۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

تازه ترین ها در حوزه روانشناسی خانواده

جایگزین هایی با پشتوانه علمی برای رابطه بی اعتبار جنسی از زبان پروفسور روانشناسی

از پنج زبان عشق گرفته تا مفهوم "همسر شاد، زندگی شاد"، فرهنگ عامه مملو از ایده هایی است که قرار است بگوید رابطه جنسی و روابط چگونه کار کند، اما آیا علم این ایده ها را تایید می کند؟

جایگزین هایی با پشتوانه علمی برای رابطه بی اعتبار جنسی از زبان پروفسور روانشناسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پیش از روز ولنتاین، مویس مدیر آزمایشگاه سلامت و روابط جنسی ( SHaRe )، می‌تواند نظریه‌های جایگزینی را ارائه دهد که توسط تحقیقات او و سایر ادبیات در این زمینه پشتیبانی می‌شوند.

آخرین تحقیقات پنج زبان عشق را بی اعتبار می کند و استعاره «رژیم غذایی متعادل» را به عنوان جایگزین ارائه می دهد

“پنج زبان عشق” اختراع گری چپمن، یک خدمتکار باپتیست است که در کلیسای خود به زوج های زناشویی مشاوره می داد و کتابی بر اساس تجربیات خود نوشت. این تئوری می گوید که هر یک از ما یک زبان اصلی عشق داریم – کلمات تایید کننده، زمان با کیفیت، دریافت هدایا، خدمات و لمس فیزیکی – و مشکلات در روابط زمانی به وجود می آیند که طرفین به زبان های مختلف صحبت می کنند .

سایت های دوستیابی آنلاین شما را تشویق می کنند که زبان عشق خود را به اشتراک بگذارید، ۵۰ میلیون نفر در آزمون آنلاین شرکت کرده اند، و ویدیوهای دارای هشتگ نیم میلیارد بازدید در TikTok دارند—واضح است که این مفهوم عمیقاً خود را در تخیل عمومی جا انداخته است، اما با توجه به Muise’s آخرین مقاله مروری با همکاری محققان دانشگاه تورنتو، این نظریه را ثابت نمی کند. این مقاله در Current Directions in Psychological Science منتشر شده است .

“کار او بر اساس یک نمونه سنتی بسیار مذهبی از زوج‌های تک‌همسر، دگرجنس‌گرا و همجنس‌گرا است و همگی حکایتی است. ما نسبت به ادعاهای مطرح شده شک داشتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم شواهد موجود را بررسی کنیم، و ایده او مبنی بر اینکه همه ما یک عشق اصلی داریم را بررسی کنیم. Muise می‌گوید که زبان واقعاً پشتیبانی نمی‌شود.

اندازه‌گیری او زبان‌های عشق را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، اما در مطالعات تحقیقاتی، وقتی از مردم خواسته‌اند که به هر یک از این عبارات عشقی به طور مستقل رتبه‌بندی کنند، مردم تمایل دارند به همه آنها امتیاز بالایی بدهند.»

با این حال، Muise می بیند که چرا این مفهوم مطرح شده است. “این چیزی است که مردم واقعاً می توانند به روشی ساده از آن استفاده کنند و چیزی را در مورد خود به شریک زندگی خود منتقل کنند. اما ما پیشنهاد می کنیم که عشق زبانی نیست که باید یاد بگیرید چگونه صحبت کنید، بلکه بیشتر شبیه یک رژیم غذایی متعادل از نظر تغذیه است، که در آن شریک زندگی می کند. به چندین ابراز عشق به طور همزمان نیاز دارند و این نیازها می توانند در طول زمان با تکامل زندگی و روابط تغییر کنند.”

تحقیقات دیگری که Muise انجام داده است به طور مشابه مفاهیم روانشناسی پاپ را زیر سؤال می برد و نقص های موجود در این مسیر را آشکار می کند:

همسر شاد یعنی زندگی شاد؟
مویز و گروهی از همکاران بین‌المللی به این ایده پرداختند که این ادراکات زنان است که فشارسنج روابط است و وزن بیشتری نسبت به مردان دارد. در دو مطالعه که به زوج‌های مختلط پرداخته‌اند، یکی به بررسی خاطرات روزانه و دیگری به بررسی گزارش‌های سالانه در طول پنج سال، آنها دریافتند که تصورات هر دو طرف از رابطه به یک اندازه مهم است.

بر اساس یافته‌های ما، ما فکر می‌کنیم کمتر «همسر شاد، زندگی شاد» و بیشتر «همسر شاد، خانه شاد» است.

آیا رابطه جنسی برنامه ریزی نشده داغ تر است؟
Muise می گوید لزوماً نه. در تحقیقی که سال گذشته با یک دانشجوی فارغ التحصیل یورک انجام شد ، مویز دریافت که در حالی که بسیاری از مردم ایده‌آل رابطه جنسی خود به خودی را تایید می‌کنند، محققان شواهدی پیدا نکردند که نشان دهد تجربه واقعی افراد از رابطه جنسی وقتی برنامه‌ریزی نشده بود لذت‌بخش‌تر است. اگر در روز ولنتاین در حال برنامه ریزی برای رابطه جنسی هستید، Muise توصیه می کند که بهتر است قبل از یک وعده غذایی بزرگ برنامه ریزی کنید.

آیا صمیمیت زیاد برای روابط جنسی مضر است؟
او می‌گوید : « در این تحقیق متوجه شدیم که زوج‌هایی که به هم نزدیک‌تر می‌شوند تمایل بیشتری به یکدیگر دارند، اما ما استدلال می‌کنیم که آنچه برای میل نیز لازم است، دیگری بودن یا متمایز بودن است.

“این مهم است که چیزهای جدیدی را وارد رابطه کنید، راه هایی را برای دیدن شریک زندگی خود در چشم انداز جدید بیابید. تجربیات جدید نشان داده است که میل را در روابط طولانی مدت افزایش می دهد، بنابراین هنگام برنامه ریزی برای روز ولنتاین، انجام کاری با هم که گسترش می یابد یا گسترش می تواند میل را افزایش دهد.”

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط