۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

اجتماعی

حقوق وزارت کار سال ۱۴۰۳ | جدول جزئیات افزایش حقوق

حقوق افراد در سال جدید چقدر شده است ؟ جدول جزئیات افزایش حقوقی چگونه است

حقوق کارگران 1403

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق افراد هر سال به یک میزان درصد افزایش پیدا میکند و این افزایش حقوق برای همسان سازی حقوق بین افراد است که تقریبا میانگین حقوق جامعه نزدیک به هم باشد برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 حقوق افراد چه شد؟

نمایندگان کارگران صورتجلسه شورایعالی کار را امضا نکرده‌اند و اصرار دارند حقوق کارگران باید بیش از میزان اعلام شده بالا می‌رفت، اما چون امضای نماینده دولت و نماینده کارفرمایی و تایید وزیر کار برای رسمی‌شدن بخشنامه حقوق و دستمزد کفایت می‌کند، پس از تعطیلات نوروز وزارت کار آن را بخشنامه کرد. ضعف اطلاع‌رسانی باعث شده گروهی از کارگران هنوز میزان دقیق دستمزد وزارت کار ۱۴۰۳ را ندانند یا میان اعداد و ارقام مطرح شده احساس سردرگمی و پریشانی کنند. نوشته حاضر کمک می‌کند ابر غبارآلود را کنار بزنید و به‌مدد چند محاسبه شیرین، یک‌سری فرمول قدیمی و البته شرح و تفسیر اصطلاحات کسالت‌بار رایج بفهمید دستمزد وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر خواهد بود.

حقوق کارگران

حقوق کارگران

پایه حقوق ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

کارگران از اجزا مختلفی تشکیل می‌شود. مهمترین بخش برای محاسبه و اعلام دستمزد وزارت کار ۱۴۰۳، پایه دستمزد پرداختی است که البته نباید با حداقل دستمزد اشتباه گرفته شود.

دستمزد وزارت کار ۱۴۰۳ در قدم نخست براساس پایه دستمزد محاسبه و اعلام می‌شود، ولی کارفرما موظف است در پایان مراحل، سایر مزایا از جمله مواردی مثل حق مسکن، حق سنوات، حق اولاد و… را با توجه به وضعیت کارگر به پایه دستمزد اضافه کند.

پایه دستمزد کارگران امسال از پنج میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۲۶ تومان به هفت میلیون ۴۰۵ هزار ۵۶۸ تومان افزایش پیدا کرده است. کارگران در فیش حقوقی به عنوان جمع مزد پایه در قرارداد‌های کارگری درج می‌شود

حقوق ۱۴۰۳ کارگران بدون سابقه کار

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، براساس معیار‌هایی مثل سابقه کار، تاهل یا تجرد و تعداد فرزندان تعیین می‌شود. تعداد روز‌های فعالیت در ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان دریافتی کارگران است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل و داری یک فرزند، طبق قانون پس از کسر مبلغ حق بیمه برای ماه ۳۰ و ۳۱ روزه به‌ترتیب حداقل ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹ تومان و ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱ تومان خواهد بود. این کارگر سابقه کار در کارگاه را ندارد و امسال استخدام شده است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل با دو فرزند و شرایط مشابه، پس از کسر حق بیمه نباید از ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸ تومان کمتر باشد. حقوق همین کارگر در ماه‌های ۳۱ روزه با این شرایط زیر ۱۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۴۰ تومان نیست.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای کارگر متاهل بدون فرزند و بدون سابقه کار در کارگاه در ماه ۳۰ روزه و ماه ۳۱ روزه به ترتیب دست‌کم ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان و ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان خواهد بود. یادتان که نرفته، حق بیمه را قبلا کسر کرده‌ایم و این میزان خالص دریافتی کارگر در سال ۱۴۰۳ است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد تازه استخدام شده نیز طبق همین فرمول حداقل هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان برای ماه ۳۰ روزه و ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه و پرداخت خواهد بود.

حقوق ۱۴۰۳ کارگران با حداقل یک‌سال سابقه کار

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای فردی با حداقل یک‌سال سابقه فعالیت در کارگاه، علاوه بر مزایای رایج و معمول، شامل پایه سنوات می‌شود. این مورد به کارگرانی تعلق می‌گیرد که حداقل برای مدت یک‌سال رابطه خود را با کارگاه حفظ کرده‌اند. رابطه کارگر و کارفرما چه یک‌سال و چه ۱۳ سال تداوم پیدا کرده باشد، همان یک پایه سنوات با رقم ۲۱۰ و ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگر اضافه خواهد کرد.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد با چنین شرایطی امسال در ماه ۳۰ روزه، نباید از هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان کمتر باشد. حداقل دریافتی همین فرد در ماه ۳۱ روزه، معادل ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۳ تومان خواهد بود.

دریافتی افراد متاهل بدون فرزند که حداقل یک‌سال در کارگاه مشغول به‌کار بوده‌اند، پس از کسر حق بیمه، به ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان در ماه ۳۰ روزه و حداقل ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه می‌شود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای افراد متاهل با یک فرزند پس از کسر حق بیمه، برای ماه ۳۰ روزه دست‌کم ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۶۹ تومان و در ماه ۳۱ روزه رقم ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱ تومان خواهد بود. این مقدار پول به کارگری با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه تعلق می‌گیرد.

بالاترین میزان حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ به کارگر متاهل با دو فرزند و دست‌کم یک‌سال سابقه کاری تعلق می‌گیرد. حقوق چنین فردی برای ماه ۳۰ روزه، نباید زیر ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۸ تومان برای ماه ۳۱ روزه، نباید کمتر از ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان باشد.

حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳

ماهانه ۷۱.۵۵۰.۰۰۰ ریال
کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال
کمک هزینه مسکن ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال
کمک هزینه عائله‌مندی ۷.۱۵۵.۰۰۰ ریال
جمع کل برای کارگر با یک فرزند ۱۱۱.۰۷۰.۰۰۰ ریال
میزان افزایش‌ سایر سطوح مزدی : ۲۲درصد + حدودا ۶.۹۰۰.۰۰۰ ریال
حق تاهل ۵.۰۰۰.۰۰۰
درصد افزایشی آن در سال جدید ۳۵ درصد

جمع بندی

دولت با افزایش ۲۰%  دستمزد سال ۱۴۰۳ موافقت کرده است. با توجه به این موضوع حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر در سال ۱۴۰۳ بیشتر از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. توجه کنید که افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ باتوجه به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و سبد خانوار کارگری محاسبه شده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط