۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱

تولید ۶ هزار تن پسته در استان قم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مهندس محمدرضا حاجی رضا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم امروز در مراسم مراسم شکرانه برداشت پسته که با حضور خبرنگاران و به همت سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، گفت: کشاورزی این استان با پس...

تولید ۶ هزار تن پسته در استان قم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مهندس محمدرضا حاجی رضا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم امروز در مراسم مراسم شکرانه برداشت پسته که با حضور خبرنگاران و به همت سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، گفت: کشاورزی این استان با پسته شناخته می شوند و وجود ۱۴ هزار هکتار در سطح زیر کشت و ۷ هزار درختان بارور و پیش بینی ۶ هزا تن برداشت از مزراعه این استان دلیل بر این مدعا است می شود و این مسئله هم نشان از ظرفیت باغبانی پسته استان است و در این رابطه هم لازم است برنامه خوبی برای حمایت داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه اولویت دار این سازمان در عرصه کشت و حفاظت و حمایت از کشاورزی تولید و در بخش باغبانی ادامه داد: از جمله این مأموریت راه اندازی و توسعه گیاهان گلخانه ای دارویی متناسب با شرایط اقیلمی استان و توسعه باغات پسته است.

حاجی رضا با بیان این که منابع آبی استان وضعیت خوبی ندارد و به همین دلیل تلاش برای کشاورزی و توسعه مزارعه گلخانه ای و پسته در دستور کار قرار گرفته بیان داشت: امروز محدودیت منابع آبی و حوزه اقتصاد دو مسئله مهم است و همین مسئله سبب شده، باغات این استان زیر کشت پسته برود.

رییس سازمان کشاورزی استان با اشاره به ملزم بودن برنامه‌های آمایش بخش کشاورزی برای زیرکشت رفتن باغات برای پسته، مهمترین موانع در عرصه کشت پسته را مسئله دانش بنیان بودن عنوان کرد و بیان داشت: قطعا با حضور و همکاری محققین، کارشناسان و متخصصان و کشتاورزان در غالب مزرعه می توان شاهد افزایش و تولید پسته با وجود شوری خاک و کمبود آب بود.

وی با بیان این که نگاه ما به تولید پسته باید همراه با دانش بومی باشد، داشتن نگاه و دانش بومی برای تولید پسته بسیار مهم است و بر همین اساس، در عرصه کشاورزی، برخورداری از دانش علمی، درنظر گرفتن آب و خاک منطقه و دانش بومی جایگاه خاصی پیدا کرده است. مسلما با تلاش و دانش بومی و ابتکارات کشاورزان، می توان بر موانع پیروز شد. این سازمان نیز در تلاش است کمک کار بخش تولید پسته باشد.

حاجی رضا مهمترین برنامه این سازمان را در بخش کشاورزی را افزایش راندمان در حوزه آب، تغذیه گیاهی و حرس و همکاری کارشناسان و محققان با کشاورزان عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به برخورداری از آخرین تکنیک برای افزایش پسته بیان داشت: امروز در کنار نگاه علمی و دانش بومی، باید تلاش ما افزایش ضریب باغات پسته باشد و این کار با نگاه به آخرین تکنیک افزایش تولید و ماشین آلات در عرصه کشاورزی ممکن خواهد بود.

وی بیان داشت: گذشته از توان، ظرفیت، تولید و صادرات، باید نگاه ما به حوزه غذا هم سالم بودن آن باشد. عرصه سلامت در تولید پسته بسیار مهم است و این کار هم لازم است صورت گیرد.
حاجی رضا با اشاره به نظام مند شدن پسته و راه اندازی نظام شبکه ای تولید کنندگان گفت: این کار می تواند سبب افزایش تولید، برند سازی و صادرات شود و این مسیر را هموار کند.

شکر سبب افزایش نعمت می شود

حجت الاسلام والمسلمین علی ایمانی تبار، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه نیز ضمن تقدیر از حسینی، کشاورز نمونه کشور گفت: براساس آیات و روایات آنچه که سبب افزایش نعمت می شود، شکرگزاری و توجه به خدای متعال است.

وی بیان داشت: امام حسن مجتی( ع) فرمودند« شکر نعمت مسئله ای است که در آن شرّی نیست» و این چنین شکر نعمتی مختلف گاهی شکر خدا و گاهی قدردانی از مردم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی افزود: از بهترین شکرها این است که تولید ما سالم و خدا پسند باشد و زمانی تولید ما سالم می شود که ما با توجه به خدا کارها را پیش ببریم.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار