۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲

تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس برای حمایت از حقوق کاربرا…

[ad_1] سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مهمترین اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، گفت: سال گذشته طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را که در سه دوره  مجلس شورای اسلامی بدون نتیجه باقی م...

تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس برای حمایت از حقوق کاربرا…

[ad_1]

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مهمترین اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، گفت: سال گذشته طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را که در سه دوره  مجلس شورای اسلامی بدون نتیجه باقی مانده بود را با مساعدت نمایندگان به تصویب رساندیم که اقدام بسیار مهم و ارزشمندی بود.


طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اعلام وصول شده است


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در بیان مهمترین اولویت‌های این کمیسیون در سال ۱۴۰۰، ادامه داد: بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی که توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است یکی از مهمترین اولویت‌های دستورکار کمیسیون فرهنگی در سال جاری خواهد بود.


وی افزود: ما معتقدیم که حقوق کاربران در فضای مجازی به شدت در حال تضییع شدن است، کما اینکه هم‌اکنون هزینه اینترنت داخلی و بین‌المللی برابر است و طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ باید نرخ استفاده از خدمات اینترنت داخلی یک سوم قیمت اینترنت بین‌المللی باشد که هنوز توسط دولت عملیاتی نشده است.


عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، تصریح کرد: تاکنون هزاران ساعت کار کارشناسی روی این طرح انجام شده است و از نظر متخصصان مربوطه فعال در وزارتخانه‌ها، نهادهای مختلف و نمایندگانی از قوه قضاییه برای تدوین این طرح استفاده شده و قریب دو ماه نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت.


یزدی‌خواه اظهار کرد: ما با پیشنهاد این طرح به دنبال توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در حوزه فضای مجازی هستیم چرا که با توجه به ایجاد وضعیت ناشی از شیوع کرونا، تجربه مفیدی در این زمینه در کشور به وجود آمد و ضرورت استفاده گسترده‌تر از فضای مجازی برای رونق کسب و کارها و ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی ایجاد شد، ضمن‌اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه فضای مجازی وجود داشته عدم پایش مطالبی بوده که توسط پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند بارگذاری می‌شوند و از کودکان تا سایر افراد جامعه به طور یکسان بدان دسترسی دارند و نیازهای عاطفی و روحی-روانی و اقتصادی و …در این فضا هیچ تمایزی ندارند.


وی افزود: بدآموزی‌هایی که بارگذاری مطالب در برخی شبکه‌های اجتماعی به همراه دارد از حیث استفاده از مواد مخدر، سلاح، مهمات و مواد تخریب کننده و ترویج موضوعات تروریستی، همچنین سوءاستفاده‌های کلان اقتصادی از طریق راه‌اندازی سایت‌های قمار در فضای مجازی که در پی آن افراد زیادی متضرر شده و هستی خود را باخته‌اند نیز ناشی از عدم کنترل این فضا است.


ضرورت سطح‌بندی نیازهای افراد در فضای مجازی


یزدی خواه عنوان کرد: آنچه مسلم است نیازهای کودکان و افراد بزرگسال یا افراد عادی با نخبگان در فضای مجازی متفاوت است، بنابراین قطعا باید برای حفظ فرزندان و تحکیم بنیان خانواده‌ها این نیازها سطح‌بندی شوند، چرا که اخبار جعلی متعددی در این فضا منتشر شده و باعث آسیب‌های هنگفت مالی، حیثیتی و عاطفی به افراد می‌شوند.


چرا مسئولان دولتی هیچ اعتنایی به وضعیت موجود در فضای مجازی نمی‌کنند؟


وی اظهار کرد: سالهاست حقوق کاربران فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته و مسئولان دولتی که موظف هستند این فضا را مدیریت و تمشیت کنند، هیچ اعتنایی به این حوزه ندارند، به گونه‌ای که ما هزاران نامه، امضا، مراجعه و تماس از سوی اقشار مختلف جامعه داریم که از عدم ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به این موضوع گلایه دارند و ابتدا زعم ما این بود که شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های مربوطه آن، به این موضوع ورود پیدا کرده و مصوبات خوبی را گذرانده و اجرا می‌کنند.


یزدی خواه افزود: سالهاست بحث ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطرح بوده اما در عمل کار جدی برای آن انجام نشده است، تاجاییکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناسبت‌های مختلف به عملکرد مسئولان در این حوزه انتقاد کردند. بنابراین کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.


وی گفت: این اقدام با نگاه کارشناسی فارغ از دیدگاه‌های سیاسی دنبال خواهد شد، کمااینکه تمام کشورهای دنیا ضوابط خاصی را برای استفاده از فضای مجازی تدوین کرده‌اند، اما متاسفانه در ایران از این موضوع غفلت شده که باید در این خصوص از ملت عزیزمان عذرخواهی کرده و هر چه زودتر جبران مافات کنیم.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اساسنامه باشگاهداری در کشور چه در حوزه ورزش و چه فضای مجازی از دیگر اولویت‌های دستورکار این کمیسیون در سال ۱۴۰۰ خواهد بود، چرا که هم‌اکنون بسیاری از جوانان در باشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای عضو می‌شوند و توانمندی‌های خود را به منصه ظهور می‌رسانند و در مسابقاتی در سطح ملی و جهانی نیز شرکت می‌کنند.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مسابقات المپیک از دیگر موضوعاتی است که این کمیسیون بر روی آن متمرکز شده و در حال بررسی این موضوع است. همچنین موضوعاتی دیگری در حوزه‌های سینما، تئاتر و کتابخانه‌ها نیز در حال بررسی است، کما اینکه بررسی اساسنامه صدا و سیما در دستورکار کمیسیون فرهنگی قرار دارد. /


پایان پیام

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار