۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت براساس نرخ تورم + زمان اجرای همسان سازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همسان سازی حقوق بازنشستگان از مهمترین دغدغه این قشر در ایران است. همسان سازی حقوق بازنشستگان شروع افزایش حقوق بازنشستگان خواهد بود و از این حیث ما در اندیشه معاصر علاوه بر جزئیات جدید از همسان ساز...

همسان سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همسان سازی حقوق بازنشستگان از مهمترین دغدغه این قشر در ایران است. همسان سازی حقوق بازنشستگان شروع افزایش حقوق بازنشستگان خواهد بود و از این حیث ما در اندیشه معاصر علاوه بر جزئیات جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان به افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت براساس نرخ تورم نیز پرداخته ایم که در ادامه می خوانیم.

در خصوص مصوبه مجلس پیرامون افزایش حقوق بازنشستگان گفـت: در سال‌های اخیر با توجه به رشد فزاینده تورم و به دنبال آن قیمت کالاهای اساسی، اجاره بها و … بازنشستگان همانند تمامی حقوق بگیران و کارمندان و کارگران که درآمدشان از تورم موجود با فاصله بسیار زیادی عقب مانده بود، با مشکلات معیشتی عدیده ای مواجه شدند. در همین راستا نمایندگان مجلس همواره به دنبال افزایش حقوق این افراد و ترمیم سبد درآمدی آنها بودند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اضافه کرد: در هفته گذشته، مجلس با مصوبه در برنامه هفتم توسعه، با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد که امیدواریم با تصویب آن در شورای نگهبان و اجرای دقیق، شاهد بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان باشیم.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: مطابق با مصوبه مجلس در بند الحاقی یک ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف شد تا پایان سال سوم برنامه، حقوق بازنشستگان را با ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز، متناسب‌سازی کند که این امر در سال اول تا ۴۰درصد، در سال دوم ۳۰ درصد و سپس در سال سوم نیز ۳۰ درصد حقوق بازنشستگان ترمیم و افزایش یابد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امروز داخلی کشور و شوراها در ادامه با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر پیش بینی افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان و رشد ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید ما بوده است تناسب افزایش حقوق‌ها با تورم سالیانه است.

سال گذشته با هدف کنترل تورم و بهبود اقتصاد کشور، این میزان رشد با تورم همخوانی نداشت که در نهایت منجر به کوچک تر شدن سفره مردم شد.

وی اضافه کرد: لذا امیدواریم دولت در این امر تجدید نظر کرده یا مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آتی به نحوی تدبیر کند که وضعیت اقتصادی معیشتی کارمندان و حقوق بگیران با چالش مواجه نشود./مکتوب نامه

همسان سازی حقوق بازنشستگان از اول سال آینده اجرایی می شود

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان و دریافتی آنها تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان از اول فروردین سال آینده اجرایی خواهد شد.

علی نیکزاد در حاشیه نشست با فعالان بخش تولید و صنعت در اردبیل گفت: در بررسی برنامه هفتم توسعه با برداشتن کلمه تا ۹۰ درصد، سعی کردیم، دولت را در مدت سه سال مکلف کنیم تا حقوق بازنشستگان را ۹۰ درصد به حقوق شاغلان نزدیک کرده و طرح همسان سازی را اجرایی و عملیاتی کند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از اول سال آینده اجرایی می شود

ضرورت حذف تعهد پیمان سپاری برای محصولات کشاورزی

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه حمایت گسترده و همه جانبه از صنعتگران، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با ارائه تخفیف و پشتیبانی های لازم در ابعاد مختلف هدف گذاری شده که امیدواریم از سال آینده و در قالب بودجه سال ۱۴۰۳ بتوانیم همه تعهدات را انجام دهیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت حذف تعهد پیمان سپاری برای محصولات کشاورزی را در عرصه صادرات یادآور شد و گفت: باید امر صادرات به سهولت انجام شده و با اعمال قوانین تسهیل گر زمینه ای فراهم آید تا ارزآوری در ابعاد مختلف و به شکل منطقی به نفع کشور انجام شود.

نیکزاد افزود: پیمان سپاری ارزی مشکلات و نارسایی هایی را برای تجار و تولیدکنندگان به همراه داشته که ضرورت دارد با حذف پیمان سپاری ارزی در بخش صادرات محصولات کشاورزی امکان همراهی گمرکات و بانک مرکزی در خروج تعلیق کارت های بازرگانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همان طوری که کشور ما در گذر از سختی های عرصه نظامی توانست به خوداتکایی دفاعی دست پیدا کند، ما امروز در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز نیاز به چنین روحیه ای داریم تا از مشکلات و نارسایی های اقتصادی به سلامت عبور کنیم.

به جای دیدارهای چهره به چهره و حضور در روستاها، باید پیگیر یک طرح عظیم و بزرگ اقتصادی بود

نیکزاد اضافه کرد: تجربه چهار سال نمایندگی به ما ثابت کرد که به جای دیدارهای چهره به چهره و حضور در روستاها، شایسته است پیگیر یک طرح عظیم و بزرگ اقتصادی و زیربنایی بود تا زمینه اشتغال هزاران جوان بیکار فراهم آمده چرا که اصلی ترین معضل خانواده ها بیکاری جوانان و تلاش برای ایجاد فرصت اشتغال آنها است.

وی به وضعیت نامناسب شهرک های صنعتی و گله مندی فعالان عرصه تولید در نبود آسفالت معابر و کوچه ها و عدم هدایت پسماندها به فاضلاب احداثی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: ضروری است تا هر چه سریعتر موانع و مشکلات در این زمینه با همراهی بخش خصوصی رفع شود.

نیکزاد تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی را از ضرورت ها و اولویت ها برشمرد و بیان کرد: با گذشت هشت ماه از سال هنوز کمترین تخصیص اعتبارات عمرانی و زیربنایی را شاهد هستیم و بانک های عامل نیز به صورت قطره چکانی تزریق نقدینگی می کنند در حالی که بهتر است منابع بیشتری در این باب به بانک ها و واحدهای تولیدی تزریق شود./بازار

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت برای استان اردبیل خبر داد و گفت: تهاتر نفت تنها برای استان های آذربایجان غربی و اردبیل پیش بینی شده و انتظار می رود هر چه سریعتر جذب این منابع را شاهد باشیم.

 

جزئیات جدید از متناسب سازی حقوق بازنشستگان

طبق گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، برای کسانی که از ابتدا شروع کرده‌اند، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد، نسبت امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود، الان این رقم به ۷۵ سال افزایش یافته است. یعنی فرد بعد از بازنشستگی می‌تواند حداقل ۲۰ سال کار کند

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان گفت: بر اساس مصوبه امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ در مجلس، مقرر شد که مستمری بازنشستگان ظرف ۳ سال متناسب کارکنان و شاغلان شود.

وی گفت: بر این اساس ظرف سه سال مستمری بازنشستگان باید حداقل به ۹۰ درصد حقوق شاغلان متناظر برسد و در سال اول یعنی ۱۴۰۳ به میزان ۴۰ درصد و در دو سال بعدی هر سال به میزان ۳۰ درصد و در مجموع ۶۰ درصد اضافه شود تا در پایان سه سال میزان مستمری و دریافتی بازنشستگان به حداقل معیار ۹۰ درصد شاغلان و کارکنان متناظر برسد و فاصله دریافتی بازنشسته و شاغل بیش از ۱۰ درصد نشود.

نماینده تبریز گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم برای صندوق‌های کشوری و لشکری و هم برای تأمین اجتماعی است که امروز در مجلس به تصویب رسید.

میرتاج‌الدینی همچنین در مورد روش‌های کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری گفت: با توجه به ناترازی‌های موجود، مهمترین راه‌حل برای آن افزایش سن بازنشستگی و پرداخت میزان بیمه‌پردازی صندوق‌ها است.

نسبت پشتیبانی در صندوق‌ها یعنی تعداد شاغلان بیمه‌پرداز نسبت به بازنشستگان طبق استاندارد باید ۶ شاغل در مقابل یک بازنشسته باشد، در حالی که در صندوق تأمین اجتماعی این نسبت در حال حاضر ۴ نفر شاغل در مقابل یک بازنشسته و در صندوق‌های کشوری ۰.۷ نفر و در صندوق لشکری ۰.۴ نفر در مقابل یک بازنشسته است، یعنی بحران در صندوق‌های کشوری و لشکری پدید آمده است.

 

برای کسانی که از ابتدا شروع کرده‌اند، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نسبت استاندارد باید ۶ بیمه‌پرداز در مقابل یک مستمری‌بگیر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در لایحه برنامه هفتم چگونه سن بازنشستگی افزایش یافته است، گفت: برای کسانی که از ابتدا شروع کرده‌اند، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد، نسبت امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود، الان این رقم به ۷۵ سال افزایش یافته است. یعنی فرد بعد از بازنشستگی می‌تواند حداقل ۲۰ سال کار کند و، چون با تجربه است و بیمه هم لازم نیست، ظرفیت اشتغال برای یک جوان را اشغال می‌کند، بنابراین مجلس تصمیم گرفت سن بازنشستگی به صورت پلکانی افزایش یابد.

میرتاج‌الدینی گفت: البته مصوبه مجلس برای کسانی که بیش از ۲۸ سال سابقه دارند، تفاوتی ندارد و برای کسانی که کمتر از این میزان سابقه دارند، سن بازنشستگی نیز افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد اینکه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی چگونه پرداخت می‌شود، گفت: قرار شد هر سال حداقل ۱۰ درصد از میزان بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی پرداخت شود و همچنین اگر قرار است دارایی‌هایی از سوی دولت به عنوان بدهی پرداخت شود، دارایی‌های سودده باشد و اموال زیان‌ده و دارایی زیان‌ده به تأمین اجتماعی اختصاص نیابد.

میرتاج‌الدینی گفت: در صندوق‌های کشوری و لشکری ۹۰ درصد حق بیمه را دولت می‌دهد و همچنین در قالب قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شده است ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری پرداخت شود تا مقداری از میزان ناترازی صندوق‌ها کاسته شود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط