۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶

حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری کی واریز میشود؟ / علت تاخیر در پرداخت حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشتگان مشخص شد + جزئیات / حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس حکم جدید پرداخت می‌شود؟

حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری کی واریز میشود؟ / علت تاخیر در پرداخت حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشتگان مشخص شد + جزئیات / حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس حکم جدید پرداخت می‌شود؟

آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / مصوبه امروز هیات دولت در مورد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری کی واریز میشود؟ / علت تاخیر در پرداخت حقوق فروردین ۱۴۰۲ بازنشتگان مشخص شد + جزئیات. علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:

زمان پرداخت حقوق بازنشستگان در هر ماه

طبق روال گذشته حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه بر اساس حروف الفباء آغاز می‌‌شود و تا پایان هر ماه ادامه خواهد داشت.

بخش هایی از گفت و گوی دهقان کیا را در ادامه می خوانید:

نخستین حقوق بازنشستگان این سازمان در سال جاری از بیستم فروردین‌ماه آغاز شده است و این روند تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

بازنشستگان در فروردین‌ماه، همانند سال گذشته حقوق خود را دریافت کردند.

زمان پرداخت حقوق بازنشستگان

زمان پرداخت حقوق بازنشستگان

مبلغ حقوق بازنشستگان در فروردین ماه ۱۴۰۲ چقدر است؟

باید ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان توسط دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر شود و با توجه به اینکه تا پانزدهم‌ماه جاری همه جا تعطیل بود  و تکلیف بازنشستگان سایر سطوح مشخص نبود به همین جهت سازمان تامین اجتماعی احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده است و حقوق بازنشستگان بر اساس رقم سال گذشته پرداخت شده است.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در اردیبهشت‌ماه، حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار به بازنشستگان پرداخت خواهد شد به‌طوری که حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ تومان در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش از اول فروردین‌ماه خواهد بود به‌طوری که مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان نیز در اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

زمان پرداخت معوقات افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان

احکام جدید  حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه صادر خواهد شد.

در اردیبهشت‌ماه، حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار به بازنشستگان پرداخت خواهد شد به‌طوری که حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ تومان در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش از اول فروردین‌ماه خواهد بود به‌طوری که مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان نیز در اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

خبر مهم دولت درباره واریزی حقوق فروردین‌ ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی

مبلغ حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد. این رقم در نهایت با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل تصویب شد.

بر اساس قانون کار، تورم و سبد معیشت خانوار باید مبنای افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باشد. حقوق پایه کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان رسید که رقم بسیار کمی است و انتظارات جامعه کارگری را برآورده نکرد. این در حالی است که تورم بی سروسامان، معیشت افراد را بسیار متزلزل کرده است.

بر اساس این خبر حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی نیز همانند حقوق و دستمزد کارگران با افزایش ۲۷ درصدی در سال جدید همراه شده است، از آنجایی که لیست حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همیشه تا ۱۵ هر ماه باید بسته شود لذا با وجود اینکه امروز ۱۷ روز از فروردین ماه ۱۴۰۲ گذشته و واریز حقوق بازنشستگان نیز بر اساس حروف الفبا از ۲۰ هر ماه آغاز می‌شود، اما هنوز احکام جدید بازنشستگان صادر نشده است لذا بازنشستگان تامین اجتماعی همانند سال گذشته حقوق می‌گیرند.

طبق آخرین پیگیری‌ها از تامین اجتماعی استان خراسان رضوی، دستورالعمل افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از سوی سازمان مرکزی ابلاغ نشده است و به محض اینکه این افزایش حقوق ابلاغ شود، احکام جدید سال ۱۴۰۲ صادر می‌شود و مابه التفاوت حقوق نیز طی اعلام و زمان بندی تامین اجتماعی واریز می‌شود.

چرایی عدم پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس رقم جدید در فروردین‌ ماه

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص چرایی عدم پرداخت حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار ادامه داد: باید ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان توسط دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر شود و با توجه به اینکه تا پانزدهم‌ماه جاری همه جا تعطیل بود و تکلیف بازنشستگان سایر سطوح مشخص نبود به همین جهت سازمان تامین اجتماعی احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده است و حقوق بازنشستگان بر اساس رقم سال گذشته پرداخت شده است.

افزایش 27 درصدی حقوق بازنشستگان

افزایش ۲۷ درصدی حقوق بازنشستگان

مبلغ نهایی حقوق بازنشستگان چقدر شد؟

در نیمه اول فروردین ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه “درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها” عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری  افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص دلیل پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس رقم جدید در فروردین‌ماه توضیح داد.

پرداخت حقوق بر اساس حروف الفبا

علی دهقان کیا با اشاره به پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: طبق روال گذشته حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه بر اساس حروف الفباء آغاز می‌شود و تا پایان هر ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: نخستین حقوق بازنشستگان این سازمان در سال جاری از بیستم فروردین‌ماه آغاز شده است و این روند تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در فروردین‌ماه افزایش یافته است یا خیر، گفت: بازنشستگان در فروردین‌ماه، همانند سال گذشته حقوق خود را دریافت کردند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص چرایی عدم پرداخت حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار ادامه داد: باید ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان از سوی دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر شود و با توجه به اینکه تا پانزدهم‌ماه جاری همه جا تعطیل بود و تکلیف بازنشستگان سایر سطوح مشخص نبود به همین جهت سازمان تامین اجتماعی احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده است و حقوق بازنشستگان بر اساس رقم سال گذشته پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه، حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار به بازنشستگان پرداخت خواهد شد به‌طوری که حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ تومان در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش از اول فروردین‌ماه خواهد بود به‌طوری که مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان نیز در اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

سبد معیشت بازنشستگان

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در جلسه‌ی ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از افزایش ۲۷درصدیِ دستمزدِ کارگران گفت: این مصوبه نه بر قانون پایبند است و نه حتی اصول انسانی؛ کدام اصول انسانی، شرافتمندترین افراد را از داشتنِ حداقل حقوقی که یک زندگی شرافتمندانه را برایشان تضمین کند منع می‌کند؟!

صادقی گفت: سبد هزینه‎های معیشت طبق محاسبه‌ی ما ۱۵میلیون و ۷۰۰ تومان و طبق محاسبه‌ای دیگر ۱۸میلیون تومان تعیین شد و سبد معیشت رسمی را هم ۱۳ میلیون تومان تخمین زدند. همچنین طبق اعداد و آماری که بانک مرکزی ارائه داد تورم نقطه به نقطه در ۲۹ اسفند ماه سال قبل ۶۴درصد بود و تورم سالانه ۴۶درصد. با این اعدام و ارقام چگونه دستمزد کارگران را ۲۷درصد افزایش دادید؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با طرح این سوال که «مشکل کجاست» گفت: مشکل نه آمار و ارقام است و نه شاخص‌هایی که تعریف می‌کنیم، بلکه مشکل حضور افرادی است که آگاهی لازم را ندارند. چرا باید یک استوار یا نظامی سکانِ یک حوزه حساس وزارتخانه اجتماعی را به دست بگیرد که از حضور چنین فردی هم کارگران آسیب ببینند و هم با تصمیماتش نظام دچار مشکل شود؟

صادقی به مشکل سال گذشته بازنشستگان سایر سطوح اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تصمیماتِ اشتباهی که گرفته شد ۵ ماه طول کشید که بازنشستگان سایر سطوح به حقوق واقعیِ خود برسند. در حالی که اگر مسئولان به موضوعات مسلط بودند تصمیمی نمی‌گرفتند که بازنشستگان را به خیابان بکشانند.

حق عائله مندی بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: در مورد حق عائله مندی نیز صحبتی با معاونت سازمان تامین اجتماعی داشتیم. حق عائله مندی، منطبق با آنچه بازنشستگان دولتی می‌گیرند نیست. صحبت من با ایشان این بود که اگر قرار است حق عائله مندی را پرداخت کنید متناسب با مصوبه‌ی دولت این کار را انجام دهید. طبق مصوبه‌ی ترمیم حقوق، دولت حق عائله‌مندی را برای کارمندان و بازنشستگان خود افزایش داد به گونه‌ای که بازنشستگانِ کف بگیر تأمین اجتماعی ۹۰۰هزار تومان از بازنشستگان دولتی عقب‌تر هستند. اراده‌ی معاونت سازمان را بر این دیدم که در این خصوص کاری انجام دهد. البته مناقشاتی بر سر این موضوع وجود دارد اما به هر حال گفته شده قرار است بازنگری‌ای در خصوص حق عائله‌مندی صورت بگیرد.

صادقی در پایان گفت: چیزی که ما می‌دانیم و در مذاکراتِ غیر رسمی به آن رسیدیم این است که هم ۲۵درصد اعمال خواهد شد و هم موضوع حق عائله‌مندی بازنگری خواهد شد. فکر می‌کنم احکام بازنشستگان در اردیبهشت ماه نهایی شود.

زمان تصویب افزایش حقوق بازنشستگان

پیشتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۸ آبان ۱۴۰۱  جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸رای موافق، ۹رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۴۶نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود. شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌باشند.

بدهی ۲۵ درصدی تامین اجتماعی به بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد:  در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد.

بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط