۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷

حضور دو پژوهشگر بین المللی یک درصدی در دانشگاه قم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین فراهانی در نشستی که با موضوع هفته پژوهش و دستاوردهای این دانشگاه در قم برگزار شد گفت: دانشگاه قم از مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه است چرا که اشخاصی که در این دانشگاه مشغول تدریس ...

پژوهش قم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین فراهانی در نشستی که با موضوع هفته پژوهش و دستاوردهای این دانشگاه در قم برگزار شد گفت: دانشگاه قم از مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه است چرا که اشخاصی که در این دانشگاه مشغول تدریس هستند، چرا که اعضاء هیئت علمی دانشکده های چون الهیات، حقوق و ادبیات و علوم انسانی و علوم اقتصادی و اداری، روحانیونی هستند که علاوبر تحصیلات دانشگاهی، از تحصیلات حوزوی هم برخوردارند.

وی ادامه داد: اما در هفته گذشته، چند برنامه پژوهشی برگزار شد، از جمله تقدیر از پژوهشگران و فناوران استان با حضور معاون وزیر علوم و تقدیر از دکتر علی احسانی به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور در سال ۱۴۰۲ بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم با اشاره به مجلات دانشگاه قم، گفت: دانشگاه قم ۶ مجله معتبر دارد که دارای رتبه‌های الف و ب هستند. نشریه پژوهش‌های فلسفی و کلامی دانشگاه قم عنوان نشریه علمی برگزیده کشور در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران کشور در سال ۱۴۰۲ را کسب کرد. این اتفاق دو سال پیش هم افتاده بود.

فراهانی گفت: یکی دیگر از برنامه که هفته پژوهش به‌صورت ملی در تهران برگزار شد از دو پژوهشگر برتر استان که یکی از دانشگاه قم و دیگری از دانشگاه حضرت معصومه (س) بود تقدیر شد.

معاون پژوهشی دانشگاه قم بیان داشت: از دیگر برنامه های این دانشگاه در هفته پژوهش تقدیر از پژوهشگران و فناوران این دانشگاه است. در این هفته اعضاء علمی فناور، دانشجویان پژوهشگر برتر و پایان نامه های تقاضا محور مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. با اشاره به اینکه دانشگاه قم دارای دانشمندانی است که جز یک‌درصدی‌ها و دو درصدی‌های دنیا هستند، گفت: در چند سال گذشته رتبه دانشگاه قم در کشور از ۵۰ به ۲۷ ارتقا یافته است و در تلاش هستیم این رتبه را به زیر بیست برسانیم.

در ادامه دکتر علی احسانی، مدیر پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به اینکه برنامه استانی هفته پژوهش در دانشگاه جامع برگزار می‌شود، گفت: در ۱۰ سال اخیر شاهد تغییر چهره قم بودیم. الان شاهد ملی و بین المللی شدن شهر قم با وجود دانشگاه هایی چون دانشگاه قم با ۶ دانشکده هستیم. دانشگاه قم با توسعه دانشکده علوم پایه و فنی و مهندسی توانسته فضای بین المللی خوبی برای خودش ایجاد کند و این هم به وسیله ارائه مقالات بهتر در فضای بین الملل انجام شده است.

وی بیان داشت: یکی از شاخصه های بین المللی بودن مراکز علمی در دنیا، مرجعیت علمی است. استان قم اخیرا در بحث مرجعیت علمی پیشرفت های خوبی داشته است. در این رابطه به پژوهشگران دو درصد و یک درصد بین المللی می توان اشاره کرد. در مجموعه یک درصد، دو پژوهشگر بین المللی از دانشگاه قم و دو نفر از علوم پزشکی قم و در مجموعه دو درصدی، از میان ۱۶ پژوهشگر کشور دو درصدی، ۶ پژوهشگر دو درصد مربوط به دانشگاه قم است.

احسانی فر با اشاره به در بحث ورود به عرصه و رتبه بند های بین المللی به غیر از ISC از سوی دانشگاه قم، هدف ما از پیشرفت دانشگاه در حوزه فضای بین المللی است. الان این دانشگاه برای اولین بار وارد مجموعه رتبه بندی تایمز جهانی شده و در تایمز جهانی رتبه آن ۵۳ از میان ۷۳ مرکز آموزشی پژوهشی است. این رتبه قابل قبولی است چرا که برای اولین بار اتفاق افتاده است و با خدمات بهتر این رتبه افزایش پیدا می کند. اما در تایمز موضوعی هم، این دانشگاه در حوزه مهندسی به رتبه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ رسیده است. این هم از موفقیت های این دانشگاه است. اما برای رسیدن به مرجعیت علمی باید زبان انگلیسی در حوزه علوم انسانی تقویت شود. و این امر از طریق مقالاتی که به صورت انگلیسی منتشر می شود، ممکن است.

مدیر پژوهشی دانشگاه قم گفت: از لحاظ بُعد علمی هم در دانشگاه قم ۶ مجله وجود دارد که یکی از مجلات برتر فلسفه کلامی است که رتبه الف دارد و مجله برتر هم شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفته است. دانشکده حقوق هم رتبه ۵ در میان سایر دانشکده های کشور در این حوزه را بدست آورده، اما در بحث پژوهشکده ها، دانشکده محیط زیست این دانشگاه، بسیار فعال می باشند. الان هم پژوهشکد های معماری اسلامی و علوم انسانی اسلامی و گیاهان داروی نام برد، که شکل گرفته است و قرار است عضو هیئت علمی جذب کند.

وی ادامه داد: در این دانشگاه، مرکز رشد خوبی وجود دارد. ۵۱ شرکت فعال در مرکز رشد است که ۷ شرکت از آنها جزء دانش بنیان می باشند. مرکز رشد این دانشگاه قم در بحث چاپ مقالات و .. فعال می باشد.

اعلام آمادگی دانشگاه قم با سایر دانشگاه ها در حوزه آزمایشگاهی

دکتر یوسف‌زاده، مسئول آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به خدمات در حوزه آموزش و پژوهش، گفت: تمام نیازهای آموزش و تجهیزات موردنیاز پژوهش به وسیله آزمایشگاه مرکزی تأمین و سعی شده این خریدها از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شود. در حوزه پژوهش هم سعی شده از تجهیزات با دقت بالا استفاده شود. سیاست ما این است از تجهیزات دانش بنیان داخلی استفاده و خریداری و از این طریق از آنها حمایت شود.

وی با اشاره به حمایت و همکاری با سایر دانشگاه در حوزه آزمایشگاهی عنوان کرد: درب آزمایشگاه‌های دانشگاه قم برای دانشجویان تمام دانشگاه‌ها باز است و خدمات لازم و موردنیاز دانشگاه‌ها را به آنها ارائه می‌دهد.

یوسف زاده گفت: بعضی از آزمایشگاه‌های ما قابلیت تحلیل و آنالیز را دارند به‌عنوان‌مثال آزمایشگاه خاک ما در گروه عمران یکی از آزمایشگاه‌های مورد اعتماد نظام‌ مهندسی است. این دانشگاه آماده است تا دانشجویان سایر دانشگاه برای انجام کارهای عمرانی به دانشگاه بیایند و ما از آنها حمایت می کنیم.

وی بیان کرد: برخی تیم‌ها که می‌خواهند در جشنواره‌ها و مسابقات شرکت کنند می‌توانند از آزمایشگاه‌های دانشگاه قم برای ساخت قطعات خود استفاده کنند و به‌عنوان تیم دانشگاه شرکت کنند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط