۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

تولید انبوه هیدروژن سبز از آب با یک کاتالیزور ارزان جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محققان دانشگاه “کورتین”(Curtin) استرالیا یک الکتروکاتالیست یا الکتروکاتالیزور کارآمدتر و مقرون به صرفه برای تولید هیدروژن سبز از آب شناسایی کرده‌اند. این ماده جدید پتانسیل تولید هیدروژ...

تولید انبوه هیدروژن سبز از آب با یک کاتالیزور ارزان جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، محققان دانشگاه “کورتین”(Curtin) استرالیا یک الکتروکاتالیست یا الکتروکاتالیزور کارآمدتر و مقرون به صرفه برای تولید هیدروژن سبز از آب شناسایی کرده‌اند. این ماده جدید پتانسیل تولید هیدروژن سبز را در مقیاس بی‌سابقه‌ای فراهم می‌کند.

دانشمندان به طور معمول از کاتالیزورهای فلزات گرانبها مانند پلاتین برای تسریع جداسازی و تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کنند و تیم دانشگاه “کورتین” دریافت که با افزودن نیکل و کبالت به کاتالیزورهای ارزان‌تر، می‌توان عملکرد آنها را افزایش داد و آنها را به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه مطرح کرد.

دکتر “گوهوا جیا” سرپرست این مطالعه می‌گوید: تحقیقات ما بر اساس نانوبلورهای دو بعدی آهن-گوگرد که معمولاً به عنوان کاتالیزور برای جدا کردن هیدروژن از آب استفاده نمی‌شوند، استفاده کرده و مقادیر کمی یون نیکل و کبالت به آن اضافه کردیم. هنگامی که ما این کار را کردیم، یک کاتالیزور گوگرد-آهن با عملکرد ضعیف به طور کامل به یک کاتالیزور کارآمد تبدیل شد.

“جیا” توضیح داد که مواد مورد استفاده در طول این آزمایش، فراوان‌تر و در نتیجه مقرون به صرفه‌تر هستند. آنها همچنین کارآمدتر از روتنیم اکسید که ماده معیار فعلی است، هستند.

وی افزود: یافته‌های ما نه تنها مقدار موجود از ترکیبات احتمالی ذرات را گسترش می‌دهد، بلکه یک کاتالیزور جدید و کارآمد را معرفی می‌کند که ممکن است در کاربردهای دیگر نیز مفید باشد. همچنین راه‌های جدیدی را برای تحقیقات آینده در بخش انرژی باز می‌کند و استرالیا را در خط مقدم تحقیقات و کاربردهای انرژی تجدیدپذیر و پاک قرار می‌دهد.

کشورهای دیگر مانند فرانسه نیز تلاش‌های مشترکی را برای بهبود تولید هیدروژن سبز انجام می‌دهند. شرکت “Lhyfe” و دانشکده مهندسی فرانسه “سنترال نانت”(Centrale Nantes) اخیراً اعلام کردند اولین کارخانه تولید هیدروژن سبز جهان را در ساحل “لو کروزیک” فرانسه افتتاح می‌کنند. چنین تلاش‌هایی باعث افزایش استفاده از سوخت هیدروژن می‌شود که به طور فزاینده‌ای به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی در تلاش برای تغییر وضعیت در زمینه اثرات تغییرات آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان دانشگاه “کورتین” امیدوارند در مرحله بعد آزمایش‌های بیشتری را با هدف آزمایش قابلیت تجاری این الکتروکاتالیست جدید خود انجام دهند.

محققان نتایج یافته‌های خود را در مجله Nano Energy منتشر کردند.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار