۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

اجتماعی

حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ | حقوق کارگران در ۱۴۰۳ + فیلم

با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق کارگران و کارمندان مثل هر سال یک درصدی بالا رفت. اما اینکه حقوق چقدر و چند درصد بالا رفته فکر خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. برای مشاهده جزئیات حقوق افراد در سال جدید اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳

با موافقت دولت با افزایش ۲۰% دستمزد در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه، با توجه به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، حداقل دریافتی آنان به ۱۰ میلیون تومان رسید. این ارقام تا پیش از تصویب نهایی مصوبه شورای عالی در ارتباط با میزان افزایش حقوق، قابل استناد نبوده و صرفا به دلیل افزایش آگاهی شما در این یادداشت آمده است.

مبلغ نهایی افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ مشخص شد+جزئیات

افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

تصویب‌نامه افزایش ضریب دستمزد سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، ۸ فروردین‌ماه به تصویب دولت رسید که به صورت فوق‌العاده مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به زودی ابلاغ می‌شود.در این مصوبه علاوه بر ضریب دستمزد شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل دستمزد و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.

نحوه افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

بر اساس اخبار اعلام شده از جانب سازمان برنامه و بودجه، مبنی بر افزایش ۲۰% حقوق و دستمزد، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به صورت علی الحساب به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲، ضریب ۲۰% را اعمال نمایند.

افزایش دستمزد سال ۱۴۰۳ شامل حال چه کسانی خواهد شد؟

در سال‌های گذشته تمامی افرادی که بر طبق قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، شامل افزایش دستمزد شدند. پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش دستمزد کارمندان شرکت های خصوصی در سال ۱۴۰۳ شامل افزایش ۲۰% شود. به این ترتیب افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالا شامل ۲۰% افزایش دستمزد می‌شوند. همچنین کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان موسسات اموزش عالی و پژوهشی و قضات نیز احتمالا شامل قانون افزایش دستمزد سال ۱۴۰۳ خواهند شد. توجه کنید که نرخ افزایش دستمزد بازنشستگان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

حداقل سنوات دریافتی در پایان سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

شرط دریافت سنوات، داشتن حداقل ۱ سال سابقه کار است. چنانچه فردی حداقل یک سال سابقه کار داشته باشد، سنوات هر یک ماه (۳۰ روزه) کارکرد وی برابر است با ۲۱۰ هزار تومان که در ازای یک سال فعالیت (۱۲ ماه)، سنوات دریافتی او برای سال ۱۴۰۲ برابر با ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان می‌شود. برای محاسبه سنوات سال باید تعداد ماه‌هایی که به طور کامل فعالیت کرده‌اید را در عدد ۲۱۰ هزار تومان ضرب کنید. برای محاسبه سنوات نیمه دوم سال باید تعداد ماه‌های فعالیت خود را در عدد ۲۱۷ هزار تومان ضرب کنید.

حقوق کارمندان چند درصد افزایش میابد؟

در این بین و در خصوص حقوق سال ۱۴۰۳ نیز اخیرا میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته است، هر یک درصد افزایش حقوق کارمندان دولت ماهانه هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. او این مسئله را در خصوص تبدیل افزایش ۱۸ درصدی حقوق به ۲۰ درصد در لایحه بودجه سال آینده گفت و تاکید کرد که سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص با مجلس و شورای نگهبان مذاکره کند.

درحال حاضر و با توجه به اینکه همچنان لایحه بودجه به طور کامل به تصویب نرسیده و به نظر می‌رسد که پس از انتخابات مجلس بررسی بخش دوم لایحه بودجه آغاز خواهد شد، همچنان اعداد و ارقام جزئی مربوط به حقوق و دستمزد و همچنین جداول بودجه مشخص نشده است. با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت که همچنان سرنوشت نهایی بودجه مورد نظر دولت برای هزینه حقوق و دستمزد که بخش عمده بودجه جاری کشور را تشکیل می‌دهد، تعیین تکلیف نشده است.

با موافقت دولت با افزایش ۲۰% حقوق در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه، با توجه به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، حداقل دریافتی آنان به ۱۰ میلیون تومان رسید.

جدول محاسبه حقوق و دستمزد

هم اکنون از سمت مراجع قانونی در خصول ریز حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ هیچ جدول و اطلاعاتی منتشر نشده است و جدول زیر پیش‌بینی ایران تلنت از نحوه افزایش حقوق در سال آینده است.

اقلام سال ۱۴۰۲ (ریال) پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۳ (ریال)
حداقل دستمزد روزانه ۱.۷۶۹.۴۲۰    ۲.۱۲۳.۳۰۴
حداقل دستمزد ماهیانه ۵۳.۰۸۲.۸۲۵       ۶۳.۶۹۹.۳۹۰
حق مسکن ماهیانه ۸.۲۵۵.۰۰۰         ۹.۹۰۶.۰۰۰
حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی)  ۱۰.۷۹۵.۰۰۰     ۱۲.۹۵۴.۰۰۰
حق اولاد ۵.۳۰۸.۲۸۲      ۶.۳۶۹.۹۳۸
حق سنوات ماهیانه (شرط: حداقل داشتن یکسال سابقه کار) ۲.۶۶۷.۰۰۰          ۳.۲۰۰.۴۰۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد ۷۲.۱۳۲.۸۲۵       ۸۶.۵۵۹.۳۹۰
حداقل دریافتی ماهانه کارگران با ۱ فرزند ۸۰.۱۰۸.۱۰۷     ۹۶.۱۲۹.۷۲۸
حداقل دریافتی کارگران با ۲ فرزند ۸۵.۴۱۶.۳۹۰         ۱۰۲.۴۹۹.۶۶۸
حداقل دریافتی ماهانه کارگران ۳.۳ نفری ۸۱.۷۰۰.۵۹۲           ۹۸.۰۴۰.۷۱۰

بهتر است برای محاسبه حقوق، گروه شغلی که در آن مشغول به کار هستید را درنظر بگیرید و رقم پیشنهادی خود در سال جدید را با درنظر گرفتن حداقل و حداکثر دریافتی افراد هم‌رده و هم‌صنف خود اعلام کنید. برای سهولت در این کار می‌توانید از وب‌سایت ایران تلنت، بخش محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین استفاده کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط