۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه/ امکان لو رفتن سوالات به «صفر» رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  محسن زارعی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: طبق مصوبات ۸۴۳،۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد قطعی، سال آینده ۵۰ ...

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه/ امکان لو رفتن سوالات به «صفر» رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  محسن زارعی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: طبق مصوبات ۸۴۳،۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد قطعی، سال آینده ۵۰ درصد و تا سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: تا سال گذشته ارزشیابی نهایی از دانش آموزان، وابسته به کنکور و مهارت‌های تست زنی بود و یک معظل برای نظام آموزشی محسوب می‌شد که معلم، مدرسه و کلاس درس مرجعیت خود را از دست داده بود. افزایش سهم سوابق تحصیلی می‌تواند فرصت خوبی باشد تا مرجعیت به مدرسه برگردد و از حافظه محوری صرف فاصله‌ بگیریم.

طراحی بانک سوالات کنکور 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات کنکوری می‌تواند دانش آموزان را به سمت یادگیری عمیق ببرد گفت: ما در سال‌های گذشته نیز امتحانات نهایی را داشتیم اما با این مصوبه، جنبه رقابتی هم پیدا می‌کند و باید به جنبه‌های مختلف از جمله برقراری عدالت کامل در طراحی سوالات و… توجه شود. درهمین راستا بانک سوالات کنکور طراحی شده است.

طراحی سوالات در فضای قرنطینه کامل
سوالات رمزنگاری می‌شود؛ امکان لو رفتن سوالات به “صفر” رسیده

زارعی ادامه داد: افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

اوراق همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور الکترونیکی تصحیح می‌شود

تصحیح اوراق توسط ۲ مصحح

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تصحیح اوراق امتحانی گفت: تصحیح الکترونیک را از خرداد ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی برای حوزه‌های امتحانی خارج از کشور و در دی ماه ۱۴۰۱ در برخی مدارس مناطق انجام دادیم و از این نوبت امتحانی بنا داریم تصحیح الکترونیکی را در همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور انجام دهیم.

زارعی افزود: مصححان برگه‌های دانش آموزان استان خودشان را تصحیح نمی‌کنند و برگه های دانش آموزان استان‌های دیگر در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین تنها یک مصحح سوالات را تصحیح نمی‌کند و دو مصحح این‌کار را انجام می‌دهد و سه نسخه راهنمای تصحیح برای استان‌ها مبنای عمل قرار می‌گیرد.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط