۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷

جایگزین صد لعن و صد سلام زیارت عاشورا (روایت امام هادی علیه السلام)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از اهل بیت، در پایان زیارت عاشورا که برای خواندن آن فضایل زیادی در روایات ذکر شده است یک لعن و یک سلام وجود دارد که در متن زیارت آمده است هر یک از اینها باید ۱۰۰ بار خوانده شود. اما گاهی ب...

زیارت عاشورا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از اهل بیت، در پایان زیارت عاشورا که برای خواندن آن فضایل زیادی در روایات ذکر شده است یک لعن و یک سلام وجود دارد که در متن زیارت آمده است هر یک از اینها باید ۱۰۰ بار خوانده شود. اما گاهی به هر دلیلی ما فرصت خواندن این صدبار لعن و صد بار سلام مخصوص را نداریم .

در این صورت می توانیم به شیوه ای که در روایت منقول از امام هادی علیه السلام در کتاب «الصّدف المشحون» آمده است عمل کنیم
عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی علیهِ السِّلامُ اَنَّهُ قالَ:
مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَهِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ:
 «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کان کَمَنْ قَرَئَهُ مِأهَ مَرَّهً؛
وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مُأهً تامَّهً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما.
(الصّدف المشحون ص ۱۹۹، تألیف مولی شریف شیروانی)
معنی حدیث این است که هر کس صد لعن و صد سلام زیارت عاشورا را فرصت نمی کند که بخواند می تواند اینگونه عمل کند:
بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسید، بگوید:
 «اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛
اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
 «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ 
السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
حضرت می فرماید کسی که چنین کند مانند آن است که عبارات لعن و سلام را ۱۰۰ بار به صورت کامل خوانده است.
البته در عین حال باید توجه داشت که مطابق با حدیث “أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ أَحْمَزُهَا: برترین کارها، دشوارترین آنها است” اگر عبارات کامل صد بار خوانده شود بهتر است .
و همچنین از روایت امام هادی علیه السلام بر می آید که می توان عبارتهای “اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً ” را ۹۹ بار پس از خواندن لعن کامل و “السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ” را ۹۹ بار پس از خواندن سلام کامل خواند. (روش میانه که وقت کمتری می‌گیرد)

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار