۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸

جزییات متناسب سازی حقوق بازنشستگان/ نحوه دریافت احکام حقوقی جدید و فیش حقوق بازنشستگان اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری، به نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی اعتراضاتی شد؛ بازنشستگان می‌گویند: اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بعد از وقفه‌ای طولانی، عادلانه و...

افزایش حقوق بازنشستگان در دولت به مرحله اجرا رسید / مزد بازنشستگان و موسفیدان زحمتکش این مرز و بوم به ایستگاه پایانی رسید + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری، به نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی اعتراضاتی شد؛ بازنشستگان می‌گویند: اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بعد از وقفه‌ای طولانی، عادلانه و درست نیست؛ درواقع توقع ما این بود که افزایش بیشتری نصیب‌مان شود.

آیت اسدی گفت: بازنشستگانی که پس از دریافت احکام حقوقی خود احساس می‌کنند حقی از آنها ضایع شده، می‌توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی، نسبت به طرح سوالات و رفع ابهامات موجود اقدام نمایند و در صورت عدم اقناع، در مرحله بعدی می‌توانند با در دست داشتن احکام حقوقی به مراجع قانونی از جمله دیوان عدالت مراجعه کنند.

با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری، به نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی اعتراضاتی شد؛ بازنشستگان می‌گویند: اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بعد از وقفه‌ای طولانی، عادلانه و درست نیست؛ درواقع توقع ما این بود که افزایش بیشتری نصیب‌مان شود.
در این بین، چندین بازنشسته فیش‌های حقوقی خود را برای ما ارسال کردند؛ افزایش متناسب‌سازی در برخی از این فیش‌ها، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است؛ حتی موردی داشتیم که اعمالِ باقیمانده‌ی متناسب‌سازی برای یک بازنشسته‌ی سایر سطوح، فقط ۱۵ هزار تومان آورده داشته است. بازنشستگانی هم هستند که ادعا می‌کنند «علیرغم شمول»، باقیمانده متناسب‌سازی برایشان اجرایی نشده است.

این بازنشستگان نسبت به «نحوه‌ی محاسبه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی» و فرمول‌های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد دارند؛ آن‌ها معتقدند در زمینه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی دقت کافی صورت نگرفته است.

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی کشور) در ارتباط با افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری می‌گوید: قبول داریم که افزایش مستمری کافی نیست و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید اما امسال سعی کردیم در زمینه حق اولاد و عائله مندی، افزایش بیشتری داشته باشیم و همینطور در زمینه‌ی بن و کمک هزینه مسکن؛ بنابراین اگر مزایای جانبی را جمع کنیم و به پایه مستمری ماهانه بیفزاییم، به افزایش نسبتاً قابل قبولی نسبت به سایر گروه‌های مزدی می‌رسیم، هرچند سرجمع این ارقام همچنان ناکافی‌ست.

اسدی تاکید می‌کند: البته ما نمی‌گوییم این حقوق و مزایا با این تورم سنگین، جوابگوی زندگی بازنشستگان است؛ اعتقاد داریم با این حقوق‌ها حتی ده روز هم نمی‌شود زندگی کرد؛ بیست روز ماه جیب بازنشستگان کاملاً خالیست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه «بر سر حقوق بارنشستگان با هیچکس مماشات و معامله نکرده و نخواهیم کرد» افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام قدرت درجهت احقاقِ حقوق حقه بازنشستگان عزیز تلاش کرده و این روند همچنان بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در ارتباط با اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی توضیح داد و گفت: ما به دنبال یک اصل بودیم و آن اجرای باقیمانده‌ی متناسب‌سازی حقوق بود؛ حالا در سال جدید ما به این اصل اساسی رسیدیم اما در مورد فروع مساله، اگر کسی ایراد دارد، می‌تواند از طریق دیوان عدالت اداری اقدام و مساله را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: مستمری بگیران تامین اجتماعی بدانند با پیگیری‌های مکرر کانون عالی و برگزاری جلسات متعدد با مسؤلان سازمان تامین اجتماعی، موضوع ۲۵ درصد متناسب سازی حقوق که از سال ۱۴۰۰ باقیمانده بود، در دستور کار قرار گرفت و صدور احکام حقوقی در تاریخ بیست و هشتم اسفند سال قبل، ضمن پرداخت مطالبات و معوقات مربوطه، محقق شد؛ این بخش از مزایای مزدی از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۲، به پایه حقوق سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اضافه شد. درنتیجه به حمدالله این فرآیند جلو رفت و کار مهم انجام شد؛ در نهایت مبالغ مربوطه همراه با افزایشات سال ۱۴۰۲ و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته‌ی اسدی، در زمینه‌ی باقیمانده‌ی متناسب‌سازیِ حقوقِ بازنشستگان کارگری و جامعه‌ی مشمولان آن و همچنین نحوه‌ی محاسبه و پرداخت آن، چند نکته وجود دارد؛ او در این رابطه توضیح می‌دهد:«نخست و مهم‌تر از همه، آنکه مبالغ مربوط به ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی فقط ویژه‌ی بازنشستگان سایر سطوح است، به عبارتی آن‌هایی که در احکام متناسب سازی سال ۱۴۰۰ آنان قید شده است که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی بوده‌اند و اکنون ۲۵درصد باقیمانده را دریافت خواهند کرد. بنابراین فقط بخشی از مستمری‌بگیران سازمان مشمول دریافت این مبالغ شده‌اند.»

در عین حال، بازنشستگانِ مشمول، یعنی همان‌هایی که در احکام متناسب‌سازی ۱۴۰۰ مشمول ۷۵ درصد اجرا شده بودند، غالباً نسبت به نحوه‌ی اجرا و فرمول‌های محاسبه انتقاد دارند؛ این بازنشستگان چه باید بکنند؛ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در پاسخ می‌گوید: بازنشستگانی که پس از دریافت احکام حقوقی خود احساس می‌کنند حقی از آنها ضایع شده، می‌توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی، نسبت به طرح سوالات و رفع ابهامات موجود اقدام نمایند و در صورت عدم اقناع، در مرحله بعدی می‌توانند با در دست داشتن احکام حقوقی به مراجع قانونی از جمله دیوان عدالت مراجعه کنند.

او تاکید کرد: کلیه بازنشستگان اطمینان خاطر داشته باشند که کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیرِ سراسر کشور، کمافی‌السابق با جدیت موضوع دایمی شدنِ همسان‌سازی حقوق را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌نماید و همچنین نظرات و پیشنهادات تخصصی و کارشناسیِ مطرح شده در گروه‌ها و کانالهای مختلف را نیز بررسی می‌کند و انشالله به ترتیب اولویت در دستور کار قرار خواهد داد. بازنشستگان مطمئن باشند که اولویت‌های برحق آن‌ها توسط کانون عالی دنبال می‌شود و خدای ناکرده غفلتی در کار نخواهد بود.

اسدی در پایان اضافه می‌کند: برای اجرای باقیمانده‌ی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، نشست‌ها و جلسات مکرر برگزار شد؛ این مهم صورت پذیرفت هرچند با ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد است اما همانگونه که کانون عالی با سعه صدر و اتخاذ تدابیر لازم، اصل مطالبه‌ی مهم ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی را محقق نموده است، در ادامه نیز مسائل و محورهای مرتبط با آن را مورد پیگیری قرار خواهد داد.

نحوه دریافت احکام حقوقی جدید 

جزئیات دریافت، صدور احکام حقوقی جدید و فیش حقوق بازنشستگان و همچنین واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اعلام شد. اعلام شد.

حقوق بازنشستگان واریز شده و احکام حقوقی جدید بازنشستگان نیز صادر شده است. نحوه دریافت و صدور احکام حقوقی جدید و فیش حقوق بازنشستگان اعلام شد. جزئیات واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد. احکام حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه بارگذاری شده است. فیش حقوق بازنشستگان نیز در سمانه تامین اجتماعی بارگذاری شده است.

تعدادی از بازنشستگان کارگری، اظهار داشتند: «احکام حقوقی جدید قابل دریافت نیست و نمی‌توانیم آن را از سامانه مربوطه دانلود کنیم».

حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران در این رابطه می‌گوید: احکام حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه بارگذاری شده و هم قابل رویت است و هم قابل دریافت، منتها دریافت آن کمی دشوار است.

بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران اضافه می‌کند: بازنشستگان با گوشی همراه نمی‌توانند، احکام را دریافت کنند باید با کامپیوتر یا لب تاپ این کار را انجام دهند؛ ضمن اینکه اگر اپلیکشنِ «تامین من» را روی گوشی‌های همراه خود نصب کنند، دانلود فیش حقوق و احکام حقوقی جدید بازنشستگان امکان‌پذیر می‌شود.

جزئیات واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اختلاف پیش آمده واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق مستمری بگیران اظهار داشت: برای این مساله کارگروهی را گذاشتیم که بررسی می‌کنند و اگر حق با بازنشستگان باشد، حتما شکایت آنها را روی چشم‌مان می‌گذاریم و اعمال می‌کنیم.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اختلاف پیش آمده واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق مستمری بگیران اظهار داشت: برخی عزیزان از بازنشستگان ما معتقدند که این موارد اعمال نشده است. ما کارگروهی را برای بررسی این مساله گذاشته‌ایم چنانچه حق با بازنشستگان باشد و اگر کم و کسری باشد، حتما اقدام می‌کنیم.

وزیر کار در خصوص اینکه بازنشستگان چگونه می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند، گفت: رسیدگی به شکایت بازنشستگان راه و چارچوب دارد؛ اولا شما رسانه‌ها شکایت آنها را منتقل می‌کنید، شما زبان بازنشستگان و آحاد مردم هستید، همین که شما مساله را منتقل کردید کافی است.

مرتضوی یادآور شد: جلسات قبل هم این مشکلات را گفتید من یادداشت کردم و با مسئولان مربوطه صحبت کردم، دوستان ما معتقدند که اعمال کرده‌اند بعضا هم گفته شده که یکسری مشکلاتی وجود دارد که اعمال نشده است برای این یک کارگروهی گذاشتیم که بررسی می‌کنند و اگر حق با بازنشستگان باشد، حتما شکایت آنها را روی چشم‌مان می‌گذاریم و اعمال می‌کنیم.

لازم به ذکر است، طبق اعلام سازمان تامین‌ اجتماعی، فرایند پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی، مطابق روال معمول و اعلام قبلی، از بیستم اردیبهشت ماه با اعمال افزایش حقوق آغاز شده است.

همچنین مابه‌التفاوت فروردین‌ماه نیز بر اساس جدول زمان‌بندی و در همان روز، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد.

ضمنا بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان می‌توانند فیش‌های حقوق خود را در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir مشاهده کنند.

هفته گذشته موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در باره افزایش حقوق‌ها توضیحاتی ارائه کرده بود که به شرح ذیل است:

– سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیئت وزیران و در راستای اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

– همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

– در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد. مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است.

– کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

– پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است. بازنشستگان و مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

امیر

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲


سلام برای من که بازنشسته سال ۹۹ هستم و در حکم سال ۱۴۰۰ متناسب سازی من ۷۵ درصد اعمال شده در حکم سال ۱۴۰۲ هیچگونه پرداختی بابت متناسب سازی صورت نگرفته و جای تعجب داره جناب وزیر ادعا دارند که انجام شده و همچنین کانون که فرمایش فرمودند اجرا شده فقــط با کج سلیقه گی. سوال این هست که چرا بدون تحقیق و اطمینان در مصاحبه هاتون اعلام می کنید. حکم و فیش سال ۱۴۰۲ بازنشستگان سایر سطوح که فرمودید ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون را بازبینی کنید تا ببینید که حق با بازنشسته ها هستش. البته جناب صادقی اگه سازمان احکام و فیش ها را در اختیارتون میگذارند.شاعر میگه ما از ان پاکدلانیم که زکس کینه نداریم. یک شهر پر از دشمن و یک دوست نداریم. بازنشسته سایر سطوح از تهران

مستمری بگیر

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲


سلام زمانی که با حضور در شعبه و واحد مستمری ها جواب درست نمی دهند و با پرسش دوباره با بی احترامی از اتاق بیرون می کنند چه باید کرد شعبه ۱۸

محمد ذوالفقاری

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲


آقای قالی باف شما هم بنوعی هم حزب و هم اندیشه و هم فکر آقای رئیسی هستید. چونکه جنابعالی هم گزینشی برای نماینده بودن و رئیس مجلس شدن انتخاب شدید و اینرا هم بدونید ملت ما ملت آگاه و بیداری هستند بگذریم که امثالهم مدارک تحصیلی تان همه ش جای حرف و حدیث که حقیقت دارد است. چاره ای نیست باید نظر منطقی و قانونی مان را به حضرتعالی منعکس بکنیم و اینکه آیا شما در جریان اعمال ناقص این ۲۵درصد متناسب سازی سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲ هستید یا فقط عینکتان بازنشسته های کشوری و لشگری توش پیداست. عنایت کنید یکنفر را مامور کنید ببینید این علامه های دهر روزگار که بصورت ناشایسته و نامیمون بر کرسی های سازمان تامین اجتماعی تکیه زده اند چه بر سر ما و سازمان دارند میارن. کما اینکه آورده اند و ادامه هم خواهد داشت. بترسید از روزی که ما پیر مردهای جنگ دیده و ایثارگر یقه شماها را بگیریم.

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار