۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

حقوق سال ۱۴۰۲ | برای محاسبه حقوق سال جدید خود کلیک کنید / مزد خود برای سال جدید را چگونه محاسبه کنیم؟ + بخشنامه افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۲

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست هشت ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد. میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگرا...

حقوق 1402

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست هشت ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد. میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

همشهری نوشت: کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه مبلغ ۱.۷۶۹.۴۲۸ ریال تعیین شده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال بود.

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان افزایش یافت.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۹۰۰ هزار تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۶۵۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود. همچنین حق اولاد دو فرزند زیر ۱۸ سال یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۵۶ تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد. بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۵۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود

 

حقوق و دستمزد 1402

حقوق و دستمزد ۱۴۰۲

دستمزد کارگران دارای بیش از یک سال سابقه چگونه محاسبه می‌شود؟

اما دستمزد کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی بگیر» افزایش یافت. دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه، «۲۱ درصد» نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ به اضافه «۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال» افزایش یافت.

نکته ضروری اینکه تمام کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار مشمول دریافت «پایه سنواتی» هستند که علاوه بر افزایش ۲۱ درصدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه آنها اضافه شود. پایه سنواتی برای سال ۱۴۰۲ رقم ۲۱۰ هزار تومان است.

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

حقوق 1402

حقوق ۱۴۰۲

گفتنی است، مبلغ معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۱۰ میلیون تومان و مبلغ معافیت مالیاتی سالانه ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین مبلغ حداقل عیدی کارگران مطابق قانون کار در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان و مبلغ حداکثر عیدی کارگران ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ هزار تومان تعیین شد.

بخشنامه افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۲

خشنامه مزد ۱۴۰۲/ برگزاری جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲

به این ترتیب، جزییات حقوق، طبق بخشنامه شورای عالی کار در سال قبل، به شرح ذیل خواهد بود:

دستمزد روزانه: ۱/۳۹۳/۲۵۰ ریال

دستمزد ماهیانه: ۴۱,۷۹۷,۵۵۰ ریال

پایه سنوات (با شرط حداقل داشتن یک سال سابقه کار): ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ ریال

بن کارگری: ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال

مسکن: ۶٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال

حق اولاد: ۴٫۱۷۹٫۷۵۰ ریال

جمع حقوق افراد مجرد و بدون سابقه: ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال

خبر مورخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱

براساس اعلام منابع معتبر از شورای‌عالی کار افزایش دستمزدها در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر می‌باشد:

  • کلیه سطوح مزدی (اعم از حداقل دستمزد یا سایر سطوح مزدی) در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱٪ + روزانه مبلغ ۸۳.۵۹۶ ریال افزایش یافت.
  • حداقل دستمزد روزانه ۱.۷۶۹.۴۲۸ ریال تعیین شد (مبلغ ۵۳.۰۸۲.۸۴۰ ریال در ماه ۳۰ روزه و مبلغ ۵۴.۸۵۲.۲۶۸ ریال در ماه ۳۱ روزه).
  • همچنین مبلغ کمک هزینه مسکن ماهانه ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال پیشنهاد شد.
  • مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار نیز ماهانه ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شد.
  • مبلغ کمک هزینه عائله مندی ماهانه ۵.۳۰۸.۲۸۴ ریال به ازای هر فرزند).
  • پایه سنوات روزانه ۷۰.۰۰۰ ریال (ماه ۳۰ روزه ۲.۱۰۰.۰۰۰ ریال، ماه ۳۱ روزه ۲.۱۷۰.۰۰۰ ریال) تعیین شد.

مبلغ قطعی و سایر جزئیات در قالب بخشنامه مزد ۱۴۰۲ ابلاغ خواهد شد.

خلاصه جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۲

پایه حقوق ۵۳.۰۸۲.۸۴۰ ریال
بن کارگری ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال
حق مسکن ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال
پایه سنوات ۲.۱۰۰.۰۰۰ ریال
حق اولاد ۵.۳۰۸.۲۸۴ ریال

خبر مورخ ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱

تشکیل نشست شورای عالی کار در اول بهمن ماه

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری نشست شورای عالی کار در روز شنبه یکم بهمن ماه خبر داد و گفت: در این نشست درخصوص تشکیل کمیته دستمزد ۱۴۰۲ و تعیین ماموریت‌های آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارسال دعوتنامه‌ها برای حضور در نشست شورای عالی کار اظهار کرد: دعوتنامه‌ها از سوی وزارت کار ارسال شده و تاریخ برگزاری نشست شورا روز شنبه یکم بهمن ماه است. محورهای دستور کار این نشست نیز ارائه نتایج طرح پژوهشی آثار و پیامدهای تعیین حداقل دستمزد بر اساس مناطق و صنایع، اصلاح یکی از مواد آیین دادرسی کار و تصمیم گیری درباره تشکیل کمیته دستمزد شورای عالی کار و تعیین ماموریت‌های آن است.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدی که وزیر کار در نشست قبلی بر موکول شدن موضوع فعالیت کمیته دستمزد به جلسه ‌آینده داشتند و در حاشیه جلسه هیات دولت نیز اعلام کردند در جلسه آتی شورا با تشکیل کمیسیونی تخصصی درباره تعیین دستمزد اتخاذ تصمیم خواهد شد، معتقدم که مقصود از بیان کمیسیون تخصصی همان کمیته دستمزد شورای عالی کار است که با هدف مشخص شدن هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری تشکیل شده و لذا در نشست روز شنبه در خصوص آغاز فعالیت کمیته مزد تصمیم گیری خواهیم کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره گزارش پژوهشی مذکور و احتمال تعیین مزد منطقه‌ای در بخشنامه مزد ۱۴۰۲ گفت: با توجه به آنکه در جلسه قبل نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص این گزارش مطرح کردیم، در نشست آتی به بحث تشکیل کمیته دستمزد خواهیم پرداخت و تاکید ما این است که کمیته کار خود را شروع کند تا بعدا درباره گزارش و مواردی از این دست بحث و بررسی کنیم.

ابوی با بیان اینکه شرایط برای تعیین مزد منطقه‌ای در کشور فراهم نیست، ادامه داد: اگر قرار باشد دستمزد پایین‌تری تعیین کنیم و کارگر حاضر به کار نباشد، امنیت شغلی نیروی کار به خطر می افتد. در حال حاضر زیرساختها برای اجرای منطقه‌ای شدن دستمزد وجود ندارد و معتقدیم که در صورت چنین تصمیمی باید به فکر مهاجرتها از یک شهر به شهر دیگر باشیم زیرا چنین تصمیمی معادلات بازار را به هم می زند و عرضه و تقاضا را دچار مشکل می کند.

وی گفت: اگر بخواهیم در یک منطقه مزد بیشتری پرداخت کنیم باید این مساله را هم درنظر بگیریم که شاید هزینه ها در آن منطقه بیشتر باشد ولی متاسفانه چنین فرهنگ کاری وجود ندارد و غالب افراد به امید دریافتی بیشتر شهر و کاشانه خود را ترک می کنند و به شهر دیگر می روند و معضلات اجتماعی و خانوادگی بسیاری پیش می آید، لذا در شرایط حاضر تعیین مزد منطقه‌ای بخشنامه مزد ۱۴۰۲ به مصلحت نیست.

خبر مورخ ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱

جلسه شورای عالی کار برای بخشنامه مزد ۱۴۰۲

مرتضوی وزیر تعاون خبر داد که جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از تسنیم، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: اولین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ سه چهار روز دیگر برگزار می‌شود. در این جلسه کمیسیون برای تدوین بخشنامه  مزد ۱۴۰۲، حداقل حقوق مشخص خواهد شد.

وی افزود: این کمیسیون، تحقیقات و مطالعاتش را انجام می‌دهد و سپس موضوع در دستور کار شورای عالی کار قرار می‌گیرد. امیدواریم باحضور نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و نمایندگان دولت آن چیزی که حق و عدالت باشد، تصویب شود.

مرتضوی بیان کرد: متغیرها و مولفه‌های مختلفی همچون تورم در تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران اثر دارند و همه مدنظر است.

وزیر کار در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات و بازنگری آیین‌نامه تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور نیز گفت: تغییرات مفهومی و مصداقی هستند. امکان دارد مصادیقی مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند، اما در آیین‌نامه نیامده باشد.

سرانجام پس از مذاکرات فراوان میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان با مسئولان دولت، حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته تعیین شد.

جلسه شورای عالی کار از عصر روز گذشته _یکشنبه بیست‌وهشتم اسفندماه_ شروع شده بود که در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد امروز _دوشنبه بیست‌ونهم اسفند ماه_ بعد از هشت ساعت جلسه و مذاکره، مزد کارگران برای سال آینده تعیین شد.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۷ درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۴ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۱۳۹ هزار به ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان رسید.

بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان (روزانه ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان)، بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

بر اساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۲۷ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید؛ همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به هشت میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۶۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به هشت میلیون و ۴۹ هزار و ۱۱۲ تومان رسید.

حداقل دریافتی یک کارگر مجرد در ماه بدون داشتن سابقه کار به هفت میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید.

جزئیات حقوق کارگران ۱۴۰۲
مبلغ (تومان) اقلام
۱۷۶,۹۴۲ حداقل مزد روزانه
۵۳۰,۸۲۸ حق اولاد (هر فرزند)
۲۱۰,۰۰۰ پایه سنواتی
۱,۱۰۰,۰۰۰ کمک هزینه اقلام مصرفی (بن)
۹۰۰,۰۰۰ کمک هزینه مسکن
۵,۳۰۷,۳۳۰ حقوق پایه کارگران
۷,۳۰۸,۲۸۴ حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد
۸,۰۴۹,۱۱۲ حداقل دریافتی با یک فرزند
۸,۵۷۹,۹۴۰ حداقل دریافتی با دو فرزند
۸,۲۰۸,۳۶۰ حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری

مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

امسال رقمی که کمیته مزد برای سبد معیشت کارگران تعیین کرده است حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، در صورتی که کارگران هزینه سبد معیشت خود را ۱۷ میلیون تومان پیشنهاد دادند.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار