۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱

حقوق کدام معلمان چقدر زیاد می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اگرچه مساله رتبه‌بندی فرهنگیان و معلمان مدت‌هاست که در دستور کار است،  اما رئیس کمیسیون آموزش گفته : طرح رتبه بندی معلمان در ۶ ماه دوم سال قطعاً اجرا می‌شود و پول معلمان و مشمولان از شهریور ماه ۱۴...

معلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اگرچه مساله رتبه‌بندی فرهنگیان و معلمان مدت‌هاست که در دستور کار است،  اما رئیس کمیسیون آموزش گفته : طرح رتبه بندی معلمان در ۶ ماه دوم سال قطعاً اجرا می‌شود و پول معلمان و مشمولان از شهریور ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.آنگونه که رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته یکشنبه ۹ ابان مجلس بازگشایی می‌شود و قرار است بررسی مجدد طرح رتبه بندی معلمان اولین دستور کار مجلس باشد.

به گزارش عرشه آنلاین در صورتی که مجلس به سرعت و بدون وقفه لایحه رتبه بندی را بررسی و تصویب کند حداقل هفته سوم  آبان ماه به شورای نگهبان ارسال خواهد شد . پیش بینی می شود که در اوایل آذرماه شورای نگهبان نظر خود را به مجلس اعلام کند در صورتی که لایحه به تایید شورای نگهبان برسد در اواسط آبان ماه نظام رتبه بندی معلمان به دولت ابلاغ و پس از امضا رییس جمهور در اواخر آذرماه به اجرا در می آید . البته چند روز پس از آن نیز در دولت و وزارت آموزش و پرورش حداق ۱۵ روز زمان سپری خواهد تا آیین نامه این قانون نوشته شود. اگر این روند بدون مشکل پیش برود انتظار می‌رود تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان برای اجرا آماده باشد.

با این حال، در صورتی که لایحه رتبه بندی در شورای نگهبان به تایید نرسد و مجدد به مجلس بازگردد حداقل دو تا سه هفته به زمانبندی اجرایی این لایحه افزوده خواهد شد که دیماه زمان مناسبی برای اجرا و ابلاغ قانون پیش بینی می شود .

اما علی رغم طولانی شدن روند بررسی لایحه رتبه بندی معلمان ، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  وعده داده احتمالا حقوق کلیه معلمان مشمول این طرح، از ۳۱ شهریور ماه بر اساس طرح رتبه‌بندی جدید محاسبه می‌شود و معلمان نباید نگران زمان اجرای رتبه بندی باشند.

هرچند که او گفته  زمان اجرای آن قطعا به آخر سال می‌رسد و تا آخر سال هم قطعا وصولی‌های دولت، منابع مالی لازم را تامین خواهد کرد.

منادی سفیدان اظهار کرد: این طرح در ۶ ماه دوم سال قطعاً اجرا می‌شود و پول معلمان و مشمولان از شهریور ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: این لایحه را دولت داده و قطعا منابع مالی لازم را دارد که به مجلس ارسال کرده است. این رتبه بندی لایحه است نه طرح که نگران منابع مالی آن باشیم. برای طرح رتبه‌بندی معلمان منابع کافی در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد.

اما در طرح رتبه‌بندی حقوق معلمان چقدر افزایش می‌یابد؟ آنگونه که علیرضا منادی گفته قرار است در طرح رتبه‌‌بندی، معلمان به پنج گروه تقسیم شوند و حقوق و مزایای آنها بر اساس گروهی که در آن قرار می‌گیرند محاسبه و پرداخت شود.

بر اساس گفته‌های این نماینده مجلس، در طرح رتبه‌بندی معلمان در پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌شوند. بیشترین افزایش حقوق و مزایا در این طرح مربوط به استادمعلمان است و کمترین آن مربوط به آموزشیار معلمان.

بر این اساس در طرح رتبه‌بندی معلمان، معلمانی که در گروه استاد معلم قرار بگیرند، مشمول افزایش ۷۰ درصدی حقوق می‌شوند. رتبه بعدی مربوط به دانشیار معلم است که مشمول افزایش ۶۰ درصدی حقوق می‌شوند.

پس از آن استادیار معلمان قرار دارند که احتمالا حقوق آنها ۴۵ درصد بیشتر می‌شود. حقوق مربی معلم افزایش ۳۵ درصدی دارد. اما کمترین میزان افزایش حقوق مربوط به آموزشیار معلمان است که می‌توانند منتظر افزایش ۲۵ درصدی حقوق خود باشند.به عبارتی حقوق معلمان از ابتدای مهر سال جاری باید مشمول افزایش ۷۰ تا ۲۵ درصدی شود.

پیش از این هم بارها مساله بررسی این طرح مطرح شده بود که هر بار با مشکل مواجه شده است. اما اکنون به نظر می‌رسد اجرای این طرح به مراحل پایانی نزدیک شده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار