۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹

توضیحات نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره متن تفاهم‌نامه با چین

عباس مقتدایی بعد از ظهر امروز در نشست با دانشجویان بسیجی اصفهان در خصوص قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: تا همین جای کار رئیس جمهور آمریکا، رئیس سابق موساد، نشریات اسرائیلی با این تفاهم‌نامه در حال مخالفت‌ هستند و این در حالی است ک...

توضیحات نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره متن تفاهم‌نامه با چین

عباس مقتدایی بعد از ظهر امروز در نشست با دانشجویان بسیجی اصفهان در خصوص قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: تا همین جای کار رئیس جمهور آمریکا، رئیس سابق موساد، نشریات اسرائیلی با این تفاهم‌نامه در حال مخالفت‌ هستند و این در حالی است که چینی‌ها با حدود ۸۰ کشور در همین سطح یا پایین‌تر قرارداد دارند و هیچکدام به‌صورت عمومی منتشر نشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چین برای سال ۲۰۲۶ خود در حال برنامه‌ریزی است و بدنبال این است که GDP خود را از سایر کشورها حتی آمریکا عبور دهد و رشد آرامی را طی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شعار چین رشد بی سروصدا است و بر این اساس در حال طراحی حرکت رو به جلو است و رسانه‌های غربی به‌سرعت در حال واکنش نشان دادن به این قضیه هستند.

مقتدایی با اشاره به پیشگام بودن چین در دوران کرونا اعلام کرد: تنها کشوری که در دوران کرونا رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی داشته است چین بوده و حتی آمریکا نیز با ۳.۵ درصد رشد اقتصادی منفی مواجه بوده است؛ ۵۳۵ میلیارد دلار تبادل چین و آمریکا با یکدیگر است و بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان اروپایی و آمریکایی مطرح می‌شود چینی است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته تجارت خارجی ایران و چین در بخش غیر نفتی ۱۹ میلیارد دلار بوده است، چین تا قبل این قرارداد هم اولین شریک تجاری ایران بود و هنوز قراردادی امضا نشده‌است؛ سند فعلی سرخط‌ها و محورهای همکاری را بیان می‌کند، به همین دلیل داخل مجلس مطرح نشده است و زمانی که به عنوان قرارداد مطرح شود طبق اصول قانون اساسی مطرح می‌شود و مصوبه شورای نگهبان را دریافت می‌کند و در حال حاضر نیز نمایندگان می‌توانند به این تفاهم‌نامه دسترسی داشته باشند.

نیاز چین به نفت دارای امنیت

وی بیان کرد: اروپایی‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بین خودشان وحدتی تشکیل دادند و پس از چند دهه در آسیا نیز چنین اتحادی در حال شکل‌گیری است و چین ایران به عنوان ۲ قدرت بزرگ این منطقه در این مسیر پیش‌قدم بودند.

مقتدایی درباره هدف از تشکیل این قرارداد توضیح داد: چین نیازمند به نفت است و روزانه تولیدات بسیار زیادی را در داخل و خارج کشور برنامه‌‌ریزی می‌کند و برای ادامه عملیات خود باید به سمت امنیت انرژی بروند؛ در حال حاضر نفت خود را از دریای چین که آمریکا در آن حضور دارد دریافت می‌کنند و نفت از راه زمینی‌شان را از منطقه‌ای دیگر وارد می‌کنند که یک ششم خاک چین است و یک پنجم ذخیره نفت در آن وجود دارد و اگر چینی‌ها نخواهند وابسته به یک نقطه خاص باشند باید به سمت مناطق غربی خود بیایند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیاز چین به نفت دارای امنیت موضوع مهم برای آن‌ها است؛ ایران نیز قصد فروش نفت با امنیت خود را دارد.

وی درخصوص شبهات مطرح شده در حیطه قرارداد اعلام کرد: در متن تفاهم‌نامه یک بار هم کلمه اجاره و انحصار نیامده و عمدتا همکاری و تلاش برای همکاری و سرمایه‌گذاری مطرح شده است، بنابراین اجاره و واگذاری کشور موضوعی کذب است و از طریق رسانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و در حوزه رسانه تلاش بر این است که بی‌ سر و صدایی فعالیت چینی‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

ایران در جایگاه هفدهم اقتصاد دنیا

مقتدایی اظهار کرد: در حال حاضر با وجود موانع، بر اساس معیار غربی‌ها اقتصاد هفدهم دنیا هستیم در حالی که تعداد کشورهای اروپایی حدود ۲۰ کشور است؛ اگر در این مسیر بالقوه‌ها را به فعلیت برسانیم خلق ثروت رخ می‌دهد و اگر نیروی ماهر در کنار ثروت موجود قرار بگیرد، از خام فروشی فاصله می‌گیریم و به‌طور روزانه خلق درآمد می‌کنیم.

غرب بدنبال تحریک افکار عمومی است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره نقش غرب در این مسیر مطرح کرد: بخشی از کار غربی‌ها تحریک افکار عمومی مردم است و در این راستا در روزهای آینده خواهیم دید که مسائل داخلی چین را برجسته می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند با این ادبیات افکار عمومی مردم را منحرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر جهان را در یک دایره کلی بررسی کنیم، از ۱۰۰ نقطه، ۱۴ نقطه استراتژیک وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران یک هفتم این نقاط را در دست دارد و این نکته برای چینی‌ها مفید است و ایران نیز با استفاده از کمک چین به سود می‌رسد.

مقتدایی با اشاره به اینکه بخش قابل‌ توجهی از مرزهای ایران، مرزهای آبی است یادآور شد: ایران باید فعالیت خود را در عرصه دریایی گسترش دهد؛ در دوره صفویه فعالیت دریایی گسترش پیدا کرد ولی این فعالیت‌ها در زمان قاجار و پهلوی متوقف شد و بعد از انقلاب متوجه این ظرفیت شدیم؛ اینکه ایران و چین در عرصه دریایی در حال فعالیت‌اند ظرفیت بسیار خوبی است.

ایران رتبه اول در مجموع تولید و ذخایر نفت و گاز

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ایران در مجموع تولید و ذخایر نفت و گاز رتبه اول دنیا را دارد و در این راستا باید حرکتی ایجاد شود؛ اگر ایران و چین با یکدیگر همکاری کنند یک رویکرد دارای منفعت برای ۲ کشور ایجاد می‌شود که آمریکایی‌ها از این موضوع نگران هستند و نگران فروپاشی خود هستند؛ ایران و چین شریک یکدیگر برای رسیدن به موفقیت هم هستند.

وی درباره نقش چین در تحریم‌های غرب علیه ایران مطرح کرد: چینی‌ها با تحریم‌های غرب علیه ایران همکاری نکردند؛ این درصورتی است که دولت موجود در این ۸ سال فرصت همکاری با کشورهای آسیایی را از دست داد.

دولت بدنبال نگاه مبتنی بر غرب است

مقتدایی تاکید کرد: مبنای این قرارداد همکاری جامع است و در این فضا ۲ دولت ما خود را به آسیا نرساندند؛ در سال ۹۴ رئیس جمهور چین به ایران آمد و اعلام همکاری کرد ولی نتیجه‌ای نداشت؛ تاثیر منفی نگاه مبتنی بر حرکت با غرب در نقاط مختلف خود را نشان داد و دولت همکاری لازم با شرق را نداشت.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: جذب سرمایه وظیفه دولت‌ها است و تفاهم‌نامه مطرح شده از سمت ایران به چین پیشنهاد شد و فشاری در کار نیست؛ در این مسیر اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی مسیر را روشن کرده‌است و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌دنبال جذب سرمایه‌های خارجی هستیم و در این جهت حرکت می‌کنیم که آنچه در جهت بالقوه و بالفعل داریم تحقق بخشیم.

وی با اشاره به موضوع فریب در قراردادها توضیح داد: نه تنها چین، بلکه هر کشوری ممکن است در قرارداد فریب دهد و در این جهت باید تمام بندهای قرارداد به‌طور جزئی بررسی شود؛ این اشتباه است که چون امکان وقوع این اتفاق وجود دارد از این ظرفیت استفاده نکنیم.

مقتدایی خاطرنشان کرد: قرارداد ۲۵ ساله یعنی قراردادی که در یک بازه زمانی قرار بر همکاری است و ممکن است در زمینه‌های مختلف قراردادهای مختلف با زمان‌های متفاوت بسته شود و ۲۵ سال برای ایجاد بستر اطمینان برای ۲ طرف است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما نباید از قرارداد بترسیم؛ درحال حاضر در حال خنثی کردن تحریم‌ها هستیم و در این مسیر اگر کنار کشورهای آسیایی قرار بگیریم می‌توانیم منافع‌مان را بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: چین یک کشور ابرقدرت است و هر ابرقدرت نیاز دارد که با دیگر کشورها همکاری کند؛ قرارداد بین ایران و چین یک قرارداد منفعت محور است و باید تمام حواسمان به منافع خودمان باشد.

خروج آمریکا از مرکز ثقل دنیا

مقتدایی با اشاره به ضرورت این قرارداد مطرح کرد: اگر فروش نفت در جهت خلق ثروت و ایجاد زیرساخت‌ها برای کشور باشد مفید است و ما با این رفتارها نیازمان به دلار را کاهش می‌دهیم؛ اگر ایران و چین و دیگر شرکا وارد چنین فضایی شوند دلار از میان برداشته می‌شود و آمریکا از مرکز ثقل دنیا خارج می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام یادآور شد: منافع برجام از کشور دریغ شد و آنچه که در کاغذ مطرح شده بود هیچگاه عملیاتی و اجرایی نشد و کسانی که در دولت بحث FATF را مطرح می‌کنند قادر به پذیرش این موضوع نیستند که غرب بدنبال تامین منافع ایران نیست.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار