۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

جزئیات برگزاری امتحانات دانشگاه‌های سطح یک کشور

شیوع سویه اُمیکرون کرونا و وضعیت متزلزل پاندمی کووید-۱۹ در کشور، ‌ همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های سطح یک کشور را در شرایطی قرار داد که اغلب آنها قصد دارند امتحانات پایان ترم دانشجویان در نمیسال جاری را به صورت مجازی برگزار کنند.

امتحانات خرداد ماه در مدارس چگونه برگزار می گردد؟ 16 اردیبهشت 1401 / استفاده از شاد پس از حضوری شدن تخلف است / تلاش مضاعف برای جداکردن دانش آموزان از گوشی های هوشمند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ترم تحصیلی جاری در شرایطی آغاز شد که به دلیل واکسیناسیون عمومی مردم، امید می‌رفت که دانشگاه‌ها حداقل از اواسط ترم برای از سرگیری آموزش حضوری بازگشایی شوند. اما این اتفاق نیفتاد و دلایل متعددی سبب شد دانشگاه‌ها اعلام کنند هنوز به طور کامل برای از سرگیری آموزش حضوری آماده نیستند و تنها برخی از دانشجویان به صورت محدود در دانشگاه‌هاحضور پیدا کردند. مسئولان دانشگاه‌ها نیز معتقد بودند با توجه به اینکه کلاس‌ها مجازی برگزار شده است، ‌ این احتمال وجود دارد که امتحانات این ترم نیز مجازی برگزار شود. بنابراین شیوع سویه اُمیکرون کووید-۱۹، شرایط را به طرز دیگری رقم زد و سبب شد بسیاری از امیدها برای آموزش حضوری دانشگاه کمرنگ شود و احتمال برگزاری حضوری امتحانات بسیار کاهش یابد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در آبان ماه برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری حضوری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان ضروری است، گفته بود که باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار شود، اما با توجه به شیوع سویه اُمیکرون کووید-۱۹ نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به تصمیم دانشگاه‌ها متفاوت است. برخی دانشگاه‌ها ازنظر امکانات زیرساختی در شرایطی هستند که امکان برگزاری حضوری امتحانات را دارند و برخی دیگر خیر.

در این میان دانشگاه‌های برتر کشور نیز رویکردهای متفاوتی را پیش گرفته‌اند ولی به‌طورکلی می‌توان گفت تصمیم غالب این دانشگاه‌ها برگزاری مجازی امتحانات است؛ زیرا با توجه به شیوع اُمیکرون، سلامتی دانشجویان و اساتید در اولویت مسئولان این دانشگاه‌ها است.

دانشگاه صنعتی شریف

با اعلام رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، با توجه به مشکلات خوابگاه‌ها، احتمال برگزاری حضوری امتحانات پایان‌ترم در این دانشگاه خیلی ضعیف است.

وی با تأکید بر اینکه برای ما مهم‌تر از تصمیمات بخشنامه‌ای، سلامت دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه است، ادامه داد: علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای ازسرگیری فعالیت‌ها و حضور دانشجویان و استادان، تلاش خواهیم کرد تا در این تصمیم به‌ سلامت دانشجویان که ذی‌نفعان اصلی ما هستند توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: سخت‌ترین کار دانشگاه ازسرگیری آموزش حضوری در بهمن‌ماه است و تلاش خواهیم کرد تا با رعایت پروتکل‌ها و اصول ایمنی در این راستا اقدام نماییم.

دانشگاه تهران

محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران در رابطه با وضعیت برگزاری امتحانات پایان نیمسال اول ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ دانشجویان این دانشگاه گفت: امتحانات پایان نیمسال اول ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ برای تمامی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه تهران بنا بر تصمیم هیئت منتخب شورای دانشگاه، به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی درباره نحوه برگزاری آزمون واحدهای عملی نیز اظهار کرد: این واحدها به صورت موردی توسط دانشکده‌ها و به صورت حضوری و عملی برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا بر در نظر گرفتن رنگ نارنجی برای هر شهر که یک مبتلا به سویه اُمیکرون دارد و احتمال تغییر وضعیت شهر تهران و اینکه سویه جدید اُمیکرون به سرعت شیوع پیدا می‌کند، وضعیت برگزاری امتحانات مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین با توجه به فرصت کوتاه باقیمانده تا آزمون‌های پایان نیمسال، محدودیت‌های خوابگاهی برای مراقبت از مبتلایان احتمالی به سویه اُمیکرون وجود دارد.

بر این اساس، تمامی آزمون‌های پایان نیم‌سال دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در تمامی مقاطع (کارشناسی و تحصیلات تکمیلی) به‌صورت غیرحضوری (مجازی) برگزار خواهد شد و این تصمیم ناظر به مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا است.

دانشگاه شهید بهشتی

علی‌اکبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه امتحانات نیمسال اول سال تحصیلی جاری این دانشگاه از ۱۸ دی‌ماه آغاز خواهد شد، گفت: امتحانات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد غیرحضوری و امتحانات مقطع دکتری به‌صورت حضوری است.

دانشگاه علم و صنعت

محمدرضا دلیری، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص وضعیت برگزاری امتحانات این دانشگاه، گفت: فعلاً تصمیم دانشگاه به برگزاری مجازی امتحانات است تا منابع و امکانات لازم تأمین گردد. ولی شاید شرایط برگزاری امتحانات تغییر کند و هنوز برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات قطعی نیست.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش با مشکلی مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: برای بخش‌های دانشجویی مانند تأمین خوابگاه و خدمات سلف‌سرویس باید تمهیداتی فراهم شود.

دانشگاه علامه طباطبایی

علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در مورد نحوه برگزاری امتحانات پایان نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این دانشگاه گفت: با توجه به شرایط موجود، بررسی همه جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات پایان نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۰ برای دانشجویان مقطع دکتری ورودی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت «حضوری» و امتحانات سایر دانشجویان به صورت «مجازی» برگزار می‌شود.

دانشگاه تربیت مدرس

اسدالله کردنائیج، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، از برگزاری حضوری و بعضاً غیرحضوری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: نحوه برگزاری امتحانات به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی

جواد علمائی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام کرد که نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان به عهده خود واحدها در استان‌ها است و با توجه به وضعیت شیوع کرونا در هر شهر تعیین می‌شود. سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به مراکز استان‌ها اعلام کرده که با توجه به شرایط منطقه‌ای، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به‌ سلامتی دانشجویان، اساتید، کارمندان و کارکنان تصمیم منطقی را در نحوه برگزاری امتحانات اتخاذ کنند.

وی با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف، اظهار کرد: برآورد می‌کنم با توجه به تعداد زیاد دانشجویان کاردانی و کارشناسی، امتحانات این دانشجویان به صورت مجازی برگزار شود؛ اما اولویت دانشگاه آزاد اسلامی این است که امتحانات به صورت حضوری برگزار شود تا از مدارک علمی دانشجویان صیانت شود. البته در امتحانات حضوری نیز ممکن است تقلب صورت گیرد، اما امکان کنترل شرایط در امتحانات حضوری بیشتر است و بروز خطا در امتحانات حضوری به حداقل می‌رسد؛ اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعداد کم است. به‌خصوص اگر قرار باشد امتحانات دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی مجازی برگزار شود، شرایط برای برگزاری حضوری امتحانات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر فراهم می‌شود.

با توجه به واگذاری انتخاب نوع برگزاری امتحانات به دانشگاه‌ها و اینکه زمان زیادی به شروع امتحانات باقی نمانده است، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم آخرین تصمیمات وزارت علوم در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها را اعلام کرد و در جدیدترین صحبت‌های خود، گفت: به‌طورکلی اولویت ما برای نوع برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان همان تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا است و اگر هم ستاد این اجازه را دهد دانشگاه‌ها باید این تصمیم را بررسی کند که آیا برگزاری امتحانات به شکل حضوری که اولویت همه معاونین آموزشی دانشگاه‌ها است امکان‌پذیر است یا نه.

خاکی صدیق خاطر نشان کرد: گزارش‌هایی که تاکنون به وزارت علوم رسیده حاکی از این است که در برخی شهرها و دانشگاه‌ها تعدادی از آزمون‌های دانشجویان بر اساس شرایط کنونی شیوع کرونا به شکل حضوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار