۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳

جزئیات پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دولت در راستای حمایت از مستاجران از سال گذشته تصویب کرد تا به آن‌ها وام ودیعه پرداخت شود که مبلغ این وام در سال گذشته در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میل...

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دولت در راستای حمایت از مستاجران از سال گذشته تصویب کرد تا به آن‌ها وام ودیعه پرداخت شود که مبلغ این وام در سال گذشته در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود، اما این میزان برای امسال افزایش یافت و سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

در این بین، مشمولان این وام شامل کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در کنار زنان سرپرست خانوار، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست می‌شود.

اما شواهد نشان می دهد مشمولان این وام، با چالش‌های زیادی در راستای دریافت این وام دست‌وپنجه نرم می‌کنند که معرفی ضامن رسمی یا داشتن سابقه بالای ۱۰ سال، اعلام بانک‌ها مبنی بر نداشتن بودجه و … از جمله بیشترین مشکلات متقاضیان ودیعه مسکن است.

از سوی دیگر، به تازگی نیز یک متقاضی ودیعه مسکن طی تماسی با ایسنا اعلام کرد که برای دریافت این وام به بانک رفته و با این پاسخ مواجه شده که بودجه نداریم و بانک مرکزی نیز در این بین حامی بانک‌ها شده و در پاسخ به اینکه وام اجاره مصوبه دولت است و وزارت راه و شهرسازی گفته باید پرداخت شود، جواب می‌دهد «وزارت راه و شهرسازی برای خودش گفته است!».

این در حالی است که بانک‌ها باید تا پایان بهمن ماه امسال ودیعه مسکن پرداخت کنند و رئیس کل بانک مرکزی نیز بر این موضوع تاکید کرده که بانک‌ها با اینکه در روزهای پایانی سال با کمبود منابع مواجه هستند اما باید وام کسانی که پرونده تشکیل داده و مدارک خود را تحویل بانک داده‌اند، پرداخت کنند.

با وجود مشکلاتی که از سوی متقاضیان برای دریافت کمک ودیعه مسکن اعلام می‌شود، تازه‌ترین اعلام بانک مرکزی درباره پرداخت ودیعه مسکن حاکی از آن است که از ۱۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

همچنین، حدود ۶۰ هزار نفر به مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بانک‌ها پذیرش شده و در مرحله اخذ این تسهیلات هستند و ثبت نام برای دریافت این تسهیلات طبق قانون امروز به پایان می‌رسد و پرداخت میزان باقی مانده از کل مبلغ در نظر گرفته شده (۴۰۰ میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد.

علاوه بر این، در سال جاری بیش از ۵۷۰ هزار نفر معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان (۱۲ هزار میلیارد تومان بیش از سهمیه ابلاغی) توسط سامانه مربوطه به شبکه بانکی معرفی شد و هرگونه اقدام در خصوص تعیین تکلیف سایر معرفی شدگان منوط به تصویب در ستاد ملی مقابله با کروناست.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار