۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

حقوق اداره کار ۱۴۰۳ | از حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ تا مقایسه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ + جدول

با موافقت دولت با افزایش ۲۰% حقوق در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه، با توجه به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، حداقل دریافتی آنان به ۱۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق اداره کار ۱۴۰۳؛ بحث حداقل حقوق ۱۴۰۳ و جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳، از جمله مواردی است که، این روزها با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال جاری بسیار داغ است. اگر به عنوان یک کارفرما در یکی از دو بخش دولتی و خصوصی مشغول خدمت هستید، باید از این مورد و نحوه محاسبه آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. در اندیشه معاصر، سعی می‌کنیم شما را با حداقل حقوق و دستمزد اداره کار در سال آینده آشنا کنیم.

حداقل حقوق کارگران

بدیهی است، تا زمان تصویب نهایی مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران، هیچ کدام از اعداد و جداول این مطلب قطعی و قابل استناد نیست و صرفاً برای داشتن برآوردی در سناریوی افزایش ۲۰ درصدی ارائه شده است.

به گزارش اندیشه معاصر، حقوق مصوب اداره کار، به مجموعه‌ای از حقوق و مزایایی اشاره دارد که به صورت قانونی به کارکنان تعلق می‌گیرد و توسط اداره کار یا سازمان مربوطه تعیین می‌شود. این حقوق و مزایا به منظور حفظ حقوق و تضمین شرایط کار مناسب برای کارکنان بر اساس قوانین کار و مقررات مربوطه تعیین می‌شود.

حقوق مصوب اداره کار شامل چه مواردی است؟

این حقوق شامل موارد مختلفی از جمله حداقل دستمزد، ساعات کار، مرخصی‌ها، بیمه و بازنشستگی می‌شود.

حداقل دستمزد

حداقل دستمزد به کمترین میزان حقوقی است که کارفرما می‌تواند به کارگر خود پرداخت کند. این میزان هر ساله توسط شورای عالی کار با در نظر گرفتن تورم و سبد معیشت خانوار تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۳ حداقل دستمزد برای یک کارگر مجرد با سابقه کار یک سال ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان تعیین شده است.

ساعات کار

حداکثر ساعات کار در هفته ۴۴ ساعت است. کارگران موظف به انجام ۸ ساعت کار در روز و ۴۴ ساعت کار در هفته هستند. البته در برخی موارد، مانند مشاغل سخت و زیان‌آور، ساعات کار کمتر خواهد بود.

مرخصی‌ها

کارگران از مزایای مرخصی‌های مختلفی از جمله مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، مرخصی ازدواج و مرخصی تحصیلی برخوردار هستند.

بیمه

کارفرمایان موظف هستند که کارگران خود را بیمه تامین اجتماعی کنند. بیمه تامین اجتماعی شامل خدمات مختلفی از جمله بازنشستگی، ازکارافتادگی و غرامت دستمزد در زمان بیماری یا حادثه می‌شود.

بازنشستگی

کارگران پس از ۳۰ سال سابقه کار می‌توانند با دریافت مستمری بازنشسته شوند. میزان مستمری بازنشستگی بر اساس سابقه کار و دستمزد کارگر تعیین می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، حقوق اداره کار شامل موارد دیگری از جمله:

حق مسکن

حق اولاد

حق سنوات

عیدی و پاداش

و…

حقوق چه کسانی در سال ۱۴۰۳ بیشتر می‌شود؟

میزان افزایش حقوق کارمندان شرکت های خصوصی در سال ۱۴۰۳ شامل افزایش حدود ۲۰% است. به این ترتیب افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالا شامل ۲۰% افزایش حقوق می‌شوند. همچنین کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات نیز احتمالا شامل قانون افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ خواهند شد.

افزایش حقوق‌ها در سال جدید چقدر است؟

میزان حداقل حقوق برای تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها مهم است چرا که بر طبق آن میزان پرداختی را در طول سال به کارگران و کارمندان خود تعیین می‌کنند. این میزان حقوق از سوی وزارت کار به مجلس پیشنهاد و توسط نمایندگان تصویب می‌شود. بر این اساس حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.
حداقل حقوق وزارت کار ۱۴۰۳

حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق بگیران به میزان صد میلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال (معادل ۱۰ میلیون تومان) تعیین می‌شود. حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی متناسب با سنوات خدمت به میزان نود میلیون (۹۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

جزئیات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳

عنوان مبلغ (ریال) ماه ۳۰ روز مبلغ (ریال) ماه ۳۱ روز
مزد ۱۴۰۳ قانون کار (روزانه) ۲,۱۲۳,۳۱۳ ۲,۱۲۳,۳۱۳
حقوق ۱۴۰۳ قانون کار (ماهانه) ۶۳,۶۹۹,۴۰۸ ۶۵.۸۲۲.۷۰۳
بن کارگر ۱۴۰۳ قانون کار ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ ۱۳,۲۰۰,۰۰۰
حق مسکن ۱۴۰۳ قانون کار ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ ۱۰,۸۰۰,۰۰۰
حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۳) ۶,۳۶۹,۹۴۰ ۶,۳۶۹,۹۴۰
حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۳) ۱۲.۷۳۹.۸۸۰ ۱۲.۷۳۹.۸۸۰
مزد هر ساعت کار عادی ۲۸۹,۶۷۴ ۲۸۹,۶۷۴
پایه سنوات ۱۴۰۳ برای هر روز

(به شرط داشتن یکسال سابقه کار)

۲.۵۲۰.۰۰۰ ۲.۶۰۴.۰۰۰
عیدی سال ۱۴۰۳ (حداقل) ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰
فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۳ ۴۰۵,۳۶۰ ۴۰۵,۳۶۰

دستمزد کارگران

دستمزد کارگران مبلغی است که به عنوان قبال انجام کار به کارگران پرداخت می‌شود. دستمزد کارگران معمولا به صورت ساعتی، روزانه یا ماهانه پرداخت می‌شود. مدیران مالی در شرکت‌ها و سازمان‌ها قبل از ارسال لیست حقوق و دستمزد باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند. عوامل مختلفی بر دستمزد کارگران تاثیر می‌گذارند، از جمله:

نوع کار

تجربه کار

تحصیلات

موقعیت جغرافیایی

بازار کار

انواع دستمزد کارگران

دستمزد کارگران به دو دسته کلی طبقه بندی می‌شوند:

دستمزد ثابت: مبلغی است که به صورت یکسان و بدون تغییر به کارگران پرداخت می‌شود.

دستمزد متغیر: مبلغی است که بر اساس عواملی مانند عملکرد کارگر، تجربه کارگر و تخصص کارگر تعیین می‌شود.

دستمزد حداقلی کارگران در سال ۱۴۰۳

بسیاری از کارگران پیگیر حداقل مبلغ دستمزد در سال جدید هستند. حداقل دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و حداقل هزینه‌های زندگی کارگر را تأمین کند. با توجه به تغییرات مداوم شرایط اقتصادی، شورای عالی کار به عنوان متولی تعیین حداقل دستمزد کارگران، هر ساله مبلغ حداقل حقوق کارگران را اعلام می‌کند.

جدول جزئیات حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳

شرح مبلغ
حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال ۱۴۰۳ ۶۳,۶۹۹,۴۰۸
حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۳ ۲,۱۲۳,۳۱۳
بن کارگری ۱۳,۲۰۰,۰۰۰
حق مسکن ۱۰,۸۰۰,۰۰۰
حق اولاد ۶,۳۶۹,۹۴۰

حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ میزان حقوق حداقلی بازنشستگان و وظیفه بگیران افزایش یافته است. بر این اساس حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی در حکم حقوقی مربوط به خود، متناسب با سنوات خدمت به میزان نود میلیون (۹۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال معادل ۹ میلیون تومان تعیین شده است.
میزان مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۳

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۱۲/۵ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد.

مقایسه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

سازمان برنامه و بودجه، طی بخشنامه‌ای در مهر ماه سال جاری، خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۳ را برای کارمندان دولت و کارگران مشمول قانون کار را داد. بر اساس این بخشنامه:

دستگاه‌های اجرایی مکلفند در برآورد بودجه سال آتی، «افزایش ضریب ریالی حقوق را علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ لحاظ نمایند رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می‌گردد.»

در اندیشه معاصر، طی جدولی اقدام به مقایسه مقایسه حقوق و دستمزد سال جاری و سال آینده برای شما کرده‌ایم.

جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳

مقایسه حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
ردیف اقلام (مبلغ به ریال) سال ۱۴۰۲ سال ۱۴۰۳
۱ حداقل حقوق کارگر بدون فرزند ۷۳,۰۸۲,۸۴۰ ۸۷,۶۹۹,۴۰۸
۲ حداقل حقوق کارگر دارای دو فرزند ۸۵,۷۹۹,۴۰۸ ۱۰۲,۹۵۹,۲۸۹ 

 

۳ حداقل حقوق کارگر دارای یک فرزند ۸۰,۱۹۱,۱۲۴ 

 

 ۹۶,۲۲۹,۳۴۸ 

 

۴ حق مسکن ماهیانه کارگر ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰,۸۰۰,۰۰۰
۵ حق بن کارگر ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳,۲۰۰,۰۰۰
۶ پایه سنواتی کارگر ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۵۲۰,۰۰۰
۷ حق اولاد یا عائله‌مندی ۵,۳۰۸,۲۸۴ ۶,۳۶۹,۹۴۰
۸ حداقل دستمزد ماهانه کارگر ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۶۳,۶۹۹,۴۰۸
۹ حداقل دستمزد روزانه کارگر ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۲,۱۲۳,۳۱۳
۱۰ حداقل دستمزد ساعتی کارگر ۲۴۱,۳۹۵ ۲۸۹,۶۷۴
۱۱ دستمزد هر ساعت اضافه کاری ۳۳۷,۸۰۰ ۴۰۵,۳۶۰

حق اولاد بر اساس جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۳

حق اولاد را می‌توان از دیگر مزایای اختصاص یافته به متاهلین در نظر گرفت که، در حقوق وزارت کار مورد محاسبه قرار می‌گیرد. نام دیگر این واریزی، کمک هزینه عائله‌مندی بوده که، به صورت ماهیانه همراه با دیگر مزایا برای کارگر یا کارمند واریز می‌شود. در واقع، تنها تفاوت حقوق وزارت کار افراد مجرد با متاهل در این مورد است.

مبلغ در نظر گرفته شده تحت عنوان حق اولاد، برای هر کدام از فرزندان سه برابر حداقل حقوق و دستمزد روزانه وزارت کار بوده و برای سال جاری معادل ۵,۳۰۸,۲۸۴ ریال اعلام شد. در سال ۱۴۰۲، شاهد افزایش ۲۷ درصدی هزینه عائله‌مندی کارمندان در مقایسه با سال قبل بودیم.

مشمول قانون تامین اجتماعی بودن کارمند و بیمه بودن وی

زیر ۱۸ سال بودن فرزندان (حق اولاد در صورتی به فرزندان بالای هجده سال پرداخت می‌گردد که، براساس گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون اداره کار، به علت نقص عضو و یا بیماری توانایی کار کردن نداشته و یا به تحصیل مشغول باشد.)

برخورداری از سابقه بیمه تامین اجتماعی به مدت ۷۲۰ روز

نکته: در صورت شاغل بودن هر دو زوجین، هزینه عائله‌مندی برای هر دو آن‌ها واریز می‌گردد. بعلاوه، هیچ محدودیتی در شمار فرزندان برای پرداخت حق اولاد ۱۴۰۳ وجود نداشته و پرسنل در صورت داشتن شرایط مذکور در بالا امکان دریافت آن را بدون هیچ مشکلی دارند.

مبلغ حقوق وزارت کار برای افراد دارای مدرک دیپلم

حقوق وزارت کار برای افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم مشخص نبوده و به هیچ‌وجه نمی‌توان مبلغی ثابت را برای آن در نظر گرفت.

کلیه کارمندان، باید حداقل حقوق کار را دریافت کنند و مدرک تحصیلی پایین نباید موجب کاهش دریافتی پرسنل از حداقل حقوق پرداختی شود. بعلاوه، شرکت‌های دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداختی پرسنل خود را براساس تحصیلات و سوابق کاری آن‌ها مورد محاسبه قرار می‌دهند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ح

۲۸ اسفند ۱۴۰۲


.اقلعا

جواد

۲۸ اسفند ۱۴۰۲


بااین فاصله ایی که بین تورم و حقوق افتاده در آینده ایی نه چندان دور دیگه کسی حاضر نمیشه توی سازمان ها و شرکت ها کار بکنه کجایی رئیس جمهور سید محرومان از سال ۹۵ به بعد کارفرما محصولش رو به قیمت روز فروخته و حقوق کارگر رو به بهانه ی ایجاد تورم به روز نکرده الان اگه ۱۰۰درصددهم حقوق بره بالا بارم کارگر ۴ ۳سال عقب افتاده تورم

نظرات بسته شده است