۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

تمجید رئیس فدراسیون جهانی هندبال از تیم ملی هندبال زنان ایران+جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیست و پنجمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان یکشنبه شب ۲۸ آذرماه با برگزاری دو مسابقه فینال و رده بندی به کار خود در اسپانیا پایان داد. در پایان این رویداد تیم نروژ هم‌گروه ایران در دور مقد...

تمجید رئیس فدراسیون جهانی هندبال از تیم ملی هندبال زنان ایران+جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیست و پنجمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان یکشنبه شب ۲۸ آذرماه با برگزاری دو مسابقه فینال و رده بندی به کار خود در اسپانیا پایان داد. در پایان این رویداد تیم نروژ هم‌گروه ایران در دور مقدماتی قهرمان شد. تیم فرانسه و دانمارک هم دوم و سوم شدند.

در پایان این رویداد، «حسن مصطفی» رئیس فدراسیون جهانی هندبال در کنفرانس مطبوعاتی اختتامیه مسابقات در محل گرانولرز حاضر شد و با رسانه‌ها به گفتگو پرداخت. رئیس فدراسیون جهانی در این نشست از اولین حضور تیم هندبال ایران و همین طور عملکرد فاطمه خلیلی دروازه بان تیم کشورمان به عنوان یک استعداد خارج از قاره اروپا تمجید کرد.

حسن مصطفی در ابتدای این نشست از میزبانی اسپانیا تشکر کرد و گفت: برگزاری این رویداد در این شرایط بسیار سخت بود و شما پذیرفتید که این مسابقات جهانی را برگزار کنید. این اولین بار بود که مسابقات جهانی هندبال با ۳۲ تیم برگزار می‌شد و برگزاری مسابقات در این سطح با این تعداد تیم کار آسانی نیست. این رویداد در چهار شهر برگزار شد و هر چهار میزبان کار خود را به خوبی انجام دادند. ما بیش از ۱۰۰ مسابقه با تیم هایی از پنج قاره داشتیم. تنها از قاره اقیانوسیه نماینده‌ای نبود که برای آن هم متمرکز شده‌ایم تا بتوانیم هندبال ساحلی را در این منطقه گسترش دهیم.

رئیس فدراسیون جهانی هندبال خاطرنشان کرد: ما در دوران سختی از لحاظ بیماری کرونا قرار داریم. در حال حاضر شاهد افزایش موارد کووید در اروپا بوده و به هیچ عنوان اوضاع عادی نیست. برگزاری مسابقات در چنین شرایطی کار ساده ای نبود اما واقعاً از تمامی کسانی که برای موفقیت این رقابت‌ها همکاری کردند تشکر می‌کنم.

حسن مصطفی در ادامه به حضور اولین تیم محجبه در بازی‌ها هم اشاره کرد و گفت: برای اولین بار بود که تیم زنان ایران در مسابقات جهانی شرکت کردند. ایران کشور خاصی است و من از این مسئله بسیار خوشحال بودم که این تیم در اینجا حاضر هست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در کنفرانس مطبوعاتی پایانی مسابقات قهرمانی زنان جهان باز هم به عملکرد خوب تیم هندبال ایران اشاره کرد و گفت: به طور مثال ایران برای اولین بار در این مسابقات حضور داشت اما یکی از بازیکنان ایران جایزه بهترین بازیکن را برد. (فاطمه خلیلی دروازه بان تیم ایران برابر نروژ قهرمان بازی‌ها جایزه بهترین بازیکن را دریافت کرد.) این یک استعداد است. ما باید روی این استعدادها کار کنیم و به آنها فرصتی بدهیم تا در مسابقات جهانی با تیم‌های دیگر بازی کنند.

رئیس فدراسیون جهانی هندبال ادامه داد: همین طور ما برای اولین بار یک هیأت داوری از کشور عربستان سعودی داشتیم. این نخستین بار بود که داوران زن از این کشور را می‌پذیرفتیم. من از دولت این کشور بابت اینکه دعوت ما را برای حضور داوران زن کشورمان پذیرفتند تشکر می‌کنم. (در جریان مسابقات سوپر گلوب مردان ۲۰۲۱ در جده عربستان سعودی، مصطفی به تعدادی از داوران جدید زن این کشور که با موفقیت دوره‌های آموزشی را سپری کرده بودند گواهینامه داوری اعطا کرد و از آنها برای حضور در مسابقات جهانی اسپانیا با هدف ارتقای نقش زنان در هندبال سطح جهان و آسیا دعوت به عمل آورد.)

حسن مصطفی خاطرنشان کرد: ما چند قاره داریم اما در میان برترین‌ها تنها نمایندگان سه قاره حاضر هستند. در این بین تنها ژاپن و برزیل را داریم. برزیل در اینجا ششم شد و ژاپن یازدهم و مابقی از قاره اروپا بودند. قرار است ۵ تیم برتر این مسابقات از جمله دانمارک، نروژ و سوئد و فرانسه در مسابقات سال ۲۰۲۳ هم حاضر شوند و ما مشتاقانه منتشر آنها هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات رسانه‌های مختلف با اشاره به اینکه مسابقات هندبال در بیش از هزار رسانه در جهان دنبال می‌شد و تلویزیون‌های دانمارک و نروژ و اسکاندیناوی بیشتر پوشش‌های رسانه‌ای را داشتند، از اهداف فدراسیون جهانی هندبال برای توسعه هندبال در آینده گفت و برنامه‌های خود را تشریح و تفسیر کرد:

– ما بسیار خوشحالیم که به خانواده هندبال خود در سراسر جهان کمک کرده و از آنها حمایت می‌کنیم تا هندبال را در هر گوشه‌ای از جهان قرار دهیم. همه ما از نقطه کوچکی شروع کردیم تا به موفقیت برسیم. یک مثال برای شما بزنم. برزیل هندبال را از صفر شروع کرد اما در سال ۲۰۱۳ در صربستان قهرمان جهان و امسال در اسپانیا ششم شد. ژاپن عملکرد بسیار خوبی داشت و الان می‌توان گفت که هندبال این کشور با قرار گرفتن در رتبه یازدهم جهانی شده است.

– ما به همین دلیل تصمیم گرفتیم که تعداد تیم‌های هندبال زنان در مسابقات جهانی را افزایش دهیم تا هندبال را به خارج از اروپا ببریم. این بدان معنا نیست که بخواهیم مسابقات قدرتمند و مطرح را لغو کنیم بلکه می‌خواهیم مسابقات آینده را قوی‌تر برگزار کنیم. ما باید با تیم‌های خارج از اروپا کار کنیم و آنها را توسعه داده و ارتقا دهیم. مشکل اصلی ورزش ما این است که هندبال خارج از این قاره باید به سطح بهتری برسد.

– شما باید خیلی سخت کار کنید. با شش ماه و یک سال نمی‌توانید به این موفقیت برسید و باید این فرصت را به تیم‌های قاره‌های مختلف بدهیم تا با حضور در این رویداد بازی‌های قدرتمند خود را انجام دهند و قوی شوند. قرار نیست به زمان قبل برگردیم. با همین ۳۲ تیم مسابقات دوره‌های بعد را برگزار خواهیم کردیم. این مسئله قبلاً تصمیم گیری شده در مورد آن مطالعه کرده‌ایم. معتقدیم در همه جای دنیا استعداد هندبالی داریم و تنها این استعدادها در اروپا نیست بلکه خارج از اروپا هم استعداد داریم.

تمجید رئیس فدراسیون جهانی هندبال از تیم ملی هندبال زنان ایران

– این وظیفه ما و کشورهای برتر در هندبال است که با ملت‌های کوچک در زمان راهیابی به مسابقات جهانی همکاری کنیم تا بتوانند آمادگی خوبی برای حضور در میادین بزرگ داشته باشند. به عنوان مثال آلمان، دانمارک، سوئد، نروژ، فرانسه می‌توانند با چنین تیم‌هایی همکاری کنند. اینها خانواده هندبال هستند و ما باید برای توسعه این رشته به آنها کمک کنیم.

– این خیلی مهم است که در همه جا هندبال داشته باشیم و نه فقط در قاره اروپا. این بدان معنی است که همیشه نباید تنها تیم‌های قوی از اروپا بیایند. اگر به تیم‌های مردان نگاه کنیم و به مسابقات جهانی ادوار گذشته ما تیم‌های خوبی خارج از اروپا داریم در حالی که قبلاً این مسئله یک رؤیا برای تیم‌های هندبالی خارج از این قاره بود.

– من زمانی که به عنوان رئیس فدراسیون هندبال مصر شروع به کار کردم مصر شماره ۴ قاره آفریقا بود من در سال ۲۰۰۰ کارم را در این فدراسیون تمام کردم و در سال ۲۰۲۱ مصر در نیمه نهایی برابر فرانسه بازی کرد. اگر مسابقات قهرمانی جهان را دنبال کرده باشید می‌بینید که اولین بازی برخی از کشورهای کوچک دیگر مثل قبل نیست و ما می‌خواهیم همه کشورها را حمایت کنیم.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط