۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸

جایگاه مطلوب رشته شیمی دانشگاه قم در میان دانشگاه های کشور/ لزوم افزایش امکانات آزمایشگاهی رشته شیمی در دانشگاه قم

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، دکتر علی احسانی، مدیر پژوهش دانشگاه قم و جزو دانشمندان دو درصد برتر جهان در گفت و گو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر با اشاره به جایگاه رشته شیمی در ایران و مقایسه آن با سایر کشور...

دکتر احسانی دانشگاه قم

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، دکتر علی احسانی، مدیر پژوهش دانشگاه قم و جزو دانشمندان دو درصد برتر جهان در گفت و گو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر با اشاره به جایگاه رشته شیمی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها عنوان کرد: خوشبختانه در علوم پایه، شیمی کاربردی تر از رشته های دیگر است و تعداد دانشجویان برای ورود به این رشته بیشتر از سایر رشته ها است، چراکه موقعیت کاری فارغ التحصیلان این رشته، زیادتر از دیگر رشته های علوم پایه همچون فیزیک، زمین شناسی و زیست شناسی است.

وی با بیان اینکه شیمی ارتباط زیادی با صنعت دارد، گفت: صنایع آلاینده ها، ، نفت، تصفیه آب، آب و فاضلاب و همچنین در حوزه های مختلف انرژی، موقعیت های مرتبط با رشته شیمی است، در واقع طیف کاری وسیعی در این حوزه وجود دارد.

مدیرپژوهش دانشگاه قم بیان کرد: در رشته شیمی اگر فرد به دنبال بازار کارباشد و هدف او ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نباشد، در همان ابتدای کار یعنی پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی شیمی نیز می تواند مشغول کار شود، اما بسیاری از افراد تمایل دارند در مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد شده و به عنوان استاد دانشگاه مشغول شوند؛ هم اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته در زمینه های مختلف از جمله مواد شوینده، شرکت تاسیس کرده و موفق هم هستند.

 

بازار کار متنوع و مطلوب برای فارغ التحصیلان رشته شیمی

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه تنوع کاری در رشته‌ی شیمی در وزارت خانه ها‌ی مختلف زیاد است، افزود: از صنایع نساجی گرفته تا دارو، صنایع آرایشی و بهداشتی، نفت و گاز ، پتروشیمی، آب و فاضلاب و غیره همه این ها موقعیت‌های کاری برای فارغ التحصیل کارشناسی رشته شیمی است.

وی تصریح کرد: صنایع شیمی به ویژه در استان قم باتوجه به تعدد شرکت ها، جایگاه خوبی دارد، به طوری که در آینده شاید قم بتواند قطب صنایع شیمیایی کشور شود، توصیه من به دانشجویان رشته شیمی این است که پس از فارغ التحصیلی در همان مقطع کارشناسی، وارد بازار کار شوند و سپس در همین حین اگر تمایل به ادامه تحصیل دارند، به مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد شوند.

ایران جزو ۱۵ کشوربرتر دنیا در تولید علم

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تاکید کرد: دوره تحصیلات تکمیلی یعنی حرکت در مرز دانش یعنی شما با یک دید عمیق تری با آخرین دستاوردهای علمی دنیا آشنا می شوید و می توانید کاری که در صنعت می کنید را بهبود ببخشید و به روزتر کار کنید، من معتقدم اگر کسی در این رشته دنبال کار باشد بازار کار برای او فراهم است.

احسانی با بیان اینکه ایران جزو ۱۵ کشور برتر دنیا در تولید علم است، خاطرنشان کرد: شیمی ایران در این میان رتبه۱۱ را در دنیا دارد؛ دانشگاه های زیادی از جمله دانشگاه شیراز، تبریز و تهران چندین سال است که رشته شیمی دارد و در این حوزه کار می کند اما در دانشگاه قم از سال ۸۷ این رشته را در مقطع کارشناسی و سال ۹۲ دوره ارشد فعال کرد و هم اکنون درخواست دکتری این رشته را داده ایم که امیدواریم سال ۱۴۰۳ این مقطع در رشته شیمی در دانشگاه قم فعال شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به نوپا بودن دانشگاه قم در این رشته در مقایسه با دانشگاه هایی که سال های زیادی را در این حوزه خدمت داشته اند، این دانشگاه در رشته شیمی جایگاه خوبی در کشور دارد، ما در حوزه پژوهش کشور، رتبه ۲۷ در میان دانشگاه های جامع کشوررا داریم.

دستیابی به رتبه های برتر شیمی در دنیا، تلاش و امکانات مضاعف می‌طلبد

این استاد دانشگاه قم بیان کرد: در مقطع کارشناسی دانشگاه قم تقریبا تعداد تقاضای خانم ها و آقایان برای این تحصیل در این رشته برابر است و شاید ۱۰ درصد تمایل خواهران در رشته شیمی بیشتر باشد اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی متقاضیان خانم بیشتر از آقایان بوده و این تفاوت تعداد تقاضا چشمگیر تر است، شاید علت آن این است که آقایان بعد از فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی سریع تر وارد بازار کار می شوند و تمایل کمتری نسبت به ادامه تحصیل دارند، برای مثال شرکتی که می خواهند را با همان مدرک کارشناسی تاسیس می کنند.

 

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط