۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲

جدیدترین وضعیت آب و هوای کشور/کاهش ۱۲ درجه ای دما در برخی نقاط کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ توده هوای سرد طی بازه زمانی جمعه(۲۴ دی ماه) تا سه‌شنبه( ۲۸ دی ماه) خبر داد. کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد، ماندگاری و تشدید هوای س...

جدیدترین وضعیت آب و هوای کشور/کاهش ۱۲ درجه ای دما در برخی نقاط کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ توده هوای سرد طی بازه زمانی جمعه(۲۴ دی ماه) تا سه‌شنبه( ۲۸ دی ماه) خبر داد.

کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد، ماندگاری و تشدید هوای سرد اصلی‌ترین مخاطره این سامانه خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه جمعه ( ۲۴ دی ماه) در شمال غرب و غرب سواحل، شنبه (۲۵ دی ماه) در نیمه شمالی و مرکز و جنوب غرب، یکشنبه ( ۲۶ دی ماه) در شمال غرب و غرب سواحل دامنه و ارتفاعات البرز و دوشنبه ( ۲۷ دی ماه) جنوب غرب و مرکز و شرق سواحل و شمال شرق و سه‌شنبه ( ۲۸ دی ماه) شمال شرق و شرق و جنوب شرق خواهد بود.

در این شرایط جوی افزایش مصرف حامل‌های انرژی، یخبندان و احتمال خسارت به تاسیسات کشاورزی، کارخانجات و منازل دور از انتظار نیست و توصیه می‌شود محافظت و پوشش لوله‌های آب و تاسیسات، استفاده از ضدیخ در خودروها و سایر ماشین آلات و مدیریت حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از افزایش سرعت باد و ارتفاع موج خبر داد.

این سامانه از جمعه( ۲۴ دی ماه) تا یک‌شنبه( ۲۶ دی ماه) فعالیت خواهد داشت. افزایش ارتفاع موج در سواحل از ۱ تا ۲.۵ متر و فراساحل بیش از ۳ متر توام با رگبار باران و رعدوبرق از پیامدهای فعالیت این سامانه است.

این شرایط جوی جمعه ( ۲۴ دی ماه) در شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر، شنبه ( ۲۵ دی ماه) در مناطق مرکزی و شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر و یک‌شنبه( ۲۶ دی ماه) در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر حاکم خواهد بود و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها را به همراه خواهد داشت.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، پرهیز از فعالیت های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتیهای تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت است.

سازمان هواشناسی در ادامه از وزش باد نسبتاً شدید طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه( ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ دی ماه) خبر داد.

مخاطرات این سامانه می‌تواند سبب افزایش ارتفاع موج در سواحل از ۱.۵ تا ۲.۵ متر و فراساحل حداکثر ۴ متر شود.

این شرایط جوی جمعه ( ۲۴ دی ماه) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان گلستان، شنبه (۲۵ دی ماه) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و یک‌شنبه ( ۲۶ دی ماه) در نواحی ساحلی و دور از ساحل شرق مازندران و گلستان حاکم خواهد بود.

تاثیرات این مخاطره شامل احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها می‌شود و سازمان هواشناسی نسبت به منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی ، احتیاط در فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار