۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲

خبر بد رئیس جمهور آمریکا برای اسرائیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، در گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت آمده است، با وجود اینکه کمتر از سه هفته به نخستین سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی باقی مانده است، اما تاکنون کاخ سفید رسم...

خبر بد رئیس جمهور آمریکا برای اسرائیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، در گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت آمده است، با وجود اینکه کمتر از سه هفته به نخستین سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی باقی مانده است، اما تاکنون کاخ سفید رسماً بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر نکرده است.

در این گزارش آمده است، علت آن، به این امر برمی‌گردد که واشنگن منتظر ثبات نظام سیاسی در اسرائیل است، مساله‌ای که همچنان سرنوشت آن مشخص نیست و کسی نمی‌داند که اسرائیل به سمت انتخابات سراسری پیش می‌رود یا خیر.

طبق این گزارش، پیش بینی می‌شود که ایال حولتا، مشاور امنیت داخلی اسرائیل که در حال حاضر در واشنگتن است، سفر احتمالی بایدن را با دولت آمریکا در کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا مورد بررسی قرار دهد. طرف اسرائیلی منتظر پاسخ‌هایی از جانب آمریکایی‌هاست که اظهار کرده‌اند انجام این سفر را در زمان مناسب اعلام می‌کنند.

در این گزارش از یک منبع سیاسی آگاه که نامش نیامده، ذکر شد که برآوردهای اسرائیل حکایت از این دارد که آمریکا نگران است سفر رئیس جمهور در این زمان به عنوان تلاشی از جانب آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات اسرائیل در صورت برگزاری‌ قلمداد شود و آمریکا ترجیح می‌دهد از مسئول خاصی جانبداری نکند.

برآوردهای اسرائیلی‌ها همچنین این است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند با سفر به اسرائیل که ممکن است دولتش یک ماه بعد سقوط کند، “وقت خود را تلف کنند”.

در این گزارش آمده، برآوردها این است که آمریکا تصمیم نهائی خود درخصوص این سفر را تا هفته آتی اتخاذ و اعلام می‌کند. در حال حاضر موعد رسمی برای این سفر وجود ندارد، اما برآورد می‌شود که در مقطع زمانی ۲۰ تا ۲۶ ژوئن به صورت دو روزه انجام شود.

در حالی که در این گزارش آمده که ممکن است بایدن از موزه هولوکاست “ید فشم” بازدید کند، اما اعلام شده که براوردهای اسرائیل این است که بایدن به دیوار البراق در قدس اشغالی نخواهد رفت؛ همانجایی که راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها در یک شنبه گذشته در آنجا ختم شد.

طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که رئیس جمهور آمریکا به قدس شرقی می‌رود یا خیر. واشنگتن اخیرا برای بازدید بایدن از بیمارستانی در شرق این شهر و اعلام ارائه کمک‌هایی از جانب آمریکا برنامه ریزی کرده بود، اما به نظر می‌رسد که این ایده لغو شده است.

در این گزارش آمده که احتمال می‌رود بایدن به مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان برود، اما به رام‌الله (مقر ریاست تشکیلات خودگردان) نرود و شاید به بیت لحم و کلیسای المهد برود.

طبق این گزارش، علامت سوالی در این مورد وجود دارد که آیا بایدن با مردم اسرائیل صحبت خواهد کرد یا خیر؛ همانند کاری که روسای جمهور قبلی، دونالد ترامپ و باراک اوباما انجام دادند. آنچه که به صورت گسترده بر برنامه‌های این سفر تاثیر می‌گذارد، سن بالای جو بایدن است، چراکه آمریکایی‌ها تمایل ندارند برنامه کاری وی شلوغ باشد و احتمال دارد بسیاری‌ از فعالیت‌ها در دستورکار رئیس جمهور نباشد.
انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار