۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

تیم قلعه نویی با این وضعیت حرفی در آسیا نخواهد داشت | با این روش یک تیم محلی داریم به جای تیم ملی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل زا همشهری، مسعود اقبالی در گفت و گو با همشهری آنلاین درمورد برتری ۲ بر یک تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کنیا، اظهار کرد: هرچند برنده شدیم ولی عملکرد تیم ما در این مسابقه باعث شرمندگی بود. ایر...

تیم ملی ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل زا همشهری، مسعود اقبالی در گفت و گو با همشهری آنلاین درمورد برتری ۲ بر یک تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کنیا، اظهار کرد: هرچند برنده شدیم ولی عملکرد تیم ما در این مسابقه باعث شرمندگی بود. ایران تا دقایقی بسیار بد بازی کرد و به نظر من بچه‌ها پس از حضور در ۳ جام جهانی متوالی دیگر برای چنین دیدارهایی انگیزه ندارند. در واقع بازیکنان تیم ملی حضور در بازی با تیم‌هایی مثل کنیا را برای خودشان خیلی کم می‌بینند. هرچند کنیا ۵۰۰ روز بازی نکرده بود اما بیشتر نفراتش لژیونر بودند و در نیمه اول از لحاط تکنیکی و تاکتیکی بسیار بهتر کار کردند.

وی افزود: پس از به ثمر رساندن گل نیز، ساختار بازی خود را عوض کرده و به حالت دفاعی مطلق و پرس شدید رفتند. ما هم به این دلیل که در زمان در اختیار داشتن توپ و در شرایطی که حریف در زمین خودش متراکم می‌شود، هیچ الگوی تهاجمی نداشتیم نتوانستیم هیچ کاری انجام بدهیم. هرچند می‌گویند ما ۳_۳_۴ بازی کردیم اما عملا شهریار مغانلو و مهدی طارمی در خط حمله بودند. در خط دفاعی نیز عملکرد بسیار ضعیفی داشتیم. تیم ملی مملکت نباید به همین راحتی ضد حمله و گل بخورد و در طول یک نیمه حتی یک شوت به سمت دروازه حریف نزند. کرنرهای‌مان نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

کارشناس فوتبال کشورمان تاکید کرد: در مجموع تیم ملی ایران در دفاع و حمله انسجام تاکتیکی ندارد. از قدیم هم اینگونه بوده است. فقط در دوره‌ای کی‌روش ساختار دفاعی مستحکمی ایجاد کرد تا تیم ملی ضمن صعود به جام جهانی مقابل حریفانی مثل آرژانتین، اسپانیا و پرتغال بد بازی نکند. اگر این سبکی که در ۲ بازی اول تحت هدایت امیر قلعه‌نویی دیدیم در مسابقات آسیایی و برابر حریفانی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و عربستان اجرا شود یعنی در عمق و عرض باز بازی کنیم، حریفان به راحتی ما را شکست خواهند داد.

اقبالی اضافه کرد: هیچ منطقی در بازی تیم ملی دیده نمی‌شود. نمی‌توانیم در زمین حریف ۴ پاس به هم بدهیم و هنوز درک متقابل وجود ندارد. متاسفانه در فهرست اخیر تیم ملی هم برخی بازیکنان جوان را دیدیم که به هیچ وجه در اندازه این تیم نیستند. اگر می‌خواهیم به استعدادها بها بدهیم باید سراغ جوانانی برویم که در جام جهانی ۲۰۲۶ به درد تیم ملی می‌خورند. امیر قلعه‌نویی در شرایطی قرار گرفته که اگر بخواهد فقط به فکر جام ملت‌های آسیا باشد، باید با همین نفراتی که میانگین سنی بالایی دارند بازی کند. در این حالت یا می‌برد یا می‌بازد و همه چیز تمام می‌شود.

وی عنوان کرد: اما اگر می‌خواهد به جام جهانی آینده فکر کند، باید تیم را جوان کرده و فارغ ار هر رابطه‌ای نفرات مستعد را مطابق یک ضابطه دعوت کند تا بچه‌هایی که واقعا لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند بیاورد و در این چهار سال برای آن‌ها بازی‌های تدارکاتی مناسبی بگذارند تا با تجربه‌اندوزی به بلوغ تاکتیکی در سطح ملی برسند تا دست کم در دوره بعدی جام جهانی بتوانیم از گروه خود بالا بیاییم. البته اصولا ما در قاعده هرم و برای بازیکنان جوان و مستعد کار خوب و اصولی انجام نمی‌دهیم و به این امر بی‌توجه هستیم. به همین دلیل در راس هرم یعنی تیم ملی بزرگسالان، جایگاهی نخواهیم داشت.

دستیار اسبق قلعه‌نویی افزود: در حال حاضر از لحاظ مدیریتی، تشکیلاتی، ساختاری و…. مشکل داریم و امیر قلعه‌نویی هم نمی‌تواند این مشکل را حل کند. او از دانش روز فوتبال مقداری دور است و یک مربی اگر می‌خواهد با تیم ملی که تعداد زیادی لژیونر دارد، کار کند باید دانش و اندوخته‌هایش بیشتر از بازیکنان باشد. امیدوارم قلعه‌نویی به این حالت رسیده باشد و دست‌کم در این حدود ۱۰ سالی که خودم همکارش نبوده‌ام به بلوغ مربیگری در حدی که بتواند با تیم ملی و لژیونرها کار کند، رسیده باشد. به هر حال کار مربیگری بسیار سخت است و اگر سرمربی تیم ملی دنبال رابطه نباشد و مربیانی را کنار خودش بیاورد که بتوانند به او در لحظات حساس در زمینه‌های تاکتیکی کمک کنند و کار را با مسائل روز فوتبال جلو ببرند، خیلی بهتر است‌.

اقبالی اضافه کرد: اکنون در فوتبال دنیا روی انتقال منفی و مثبت خیلی کار می شود اما این موضوع را اصلا در تیم ملی نمی‌بینیم. یا با این بچه ها کار نشده یا اصلا روی این موضوع برنامه ریزی نشده است‌. بازیکنانی که سابقه پشت سر گذاشتن ۲ دوره جام جهانی را دارد، در زمان حمله کردن باید مراقب ضدحمله زدن حریف هم باشد اما اصلا در این ۲ بازی ساختار دفاعی را در تیم ملی ندیدم. وقتی تیم به هرج و مرج می‌رسد، نمی‌تواند نظم تاکتیکی را در زمین انجام بدهد. تیمی که چنین حالتی داشته باشد، دیگر تیم ملی نیست و یک تیم محلی است. تیم‌هایی که در راس رنکینگ فیفا هستند تا دقیقه ۹۵ به هیچ وجه نظم تاکتیکی خود را از دست نمی‌دهند اما ایران با خوردن یک گل نظم خود را از دست می‌دهد.

وی درخصوص اینکه تیم ملی پس از گل خوردن مقابل کنیا فوتبال بهتری بازی کرد و حتی ۲ بر یک برنده شد، گفت: کنیا از دقیقه ۷۰ به بعد برید و اصلا توان دویدن نداشت. در این حالت تمرکز خود را از دست داد و ما هم روی تاکتیک دلخواه قلعه‌نویی یعنی ارسال توپ از جناحین به ۲ گل رسیدیم. البته همه اشتباه کشنده دروازه‌بان کنیا روی گل دوم ایران را دیدند و اگر او چنین اشتباهی نمی‌کرد زدن گل دوم برای ایران سخت بود. در بازی با روسیه و کنیا ۳ گل زدیم. یک گل روی اشتباه مسلم دروازه‌بان حریف، یک گل از پنالتی و یک گل از روی ضربه ایستگاهی. خیلی بد است ۱۸۰ دقیقه بازی کردیم و در جریان بازی نتوانستیم گل بزنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: کنیا تا زمانی که می‌توانست بدود بهتر از ما بازی کرد اما وقتی از دقیقه ۷۰ توان دویدنش را از دست داد، تمرکز لازم را نداشت و ساختار دفاعی‌اش به هم ریخت. وقتی مقابل کنیا به این شکل بازی می‌کنیم. چگونه می‌خواهیم مقابل مدعیان قهرمانی آسیا که در جام جهانی به آن خوبی بازی کردند، قد علم کنیم؟ قطعا در این حالت نمی‌توانیم برنده شویم.

اقبالی با اشاره به نفرات حاضر در اردوی اخیر تیم ملی، گفت: میانگین سنی برخی از این نفرات بالا است و به درد جام جهانی بعدی نمی‌خورند. برخی نفرات هم اصلا در حد این تیم نیستند و لباس تیم ملی برای آن‌ها گشاد است. نباید روی رابطه بازیکن به تیم ملی دعوت کنیم. به نظر می‌رسید قلعه‌نویی می‌خواست در لیست تیم ملی تراز ایجاد کند. نباید برای اینکه باشگاهی ناراحت شود، برخی نفرات را به تیم ملی دعوت کند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار