۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷

جزئیات اعلام زمان تحویل خودرو‌های ۴ شرکت خودروسازی/ حراج فوق العاده خودرو به مناسبت عید فطر شروع شد/ شرایط ثبت نام جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه/ شرایط جدید ثبت نام در دومین طرح پیش فروش خودرو + جزییات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سخنگوی وزارت صمت ضمن اعلام جزئیات تحویل خودرو‌های متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو گفت: از فردا مبلغ ۱۰۰میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (به نام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نو...

ثبت نام و قیمت خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سخنگوی وزارت صمت ضمن اعلام جزئیات تحویل خودرو‌های متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو گفت: از فردا مبلغ ۱۰۰میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (به نام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، اظهار کرد: نوبت‌دهی متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران‌خودرو، فردا و ایلیا انجام شده است و تمامی این متقاضیان حداکثر ظرف ۳ ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

بر همین اساس متقاضیان خرید خودرو می‌توانند بعدازظهر امروز با مراجعه به سایت سامانه فروش یکپارچه از جزئیات زمان تحویل خودرو‌های خود مطلع شوند، البته در زمان حاضر ورود به سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو ممکن نیست و متقاضیان بعدازظهر می‌توانند با درج رمز عبور خود از زمان تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی اطلاع کسب کنند.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران‌خودرو، بهمن‌خودرو و آرین‌خودرو نیز انجام گرفته است، گفت: در مورد این سه شرکت باید برنامه تولید با لیست متقاضیان تطبیق داده شود که این کار در حال انجام است و حداکثر تا آخر این هفته مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه “جزئیات سفارش” از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

قالیباف همچنین اعلام کرد: نوبت دوم ثبت‌نام خودرو در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو به‌جای پایان بهار (که پیشتر اعلام شده بود) در نیمه اردیبهشت انجام خواهد شد، اما کسانی که در نوبت اول این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانند در مرحله دوم خودرو ثبت‌نام کنند که ابتدا از طرح اول انصراف دهند.

وی تأکید کرد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (به نام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

مشاور وزیر صنعت گفت: حذف قرعه‌کشی از طریق رشد ۳۹ درصدی تولید خودرو در مدت یک سال موفقیت بزرگی برای دولت است و امیدوارم با استمرار رشد تولید و واردات خودرو تا آخر سال تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو کاملاً حذف شود.

 

حراج فوق العاده خودرو به مناسبت عید فطر شروع شد

شیوه فروش فوری خودرو رسما تغییر کرد و دیگر خودروسازان طرح فروش فوری خودرو یا فوق العاده را انجام نمی دهند.بسیاری از خودروسازان نسبت به فروش فوری خودرو با قرعه کشی با روش جدید اعتراض کرده اند و معتقدند بدون سیستم قرعه‌کشی خودرو  مردم به سهولت خودرو را ثبت نام کرده و تحویل می‌گرفتند.حال باید دید جایگزین طرح فروش فوری خودرو تا چه حد به بازار پر نوسان خودرو کمک می کند.در ادامه به آخرین خبر از فروش فوری خودرو می پردازیم.

رضا فاطمی امین همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ساز و کار نوبت‌دهی جایگزین قرعه کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت‌دهی جایگزین قرعه کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت نام خواهد شد.

«عبدالله توکلی لاهیجانی»افزود: پس از چهار سال متوالی که تولید در حدود سالیانه ۸۰۰ هزار دستگاه بود و قسمتی از خودروهای تولیدی هم در پارکینگ‌ها انباشته می‌شد و به صورت ناقص و غیر قابل عرضه به بازار بود، در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۹ درصدی، تولید بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه محقق شد.

وی بیان داشت: در سال جاری قصد داریم تا رکورد تولید خودرو در کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.

این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشان کرد: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم‌های جدید است و قصد داریم که ۹ محصول جدید به بازار عرضه کنیم.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفاف‌سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیش‌بینی می‌شود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.

وی گفت: همچنین افزایش عرضه و واقعی شدن قیمت‌ها از طریق افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه از طریق حذف زیان خودروسازان باشیم.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهار داشت: در گام دوم که بسیار مهم‌تر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است.

توکلی لاهیجانی گفت: امروز به دلیل عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.

وی تاکید کرد: گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن سازه (پلتفرم‌های) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در سال جاری در خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال می‌شود تا با اتکا به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیت‌های راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.

 

شرایط ثبت نام جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه

امید قالیباف گفت: متقاضیان خودروی داخلی که در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو در روز‌های ۲۰ تا ۲۳ اسفند سال قبل حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی به نام سازمان حمایت افتتاح کرده‌اند، چنانچه از ۲۶ تا ۲۹ اسفند نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند امروز و فردا ۷ و ۸ فروردین نیز مهلت ثبت‌نام دارند.

همچنین متقاضیانی که در مهلت یادشده حساب وکالتی افتتاح کرده‌اند، اما بانک‌ها اسامی آن‌ها را به سامانه یکپارچه ارسال نکرده‌اند نیز می‌توانند در روز‌های ۷ و ۸ فروردین ثبت‌نام کنند.

قالیباف گفت: ملاک ثبت‌نام در سامانهhttp://esalecar.ir در این مرحله فقط و فقط اعلام اسامی متقاضیانی است که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی با سازمان حمایت ایجاد کرده‌اند از سوی بانک‌هاست و بنابراین اگر فردی در سامانه با اشکال مواجه می‌شود باید علت را از بانک خود سوال کند که چرا اسمش ارسال نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی امکان ویرایش متقاضی و تغییر خودرو انتخاب شده وجود دارد افزود: پس از ثبت‌نام تمام متقاضیان که تا ۸ فروردین به پایان می‌رسد کار بررسی اطلاعات متقاضیان (با توجه به شرایط ذکرشده در طرح) آغاز و فهرست نهایی متقاضیان خودرو‌های داخلی مشخص خواهد شد و پس از آن امکان ویرایش برای خریداران فعال می‌شود.

ثبت نام خودرو

 

 ۱۰۰ میلیون تومان پرداختی خریداران خودرو مشمول تورم قیمتی نمی‌شود

سازمان حمایت در نامه ای به خودروسازان اعلام کرد که پیش پرداخت مشتریان در زمان ثبت نام خودروهای پیش‌فروش شده مشمول تورم قیمتی نمی‌شود.

حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به شرکتهای ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، بهمن موتور، فرداموتور، آرین پارس موتور، مکث موتور، ایران خودرو دیزل و ایلیاد اعلام کرد که طبق مصوبه شورای رقابت باید پاسخگوی مشتریان باشند.

در این نامه آمده است: با توجه به تماس‌ها و مراجعات متعدد به این سازمان و همچنین انعکاس موضوع به وزارت صمت مبنی بر اعمال افزایش قیمت اخیر بر قراردادهای منعقده قبل و بعد اهتمام آن شرکت در رعایت مفاد بند ۵ دستورالعمل شماره ۴۷۳ مورخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ شورای رقابت در ارتباط با عدم شمولیت تورم قیمتی، بر پیش‌پرداخت مشتریان که در زمان ثبت نام خودروهای پیش‌فروش شده پرداخت کرده‌اند، ضمن تاکید بر رعایت مفاد این دستورالعمل در صدور دعوتنامه های جدید، ضروری است اقدامات اصلاحی لازم پیرامون موضوع صورت گرفته و نتیجه با قید فوریت به این سازمان منعکس شود. بدیهی است در صورت عدم اجرای مفاد ابلاغیه مذکور برخورد قانونی لازم در این خصوص معمول خواهد شد.

شرایط جدید ثبت نام در دومین طرح پیش فروش خودرو + جزییات

وزارت صمت قصد دارد تا دومین طرح فروش محصولات شرکت های خودروساز با استفاده از اهرم نوبت دهی را در دستورکار قرار دهد.

براساس اظهارات سخنگوی صمت دور جدید فروش خودرو قرار است نیمه اردیبهشت سال جاری عملیاتی شود. اما به نظر می رسد همانند دور اول فروش با ساز و کار نوبت دهی تمام متقاضیان نمی توانند نسبت به نام نویسی برای در اختیار گرفتن محصولات تولیدی شرکت های خودروساز اقدام کنند. همانند دور اول فروش خودرو با مکانیزم نوبت دهی متقاضیانی که شرایط زیر را داشته باشند می توانند در دور جدید فروش خودروی صمت شرکت کنند.
حداقل سن متقاضیان هنگام خرید خودرو باید ۱۸  سال تمام باشد. همچنین متقاضیان ملزم به ارائه گواهینامه خودرو حداقل پایه سوم می باشند. متقاضی طی ۴۸ ماه گذشته نباید از شرکت های خودروساز، خودرو خریداری کرده باشد. همچنین امکان ثبت نام برای متقاضیان دارای پلاک فعال انتظامی (نصب بر روی خودرو) میسر نمی باشد. البته این سه محدودیت پیش تر هم در طرح های متنوع فروش خودروسازان اعمال می شد اما باید به محدودیت های بالا یک محدودیت جدید هم اضافه کرد. متقاضیان که در دور اول طرح فروش محصولات خودروسازان بر اساس مکانیزم نوبت دهی شرکت کردند تنها زمانی می توانند در دور جدید طرح فروش خودرو با ساز و کار نوبت دهی شرکت کنند که از دور اول این طرح انصراف داده باشند. بنابراین سه دسته متقاضی نمی توانند در دور جدید طرح فروش خودروی صمت شرکت کنند. دسته اول متقاضیانی هستند که ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان، خودرو خریداری کرده اند. دسته دوم دارندگان پلاک فعال انتظامی هستند و دسته سوم متقاضیانی هستند که در دور اول طرح فروش خودرو با مکانیزم قرعه کشی شرکت کرده اند.
چنانچه قصد خرید خودرو به قیمت کارخانه دارید و جزز سه دسته بالا محسوب نمی شوید و دارای گواهینامه رانندگی نیز هستید می توانید همزمان با اعلام رسمی فروش محصولات خودروسازان در دومین طرح فروش محصولات خودروسازان با مکانیزم نوبت دهی نسبت به نام نویسی برای خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار