرو ایران با آن رو به رو بوده، نامشخص بودن شیوه نهایی فروش خودرو به مصرف کننده است و این جابجاییهای مداوم در کنار سردرگمی مردم، قطعه سازان را نیز برای برنامهریزی با چالش مواجه کرده است.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به فضای رانت ایجاد شده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار، تشریح کرد: در واقع خودروسازان ما یا دولتی هستند یا مردم عادی در بازار سرمایه سهامدار آن به شمار میروند. با این شیوه ما پول را از کل جامعه میگیریم و در اختیار کسانی قرار میدهیم که با شانس یا هر مسیر دیگری، توانستهاند خودرو را با قیمت کارخانه دریافت کنند. به این ترتیب یک یارانه سیاه در بازار خودرو فعال کردهایم که در نهایت به ضرر خودروساز، قطعه ساز و مصرف کننده نهایی در بازار است.
دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه با این شیوه، رشد تولید در خودرو رخ نخواهد داد، گفت: تولید وقتی رشد میکند که قیمت تمام شده یک محصول مشخص بوده و قیمت فروش آن با نرخی بالاتر در نظر گرفته شود اما ما در خودرو با این پدیده مواجه هستیم که تولیدات جدید با ضرر به فروش میرسند و به این ترتیب هر چه تولید بیشتر شود، ضرر هم بیشتر میشود. پس باید راهی پیدا کرد تا این روند را متوقف کنیم.
محبی نژاد با بیان اینکه تنها انحصار موجود در خودرو به بازار نهایی آن باز نمیگردد، تشریح کرد: این که مواد اولیه به شکل انحصاری تولید میشود عملا فراموش شده است. اگر بنا بر قیمت گذاری دستوری است، چرا تنها محصول نهایی شامل آن میشود؟ چرا فولاد و آهن و مس و سایر مواد اولیه را در این فهرست قرار نمیدهیم؟
وی به امید قطعه سازان برای اصلاح امور اشاره کرد و گقت: جدا از آنکه ما باید این سوال را بپرسیم که اگر قطعه سازان دیگر فعالیت نکنند، اساسا کشور چه ظرفیتی برای واردات و تامین ارز آن دارد، در واقع آنچه که باعث شده ما همچنان به کار خود ادامه بدهیم، امید به آن است که در آینده این روند اصلاح شود.
محبینژاد خاطر نشان کرد: اینکه عددی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در جامعه در مدتی کوتاه برای خرید خودرو از سوی مردم سرمایه گذاری میشود، ظرفیت این بازار و صنعت را نشان میدهد و امیدواریم که با بهبود اوضاع از ظرفیتهای این بخش استفاده شود.
پایان*/
اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.
برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.
برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.