۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

جنوب ترکیه کجاست / شهرهای جنوب ترکیه + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،جنوب ترکیه کجاست + شهرهای جنوب ترکیه . کشور ترکیه یکی از کشورهای باستانی خاورمیانه است که با بررسی نقشه کامل ترکیه به راحتی می توانید به اهمیت این منطقه و زیستگاه انسانی آن از گذشته تا کنون پی ببری...

جنوب ترکیه کجاست / شهرهای جنوب ترکیه + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،جنوب ترکیه کجاست + شهرهای جنوب ترکیه . کشور ترکیه یکی از کشورهای باستانی خاورمیانه است که با بررسی نقشه کامل ترکیه به راحتی می توانید به اهمیت این منطقه و زیستگاه انسانی آن از گذشته تا کنون پی ببرید و آن را بشناسید. شاید برای شما هم جالب باشد که کشور ترکیه است از اولین کشورهایی است که کشاورزی در آن اتفاق افتاده و این به دلیل موقعیت جغرافیایی، خاک حاصل نیز در هزاره های دور بوده است‌.

جنوب ترکیه کجاست

در این مقاله به نقشه کامل ترکیه می پردازیم تا از نظر موقعیت های جغرافیایی و استراتژیک آن آشنا شوید‌. برای بسیاری از گردشگران نام ترکیه با شهرهای معروف آن چون وان، آنتالیا، آنکارا، استانبول گره خورده است در صورتی که این کشور کوچک در بین کوه و جنگل و دریای سیاه، اژه و مدیترانه واقع شده است و جاذبه های منحصر به فردی دارد که یکی از راه های در آمد مهم این کشور از صنعت گردشگری و توریسم است.

ترکیه کجاست؟ پایتخت ترکیه کجاست؟

تُرکیه (ترکی استانبولی: Türkiye‎ [ˈtyɾcije])، با نام رسمی جمهوری ترکیه (ترکی استانبولی: Türkiye Cumhuriyeti‎ [ˈtyɾcije dʒumˈhu:ɾijeti] ( شنیدن))، یک کشور فراقاره‌ای است که بخش عمدهٔ آن در آناتولی در غرب آسیا قرار دارد و بخش کوچکی از آن در بالکان در اروپای جنوب شرقی واقع شده‌است.

ترکیه از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با گرجستان، از شرق با ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، از جنوب شرقی با عراق، از جنوب با سوریه و دریای۱ مدیترانه، از غرب با دریای اژه، و از شمال غربی با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد، در حالی که قبرس در سواحل جنوبی این کشور واقع شده‌است. ترک‌ها اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و کردها اقلیت قابل‌توجهی در این کشور هستند.

آنکارا پایتخت ترکیه است، در حالی که استانبول بزرگ‌ترین شهر و مرکز مالی آن است.

ترکیهٔ امروزی یکی از اولین مناطق مسکون جهان است و مکان‌های مهم دوران نوسنگی مانند گوبکلی‌تپه و تمدن‌های باستانی از جمله حتیان، هیتی‌ها، آناتولیایی‌های باستان، یونانیان میسنی، فارسی‌زبانان و دیگران در آن سکنی گزیده بودند.

عصر هلنیستی

پس از فتوحات اسکندر مقدونی که عصر هلنیستی آغاز شد، بیشتر مناطق باستانی در ترکیهٔ امروزی از نظر فرهنگی هلنیستی بود که در دوران بیزانس نیز ادامه یافت.

ترکان سلجوقی در سدهٔ یازدهم مهاجرت‌شان به ترکیهٔ امروزی را آغاز کردند و سلجوقیان روم تا زمان حملهٔ مغول در سال ۱۲۴۳ بر آناتولی حکومت می‌کردند.

در اواخر سدهٔ سیزدهم، عثمانی‌ها مقامات سلطنتی را متحد کرده و بالکان را فتح کردند و ترک‌سازی آناتولی در طول امپراتوری عثمانی افزایش یافت. پس از فتح قسطنطنیه (استانبول) در سال ۱۴۵۳ توسط محمد دوم، توسعهٔ عثمانی در دوران سلیم یکم ادامه یافت. در زمان سلطنت سلیمان یکم، امپراتوری عثمانی تبدیل به یک قدرت جهانی شد.

از اواخر سدهٔ هجدهم به بعد، قدرت امپراتوری با از دست دادن تدریجی مناطق آن کاهش یافت.

محمود دوم دورهٔ مدرن‌سازی را در اوایل سدهٔ نوزدهم آغاز کرد.[۲۱] انقلاب ترکان جوان در سال ۱۹۰۸ اقتدار سلطان را محدود کرد و بازگرداندن مجلس عثمانی پس از یک تعلیق ۳۰ ساله، امپراتوری را وارد دوران جدیدی کرد که احزاب مختلفی در آن فعال بودند.

کودتای ۱۹۱۳ کشور را تحت کنترل سه پاشا قرار داد، که باعث شد در سال ۱۹۱۴ امپراتوری به نفع قدرت‌های مرکز وارد جنگ جهانی اول شود. در طول جنگ، دولت عثمانی نسل‌کشی‌هایی را علیه ارمنی‌ها، یونانی‌ها، و آشوری‌ها مرتکب شد.

پس از شکست در جنگ، امپراتوری عثمانی تجزیه شد.

جنگ استقلال ترکیه علیه نیروهای متفقین منجر به الغای سلطنت در ۱ نوامبر ۱۹۲۲، امضای پیمان لوزان (که جایگزین معاهده سور شد) در ۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۲۳، و اعلام جمهوری در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ شد. با اصلاحاتی که که توسط مصطفی کمال آتاترک اولین رئیس‌جمهور کشور آغاز گردید، ترکیه به یک جمهوری سکولار، واحد و پارلمانی تبدیل شد. ترکیه نقش برجسته‌ای در جنگ کُره داشت و در سال ۱۹۵۲ به ناتو پیوست. این کشور در نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم چندین کودتای نظامی را تجربه کرد. اقتصاد در دههٔ ۱۹۸۰ آزاد گردید و منجر به رشد اقتصادی قوی‌تر و ثبات سیاسی شد. جمهوری پارلمانی به واسطهٔ همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ با یک نظام ریاستی جایگزین شد.

ترکیه یک قدرت منطقه‌ای و یک کشور تازه صنعتی‌شده، با موقعیت استراتژیک ژئوپلیتیکی است.

اقتصاد ترکیه که در میان اقتصادهای نوظهور و پیشرو در رشد طبقه‌بندی می‌شود، بیستمین اقتصاد بزرگ جهان است و دوازدهمین اقتصاد بزرگ براساس برابری قدرت خرید محسوب می‌شود. ترکیه علاوه بر عضویت در ناتو، عضو سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و یکی از اعضای مؤسس سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، سازمان همکاری اسلامی، سازمان دولت‌های ترک و گروه ۲۰ است.

ترکیه یکی از اعضای اولیهٔ شورای اروپا در سال ۱۹۵۰ است، و در سال ۱۹۶۳ نیز به عضو وابستهٔ اتحادیهٔ اقتصادی اروپا تبدیل شد، و در سال ۱۹۹۵ به اتحادیهٔ گمرکی اتحادیهٔ اروپا پیوست و مذاکرات الحاق را با اتحادیهٔ اروپا در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد. ترکیه دارای یک میراث فرهنگی غنی است که بر اساس قرن‌ها تاریخ و نفوذ مردمان مختلفی که در طول چندین هزار سال در قلمرو آن ساکن بوده‌اند، شکل گرفته است. این کشور خانهٔ ۱۹ سایت میراث جهانی یونسکو است و یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

نام اصلی ترکیه

نام انگلیسی ترکیه Turkey که امروزه به جمهوری ترکیه اعمال می‌شود، از لحاظ تاریخی (از طریق Turquie در فرانسوی باستان) از ترکی لاتین قرون وسطی، Turchia, Turquia گرفته شده‌است. این نام نخستین بار در انگلیسی میانی با عنوان‌های (Turkye , Torke، بعداً Turkie , Turky) به گواهی جفری چاوسر ثبت شده‌است.

جغرافیای ترکیه

ترکیه در بین شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته‌است. کشورهای هم‌مرز ترکیه عبارت‌اند از: در خاور با ایران ۴۹۹ کیلومتر، جمهوری آذربایجان ۹ کیلومتر، ارمنستان ۲۶۸ کیلومتر، و گرجستان ۲۵۲ کیلومتر؛ در جنوب خاور با عراق ۳۵۲ کیلومتر و سوریه ۸۲۲ کیلومتر؛ در شمال باختر با یونان ۲۰۶ کیلومتر و بلغارستان ۲۴۰ کیلومتر.

ترکیه از سه طرف به دریا راه دارد. دریای سیاه، دریای مرمره، دریای اژه و مدیترانه از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط می‌شوند و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی به این کشور می‌دهند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر آن استانبول می‌باشد.

بزرگ‌ترین شهرها
بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه به ترتیب: استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، غازی عینتاب، آنتالیا، قونیه و قیصریه هستند. بیشتر شهرهای این کشور دارای پارک‌های ملی و شهری سطح بالا هستند و همانند کشورهای غربی، هر شهر بزرگ در ترکیه دارای ناحیه تجاری است.

تاریخ مختصر ترکیه و شکل نقشه سیاسی کشور ترکیه

کشور ترکیه تاریخی پر فراز و نشیب داشته است در دوران باستان ابتدا یکی از کشورهای سرزمین اوارتور بوده است. بعدها توسط حکومت هخامنشی فتح و اداره گردید. در زمان ساسانیان از سرزمین های امپراتوری روم شرقی بود و سپس بعد از اسلام از سرزمین های خلفای اسلامی تا حدود هفتصد سال اداره شده اشت. سپس سلاجقه روم بر این کشور حکومت کردند و بعد از آن امپراتوری عثمانی در این کشور تشکیل شد.

شاید برایتان جالب باشد که کشور ترکیه پس از جنگ جهانی اول رسما به عنوان کشور ترکیه تاسیس شده و امروز نقشه کامل ترکیه براساس شکل گیری این کشور در سال ۱۹۲۳ میلادی است. ترکیه از جمله کشورهایی در جهان است که ساکنانش آیین های مختلفی دارند و پیروان مهم ادیان ابراهیمی چون مسیحیت، اسلام، یهود و ایزدی در صلح و آرامش زندگی می کنند.  از همین رو آثار تاریخی منحصر به فردی از هر چهار ادیان را در آن می بینید. ترکیه یک مکان بسیار زیبا برای طبیعت گردی، تاریخ  گردی و باستان گردی است و جاذبه های این سرزمین نه چندان پهناور، مسافران بی شماری را  هر ساله به سوی خود می کشاند.

جغرافیای ترکیه

ترکیه در منطقه اوراسیا واقع شده است و گذرگاهی در بین قاره آسیا و اروپا است. در هر یک از مناطق خود  از جمله دریای سیاه، اژه، دریای مدیترانه، آناتولی ناحیه مرکزی، شرقی و جنوب شرقی خود جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. نقشه کامل ترکیه باعث می شود که شما با تسلط بیشتری جغرافیای و توپوگرافی این منطقه را بشناسید.  ترکیه بیشترین مرز را با کشور سوریه و ایران دارد. کشور ترکیه از سه جهت به دریا راه دارد که دسترسی به دریا باعث رونق اقتصادی آن شده است و از سه طریق تجارت و بنادر، صید ماهیگیری و گردش و تفریح درآمد بالایی به دست می آورد.

سه دریایی که ترکیه به آن راه دارد، دریای سیاه ، اژه و مدیترانه است و  در هر کدام این دریا بنادر نهمی وجود دارد که  پایه صنعت ترکیه از قدیم الایام بوده است‌‌.  موقعیت استراتژیک ترکیه در در بین دو قاره آسیا و اروپا همواره از لحاظ سیاسی مهم بوده است و روابط این کشور در دنیای سیاست امروز بسیار اهمیت دارد

نقشه کامل ترکیه و بخش های مختلف آن

ترکیه کشوری است که در آسیای صغیر قرار دارد. این کشور در شبیه جزیره آناتولی در غرب آسیا  با یک محدود کوچکی  در منطقه بالکان و جنوب شرقی اروپا است. این کشور در نقشه کامل ترکیه حدود ۷ ناحیه و ۸۱ استان است.

در روی نقشه کامل ترکیه مرزهای زمینی این سرزمین با کشور ایران، عراق، ارمنستان، گرجستان، سوریه و یونان است است مرزهای دریایی این کشور با قبرس، مصر، رومانی، روسیه و اوکراین است. دو تنگه ی مهم مهم باریک در شمال غربی ترکیه وجود دارد. یکی تنگه ی بسفر  و دیگری تنگه داردانل هست.

هر دو این تنگه ها از زمان امپراتوری عثمانی و قبل تر از آن مهم بوده است.  تنگه بسفر دریای سیاه را با دریای مرمر متصل می کند و تنگه ی داردانل دریای اژه را با دریای مرمر وصل می کند. در ادامه به موقعیت های دریایی و زمینی این کشور بر روی نقشه ترکیه می پرداز

تنگه‌های “بسفر”و “داردانل” ترکیه

تنگه بسفر (Bosporus) که دریای سیاه را با دریای مرمره و داردانل (Dardanelles)دریای اژه را با دریای مرمره متصل می کنند.

بالاترین قله و کوه در نقشه کامل ترکیه کوه Ağrı Dağı یا کوه آرارات بوده که ارتفاعی حدود ۵۱۳۷ متر دارد. اگر بخواهیم مساحت این کشور را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، می توان آن را دو برابر آلمان دانست. مساحت کلی آن ۷۸۳۵۶۲ کیلومتر مربع است.

ترکیه بر اساس آمار گرفته شده در سال ۲۰۱۸ جمعیتی معادل ۸۲ میلیون نفر را دارد. بزرگترین شهر آن استانبول و دومین شهر بزرگ و البته پایتخت ملی ترکیه آنکارا هستند.

زبان های ملی و صحبت شده در کشور ترکی (رسمی)، کردی و عربی هستند. در نقشه و تصویر زیر می توانید نقشه کامل ترکیه را به همراه کشورهای همسایه و مرزهای آبی و خشکی آن ببینید. در تصویر زیر، پایتخت ترکیه آنکارا، مراکز استان ها، شهرهای بزرگ، جاده های اصلی و فرودگاه های بزرگ و اصلی ترکیه را ببینید.

منطقه دریای سیاه

بر روی نقشه کامل ترکیه دریای سیاه در شمال این کشور قرار دارد. دریای سیاه بین آسیا و اروپا واقع شده است و حد غربی قفقاز را تشکیل می دهد. کشورهای دیگر در کرانه دریا روسیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، گرجستان است. در این بخش شهرهای ساحلی معروفی وجود دارد که گردشگران زیادی آن را انتخاب می کنند.

از شهرهای ساحلی دریای سیاه استانبول است که برزگترین شهر کشور ترکیه به حساب می آید و بنادر آن از معروف ترین بنادر ترکیه  نیز هست. صامسون، ترابوزان شهر جاده ابریشم، شهر بندری زونگولداغ و تربیزوند از دیگر شهرهای این منطقه هستند. این شهرها از مهم ترین بندرگاه های تجاری ترکیه نیز به حساب می آیند. در همین منطقه جایی به آن ریزه وجود دارد که از مراکز تولید چای است و سالانه چای زیادی از همین منطقه تولید می شود.

منطقه اژه

بر روی نقشه کامل ترکیه در غرب این کشور منطقه مهمی به نام اژه قرار دارد. این منطقه در غرب  به دریای کوچک اژه، در شمال به ناحیه مرمره، در جنوب و جنوب غربی به ناحیه مدیترانه و از شرق به ناحیه آناتولی مرکزی محدود می شود. این منطقه جدا از طبیعت جذاب و منحصر به فردش که مسافران بی شماری را جذب می کند از تاریخی ترین و باستانی ترین مناطق ترکیه نیز به حساب می آید. و هر گردشگران بی شماری با هدف باستان گردی به شهرهایی همانند افسوس (Ephesus)، میلتوس (Miletus) و هالیکارناسوس (Halicarnassus سفر می کنند. بیشترین آثار باستانی این منطقه مربوز به روم شرقی و تاثیر گرفته از سرزمین یونان در سده های دور است.

دریای مدیترانه در جنوب و جنوب غربی کشور ترکیه

دریای مدیترانه در مجاورت اقیانوس اطلس قرار دارد  که اروپا را به آسیا متصل می کند. مدیترانه از لحاظ کشتیرانی  و ترابری دریایی از مهم ترین دریاهای جهان  محسوب می شود. بر روی نقشه کامل ترکیه سواحل دریای زیبای مدیترانه در جنوب و جنوب غربی این کشور وجود دارد. ناحیه جنوب و جنوب غربی کشور ترکیه فقط متصل به دریا نیست و در شمال آن به کوه های تورس قرار دارد. همین نزدیکی کوه و دریا این سواحل را بسیار زیبا کرده است. از یک طرف شما چشم اندازه های کوه های سرسبز را می بینید و از طرف دیگر ساحل زیبای مدیترانه در مقابل چشم شما است. به همین دلیل این کشور یکی از زیباترین مناطق گردشگری در خاورمیانه به حساب می آید.

معروف ترین شهرهای آن آنتالیا، هاتای، اسپارتا برای گردشگری است و شهرهای دیگر چون آدانا، بوردو، عثمانی از شهرهای  بنادری و تجاری منطقه مدیترانه ی ترکیه محسوب می شود.

منطقه آناتولی مرکزی

آناتولی کلمه ای یونانی است که به معنای برآمدن خورشید از شرق است. این منطقه در نقشه کامل ترکیه بخش مرکزی کشور ترکیه به حساب می آید و پایتخت ترکیه آنکارا نیز در میان همین بخش قرار گرفته است. در منطقه آناتولی شهرهای و استان های مهم ترکیه قرار دارد و شما می توانید تاریخی از حکومت های عثمانی، بیزانس شرقی، سلاجقه روم و آثار باستانی را در شهرهای مختلف آناتولی مرکزی را ببینید. شهر های چون قونیه، قیصری با همین ویژگی هر ساله پذیرای گردشگران بی شماری هستند.

از دیگر مناطق باستان گردی آناتولی دریاچه توز است و رود فرات  است که به خاطر اشکال صخره ای منحصر به فردش  به مکانی پر بازدید در جهان تبدیل شده است. بر اساس یک حفاری باستان شناسی از سوی آمریکایی ها در سه دهه پیش کشتی نوح را در این منطقه یافتند و در دوره ی دهه نود میلادی غوغای زیادی برپا کرده بود و هنوز هنوز از جاذبه های مهم ترکیه محسوب می شود.

آناتولی شرقی ترکیه با بیشترین مرز با ایران

کشور ترکیه از ناحیه آناتولی شرقی بیشترین مرز را با ایران دارد و سپس با کشورهای ارمنستان و گرجستان هم مرز است. در طول امپراتوری عثمانی این کشور چندین جنگ عظیم با کشور هم مرز خود ایران در ۵۰۰ سال پیش داشته است. اما امروز با وجود روابط سیاسی و رونق صنعت گردشگری بیشترین آمار مسافران سرزمین ترکیه از کشور همسایه اش ایران است. شهر وان با وجود دریاچه وان و قلعه توشپا از شهرهای معروف این منطقه است. از روی نقشه کامل ترکیه تراکم شهرهای این منطقه به نسبت غرب ترکیه بیشتر است.

منطقه جنوب شرقی و کردستان ترکیه

شاید بارها نام کردستان ترکیه و عراق را شنیده اید. کرد ها در سه منطقه در جهان زندگی می کنند یکی در کشور ایران که استان کردستان نام دارد البته در دیگر بخش های ایران چون ایلام، کرمانشاه، ارومیه ایران نیز  زندگی می یکنند و یکی دیگر نیز کردستان عراق است که از بخش کوه های زاگرس در عراق زندگی می کنند و آیین آن ها ایزدی بوده است، یکی هم کردهای ترکیه هستند که آن ها  از ساکنان بخش جنوب شرقی آناتولی  هستند و اکثرا آیین شان ایزدی و یا سنی است. کرد های ترکیه عراق در  شهرهای ماردین، ساحلی اورفه، باتمان سیرت زندگی می کنند.

این منطقه از اولین جلگه های حاصل خیز در جهان بوده است‌. بر روی نقشه کامل ترکیه این بخش با منطقه شمال سوریه و شمال عراق هم مرز است و از اولین مناطقی بوده است که از هزاره های دور سکونتگاه انسان به شمار می آمده است. نزدیکی بین سوریه و عراق و آثار باستانی جهانی آن باعث شده است که در بین گردشگران بسیار معروف باشد. منطقه  گوبکلی تپه و کوه های نمروداغ دو محوطه باستانی است که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است و ساخته ستون های سنگی با قدمت ۱۰ هزار سال در این منطقه وجود دارد که از قدیمی ترین سازه های سنگی جهان هست.

نتیجه گیری

در این مطلب سفری به شهرهای ترکیه داشتیم و نقشه ترکیه را بررسی کردیم. اگر اطلاعات بیشتری درباره نقشه راه های ترکیه یا تغییرات آن دارید در ادامه با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید. همچنین اگر قصد سفر به هریک از بخش های ترکیه را داید و یا از بلیت هواپیما، امکانات هتل، هزینه ی دقیق هتل ها می خواهید مطلع شوید تیم گردشگری الی گشت در هر زمان پاسخگوی شما خواهد بود و می توانید بهترین مشاوره سفر از الی گشت دریافت کنید.

 مکان فوق العاده دیدنی در جنوب ترکیه

ترکیه همیشه به آفتاب گرم و دلپذیر مدیترانه ای و غذاهای لذیذ خود مشهور بوده است، این درحالی است که پایین بودن هزینه های گشت و گذار در ترکیه در مقایسه با برخی کشورهای پربازدید، موجب شده درکنار جاذبه های فراوان گردشگری، تاریخی، طبیعی و نیز آب و هوای فرح بخش، به بهشتی ​​گرم در زمین تبدیل شود.

دالامان (Dalaman)

همه ساله میلیون ها گردشگر به دلیل سواحل، دریاچه ها و نهرهای زیبای دالامان، جذب این منطقه می شوند. این منطقه که در جنوب غربی ترکیه قرار دارد، دارای پارک های آبی برای خانواده ها و نیز فرصت هایی برای قایق سواری در آب های سفید  رودخانه دالامان می باشد. دالامان این مکان آرام کشاورزی که مکانی بسیار مناسبی برای لذت بردن از تماشای زیبایی های طبیعی ترکیه می باشد، در سال ۲۰۱۹ از این حیث رکورد دارد بوده است. ماسه های زیبای سواحل ساریگِرمِ (Sarigerme)، با حس آرامشی که به شما می دهند، درکنار بازارهای مجاور آن، مکانی بسیار خوب برای گذراندن تعطیلات در ترکیه می باشد.

استانبول (Istanbul)

استانبول که یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در ترکیه است، در مرز بین اروپا و آسیا قرار دارد. این موقعیت منحصر به فرد که به این شهر، زیبایی خاصی می بخشد، که دارای یک افق فوق العاده از گنبدهای تاریخی مسجد، بازارهای شگفت انگیز و کاخ های عثمانی است. این شهر برای علاقمندان به ساحل و دریا نیز دارای گزینه های آرامش بخش زیادی می باشد که به آنها اجازه می دهد بدور از بنادر شلوغ، در سواحل زیبای Solar Beach و مهیج Golden Beach، از تعطیلات و لحظات خود لذت ببرند.

آنتالیا (Antalya)

آنتالیا که پنجمین شهر بزرگ ترکیه می باشد، مانند جواهری با ساحل فیروزه ای است. خلیج آدراسان (Adrasan)، به عنوان بزرگترین استراحتگاه ساحلی ترکیه، مکانی گرم و رویایی را برای گذراندن تعطیلات تابستانی ساحل ایجاد کرده است؛ همچنین، اگر به دنبال ساحلی پر جنب و جوش در ترکیه هستید، این مکان مقصدی ایده آل برای شما خواهد بود که دارای: ساحل کُنیاآلاتی (Konyaalti)، یک شهربازی در کنار دریا، آبشارهای دودِن (Duden)، می باشد. سواحل آنتالیا یک قاب عکس شگفت انگیز با بنادر شلوغ و تاریخی است.

بدروم (Bodrum)

شبه جزیره بدروم در جنوب غربی سواحل اژه، با غارهای زیبا و سواحل طلایی خود، دارای میراث تاریخی و واقعی شهر می باشد. در همین راستا، «قلعه بدروم» مکانی مناسب برای گذراندن سفری یک روزه است و موزه باستان شناسی زیر آب، دربرگیرنده برخی از مهمترین آثار جهان می باشد؛ مرمت و جابجایی این آثار از دل دریا که نیازمند ۲۵ میلیون یورو می باشد، اطلاعاتی را درخصوص نحوه زندگی در این منطقه دراختیار ما قرار می دهد.

کوش آداسی (Kusadasi)

کوش آداسی که در اژه غربی واقع شده، دارای استراحتگاه های ساحلی با جذابیت ها و ویژگی های معماری شرقی است که دارای سواحل آفتابی می باشد. این مکان که یکی از اصلی ترین توقفگاه های کشتی های تفریحی کروز می باشد، به شما امکان بازدید از یکی از عجایب  هفتگانه را می دهد؛ با کشف «معبد آرتمیس» در سال ۱۸۶۹ و باسیل های دوره بیزانس (کلیساهایی به شکل صلیب)، میراث چند مذهبیِ این بخش از ترکیه را به نمایش می گذارند.

از دیگر مکان های تاریخی در این کوش آداسی، ساحل بانوان مربوط به دوره عثمانی است که در این دوره صرفا برای شنا و آب تنی زنان درنظر گرفته شده بود؛ اما امروزه همه می توانند از این سواحل زیبا با حاشیه ای از درختان نخل، بازدید کرده و لذت ببرند.

ازمیر (Izmir)

یکی دیگر از شهرهای گرم و ساحلی ترکیه، ازمیر می باشد که دارای: برج های تاریخی ساعت، ارگ های باستانی و زندگی شهری پرجنب و جوش است. دریاهای ازمیر با رنگ های آبی کمرنگ و درخشان، در حالی میراث ماندگاری را متعلق به یونان باستان و ارمنستان در خود جای دارد که علاقه مندان بسیاری را سالانه به خود جذب می نماید. از جمله این مکان ها می توان به شهر باستانی افسس (Ephesus)، اشاره داشت که دارای یک کتابخانه باستان رومی و گنجینه های تاریخی از تمدن های بسیار قدیمی می باشد.

پاموکاله (Pamukkale)

ممکن است استانبول و دالامان بیشترین تعداد گردشگر را در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه به خود جلب کنند، اما برخی از بهترین مکان های ترکیه بویژه برای گذراندن تعطیلاتِ خارج از شهر، چشمه های آب گرم پاموکاله، یکی از زیباترین مناظر جهان می باشد؛ صخره ها و حوضچه های سفید رنگ بوجود آمده از املاح این چشمه ها، اصلی ترین دلیل نامگذاری آنها به پاموکاله است که در زبان ترکیه ای، به معنی «قلعه پنبه ای» می باشد. این مکان که در نزدیکی دنیزلی و قلب سنتی ترکیه واقع شده، در آن بخش های زیبا، تئاترهای باستانی و حوضچه های آب گرمی وجود دارد که حس آرامش را به شما می دهند.

گورمه (Goreme)

اگر به دنبال مناظر دیدنی هستید، گورمه بهترین مکان برای بازدید است. وجود شهرهای زیرزمینی در زیر سازه های صخره ای شکل که به «دودکش پریان (Fairy Chimney)» معروف می باشند، در کنار فرصت بالن سواری در کاپادوکیا با چشم اندازه دره هایی که جلوه سورئال دارند، بسیار شگفت انگیز می باشند. گورمه که در شرق ترکیه و بین آنکارا و مرسین قرار دارد، مکانی مناسب برای برنامه ریزی تعطیلات است.

مارماریس (Marmaris)

مارماریس در جنوب غربی ترکیه، یکی از شهرهای بندری و پر جنب و جوش و نیز محل قرارگیری یکی از استراحتگاه های مشهور ترکیه یعنی «ریویِرا (Riviera)» می باشد. این منطقه با دراختیار داشتن: قلعه تاریخی، یک مرکز درمانی با دلفین و پارک آبی شاد، از جمله شهرهای محبوب نزد گردشگران می باشد. شهرهای مجاور مارماریس مانند: Icmeler، Hisaronu و Turunc، نیز بواسطه وجود کوه های زیبای Taurus، تجربه تعطیلاتی آرام را برای شما فراهم می سازد. اگر به این شهر زیبا سفر کردید حتما هتل های مجلل و زیبای مارماریس را بشناسید تا بتوانید اقامت خوبی داشته باشید.

اولودنیز (Oludeniz)

تالاب آبی و رویایی اولودنیز که یک مقصد گردشگری شگفت انگیز می باشد، دمای آب آن در تابستان به ۲۶ درجه سانتیگراد بوده و برای کسانی که به دنبال بهشتی روی زمین هستند، مکانی ایده آل می باشد.

وجود یک اقامتگاه روستایی و دیدن طبیعت چشم نواز در «جزیره گِمیلر (Gemiler)» که فرصت غواصی و پاراگلایدر سواری را به شما می دهد، تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود. همچنین، با بالا رفتن از کوه با شکوه باباداغ (Babadag)، به مکانی می رسید که می توانید از هیاهو و استرس شهر به آرامش واقعی برسید.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار