۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳| از نتیجه جلسه تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ تا جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ + حقوق کارگران ۱۴۰۳ چند درصد افزایش می‌ یابد؟

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ را تنها در اندیشه معاصر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نتیجه جلسه تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳؛ روی گروه کارگری در شورای عالی کار به صورت دو به یک (طرف کارفرمایی و دولت در برابر گروه کارگری) فشار سنگینی وجود دارد و مذاکرات به سختی پیش می‌رود. علیرضا میرغفاری از بی‌نتیجه ماندن جلسه دیروز بعد از ظهر شورای عالی کار برای تعیین سبد حداقل معیشت و حداقل دستمزد سال آینده خبر داد و در اندیشه معاصر شرح کاملی از جلسه و ماجرای افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۳ را بیان کرده ایم.

حقوق کارگران

حقوق کارگران ۱۴۰۳

وی با اشاره به اینکه در جلسه بعدی شورای عالی کار به روز شنبه موکول شد، گفت: هیچ پیشرفتی در تعیین حداقل دستمزد و سبد حداقل معیشت باوجود اختلافات موجود طی مذاکرات صورت نگرفت.

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه امیدواریم در هفته آینده درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران به نتیجه برسیم، اظهار داشت: روی گروه کارگری در شورای عالی کار به صورت دو به یک (طرف کارفرمایی و دولت در برابر گروه کارگری) فشار سنگینی وجود دارد و مذاکرات به سختی پیش می‌رود.

بر اساس اخبار اعلام شده از جانب سازمان برنامه و بودجه، مبنی بر افزایش ۲۰% حقوق و دستمزد، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به صورت علی الحساب به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲، ضریب ۲۰% را اعمال نمایند.

افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ شامل حال چه کسانی خواهد شد؟

در سال‌های گذشته تمامی افرادی که بر طبق قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، شامل افزایش حقوق شدند.

پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش حقوق کارمندان شرکت های خصوصی در سال ۱۴۰۳ شامل افزایش ۲۰% شود. به این ترتیب افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالا شامل ۲۰% افزایش حقوق می‌شوند.

همچنین کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان موسسات اموزش عالی و پژوهشی و قضات نیز احتمالا شامل قانون افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ خواهند شد. توجه کنید که نرخ افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

 

جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

یکی از موضوعات مهم ویژه پایان سال برای کارمندان و دریافت کنندگان حقوق، اطلاعات درباره افزایش حقوق و دستمزدها در سال جدید است. در این مقاله، جزئیات افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم، بسیاری از افراد به دنبال جابه‌جایی در محیط کار و کسب تجربیات جدید در موقعیت‌های شغلی تازه‌تر هستند. اطلاعات درباره حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ و میزان افزایش آن‌ها می‌تواند به شما در ترسیم مسیر شغلی جدید کمک کند. در ادامه، حداقل حقوق سال ۱۴۰۳ و عواملی که بر تعیین دریافتی خالص کارگران و کارمندان تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌شوند.

در حال حاضر، متوسط افزایش حقوق کارمندان به نسبت ۲۰ درصد تصویب شده است و حداقل حقوق آنها نیز مبلغ ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. به اضافه‌ی این، ۳ هزار امتیاز (معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود و حق عائله‌مندی و حق اولاد آنها نیز افزایش قابل توجهی خواهند داشت. با این توصیفات، متوسط افزایش حقوق کارمندانی که کمتر از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، تقریباً ۴۰ درصد خواهد بود.

جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ منتشر شد

در سال‌های گذشته، تمامی افرادی که بر اساس قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، افزایش حقوق داشتند. به این ترتیب، افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالاً شامل ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند بود. همچنین، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان موسسات آموزش عالی و پژوهشی، و قضات نیز احتمالاً شامل این قانون افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ خواهند بود.

معمولا میزان حقوق کارگران در سال جدید بر اساس افزایش حقوق کارکنان دولتی تعیین می‌شود، بنابراین در سال ۱۴۰۳، احتمالاً حقوق کارگران بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولتی تعیین خواهد شد. در نتیجه، پایه حقوق اداره کار به احتمال زیاد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۴۰ تومان افزایش خواهد یافت. با توجه به این تغییرات، یک کارگر با یک سال سابقه کار و یک فرزند، حقوقی در حدود ۹ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

حقوق کارگران ۱۴۰۳ چند درصد افزایش می‌یابد؟

سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص تعیین حقوق کارگران و همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارئه کرد.

او در رابطه با تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار در جلسات روز‌های آینده و مطرح شدن احتمال افزایش ۲۵ درصدی با توجه به افزایش حقوق درنظر گرفته شده برای کارکنان دولت، گفت: حداقل حقوق کارگران نباید کمتر از حداقل حقوق کارکنان دولت باشد و چه بسا می‌تواند بیشتر هم باشد چراکه کارگران در کار شرایط سخت‌تری دارند و کار آن زحمت زیادی می‌برد. از سوی دیگر ما کارگران فصلی را داریم که بخشی از سال را به‌کلی کار ندارند یا اینکه با مشکلاتی مانند قطع شدن بیمه تامین اجتماعی در اثر مدیریت ضعیف بعضی از مدیران مواجه هستند.

هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حقوق کارگران

با ذکر این شرایط می‌خواهم بگویم شورای عالی کار در زمان تصمیم گیری برای حقوق و دستمزد کارگران باید به فکر اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد کارگران باشد. علی‌الخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی که متناسب‌سازی حقوق این عزیزان هم باید به درستی و در زمان مناسب انجام شود تا مقداری از مشکلات‌شان کاسته شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: حقوق کارگران حقیقتا الان در وضعیت اسفناکی قرار دارد، عزیزان شورای عالی کار باید حتما این را در زمان تصمیم‌گیری مدنظر قرار دهند و به مساله معیشت و عائله مندی کارگران نیز توجه کنند تا ان‌شاءالله تا حدودی شرایط آن‌ها را بهتر کنیم.

ذاکر در واکنش به بهانه‌جویی‌های دولت‌ها در مقابل افزایش حقوق کارگران تحت عنوان تورم و مسائل این‌چنینی، اظهار داشت: دولت باید بداند و بپذیرد که افزایش حقوق کارگران تورم‌زا نیست، چراکه حقوق کارگران هرچقدر افزایش پیدا کند بازهم به دلیل عقب‌ماندگی‌های به‌جا مانده از گذشته صرف خرید مایتحتاج ضروری زندگی می‌شود. در واقع این افزایش قدرت خرید را بالا نمی‌برد و این اختیار را ایجاد نمی‌کند که کارگر هرچه خواست خرید کند و نتیجه آن تورم زا باشد، بلکه صرفاً کمکی به معیشت کارگران خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید پول‌های بادآورده و سرگردان را با حقوق ضروری کارگران مقایسه کرد، این خطای اقتصادی است که هیچ وقت تورم را درست مطرح و بررسی نکردیم که علت آن چیست و صرفاً یاد گرفته‌اند به هر قشر از مردم که می‌خواهیم کمک کنیم می‌گویند این تورم‌زا است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط